Kost iFokus

Kost

Etikettalternativmedicin
Läst 1565 ggr
Karmatarerskanise
0

Vad grillar du helst?

Vilken eller vilka råvaror lägger du helst på grillen?
Och grillar du med kolgrill, gasol eller elgrill?

Karmatarerskanise
0

Själv grillar jag helst kycklinglårfileér, karreskivor, lax eller skaldjur.
Grönsaksväg gör jag gärna små foliepaket med grönsaker/potatis, smör och krydderier.

Grillar helst på kolgrill, blir en så speciell smak då.
Men ibland blir det elgrill på balkongen.

Namiko
0

Jag grillar helst tzay, zucchini, majskolvar, champinjoner och kiwi på kolgrill. Ser inte vitsen med någon annan sorts grill då man missar hela grillsmaken och då kan man lika gärna steka maten. Kör jag på vegetariskt istället för veganskt så lägger jag gärna till halloumi också.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Asta]
0

Vi har också en kolgrill. Men att skriva VAD vi grillar är svårt. Vi grillar det mesta. Vi vill alltid utnyttja grillen så mycket som möjligt.

[Malin]
0

Kycklingfiléer, fläskfilé och korv! Och givetvis alltid kolgrill av samma anledning som #2

Chestnut
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Helst kolgrill men än så länge äger vi bara elgrill.

Oftast grillar vi fläskfilé, kycklingfilé i tunna skivor eller lax på spett i god marinad. Men halloumi är vansinnigt gott också!

Det viktigaste för att lyckas tycker jag är marinaden.

Med vänliga hälsningar
Chess

Karmatarerskanise
0

#5 Ja, marinaden är mycket viktig Glad

[WX5]
0

Jag grillar helst grisinnerfiléer med en god marinad.

På sommaren använder vi kol- eller vedgrill och resten av året har vi elgrill. Inte samma sak men det blir grillat iaf.

Mitralis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag gillar att grilla allt Skrattande Vi använder kolgrill och jag måste säga att jag de senaste åren har blivit något av en gillmästare eftersom vi grillar året runt så jag hinner inte glömma bort så mycket mellan gångerna.
Mina bästa tips är att vänta på kolen tills den har blivit grå. Det brukar stå på förpackningarna ungefär hur lång tid det tar.
Ofta så brukar man gärna slänga på det man vill grilla för tidigt och sedan när man står där med sönderbränd mat med blodig mitt så är kolen perfekt.
Det är skillnad på kol och kol och den dyrare är oftast bättre. Om man har en klotgrill så kan man sätta på locket och kväva kolen när man grillat klart och sedan återanvända det som blir kvar nästa gång.

Ett annat tips är att först bara ge det man vill grilla en stekyta och sedan linda in det i folie och laga det klart i folien. På så sätt undviker man bränt kött och eftersom köttet blir kokat i sina egna köttsafter och marinaden så blir det väldigt saftigt och mört. 

Fisken som jag grillar har jag oftast fångat själv och då är det regnbåge eller öring som gäller. Den rensar jag och tar bort huvudet på och sedan fyller jag den med smör, lök, dill, salt och citronpeppar innan jag lindar in den i folie och lägger den på grillen.

Det är inte så många sorters grönsaker jag grillar, men paprika och lök är obligatoriska tillbehör. Paprikan och löken får gärna vara mjuka och nästan helt svarta Tungan ute

Karmatarerskanise
0

#8 Haha ja, det är ett vanligt fel många gör. Slängeer på maten alldeles för tidigt, gärna när det fortfarande brinner (om man tänder med tändvätska) Flört