Ingefära
Jag har köpt lite ingefära och hoppas jag kan förvara dessa i kylen. Detta ska vara bra när man vill gå ner i vikt plus att det är antidoxiant.
Problemet är att jag inte riktigt vet hur jag ska använda ingefäran. De senaste dagarna har jag bara rivit lite i maten, men jag tror att det finns lite mera spännande tips.
Någon som vet?
Om man vill uppnå bästa möjliga effekt så bör man faktiskt äta ingefäran rå och det gör du ju om du river lite ingefära över maten
Annars är ingefära gott i många inläggningar, på sallad eller i salladsdressing, i många asiatiska rätter och i te.
/Désirée
Har precis marinerat Makrill med färsk riven Ingefära, rapsolja, salt och peppar och saften av en Lime.
Denna ska sedan grillas och serveras med ångkokta färskpotatis och sallad
Det är gott att riva lite Ingefära i grönt te och en dutt citron.
/Maria
Jag ska testa nu med att lägga lite ingefära i men vitlökskyckling och skä även testa med grön te ikväll, har citron hemma också 
Det är jättegott att göra thai-inspirerad curry med ingefära :)
kyckling/räkor/fläskkött
kokosmjölk
lite grädde
chilli
vitlök
lök
ingefära
röd curry-blandning
minimajs
körsbärstomater
kaffir lime leaves/citrongräs
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det var jättegott att riva en matsked ingefära i den färdiga vitlökskycklingen! Mums!
# 4 - Detta lät jättegott, det måste jag prova! Tack!
Hacka eller riv i 1 tsk. ingefära, tillsätt en nypa salt och droppa citron över. Ta varje dag, ca: 15-30 min innan måltid.
Stärker bl.a. matsmältning och ämnesomsättning
Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn
# 6 - Ska man bara äta det som det är eller kan man slå det i lite vatten?
Man äter det som det är..Det är starkt men gör gott och efterhand vänjer man sig
Du kan också prova att koka upp vatten, tillsätta torr eller riven ingefära och dricka det varmt till måltider
Ayurveda tips.
Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn
Jag testade nämligen häromdagen att äta det nyrivet, men det var starkt. Tror jag tar lite vatten i alla fall 
Har dragits med en långdragen hosta med kräkningar som följd. Fick tips om ingefära+vitlök. Hade svårt att få ner det i form av silat vattenavkok.Men jag kan rekomendera att riva ingefäran rå efter att skalet tagits bort, river även vitlöken och rör ner alltsammans i uppvärmd campels kycklingsoppa. Kycklingsoppa lär ju också vara bra vid förskylning. Jättegott!! Styrkan bestämmer man själv, men jag vill att det ska riva till ordentligt…Lycka till go VÄNNER!! M.V.H. ROSIE

Man kan göra bönbollar med syltad ingefära, det är riktigt gott och det funkar lika bra med färsk ingefära som med syltad.
Mycket asiatisk mat innehåller ju ingefära, en av mina favoriter är wonton, dock är det lite pyssligt, men det är väl värt besväret.
Morotssoppa med apelsin och ingefära är också gott.
Ingefära är verkligen en bra krydda
(och den hjälper mot åksjuka
)
vi har alltid en klump ingefära hemma. Det är en smak som jag gillar väldigt mycket. Fast vi brukar ha den framme, skulle den hinna bli skrynklg köper vi helt enkelt en ny.
Här är en ingefärsdricka som Jamie Oliver gjorde. Den är mums.
Antal portioner
1 stor tillbringare
Ingredienser
150 g färsk ingefära
4 msk muscovado-socker eller råsocker
2 citroner, tvättade och skalade med potatisskalare
1 extra citron
1 liter kolsyrat mineralvatten
färsk mynta
Gör så här:
Riv ingefäran (oskalad) grovt. Lägg den i en skål och strö över sockret, lägg i citronskalen och stöt allt med mortelstöt i 10 sekunder. Pressa de 3 citronerna ner i skålen. Häll i mineralvattnet. Låt det dra i 10 minueter. Sockra eventuellt mer eller ta i mer citron. Sila drycken och servera med myntablad.
Nu när det är varmt tycker jag att det är gott med gurkvatten! Dessutom ska det motverka uppblåsthet och "vattenvikt"
Gurka
Citron
Riven färsk ingefära
Mynta
Kan inte dom exakta mängderna, men brukar ta 1 gurka, 1 citron och ca 1cm ingefära i 2l vatten. Låt dra över natten.
Gurkvatten har en ganska speciell smak och antingen gillar man det eller inte…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

#15 Skiva gurkan tunt, jag brukar ta en osthyvel. Likaså tunna skivor av citronen.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Saudisk Champagne är också gott i värmen.
Ta ett paket koncentrerad äppeljuice och blanda med kolsyrat vatten, lägg myntablad och massor av is i en tillbringare och tillsätt äppeljuicen.
/Désirée