Ät torsk med gott samvete
På Flugfiske iFokus (blir snart namnändrat till förmodligen Fiske iFokus) har vi lagt in en artikel om att Torsken ökar i Östersjön, och att man nu kan äta Östrsjötorsk med gott samvete.
Här är artikeln:
"SVT Rapport skriver följande den 4:e juli.
"Nu kan man återigen äta torsk från Östersjön med gott samvete. Forskarna är eniga om att torsken i Östersjön har återhämtat sig så pass bra att man kan ökat fisket nästa år också.
Mest torsk finns det öster om Bornholm.
-Det östra beståndet har redan återhämtat sig och är på en hållbar nivå, säger Max Cardinale, fiskeriekolog på Fiskeriverkets havsforskelaboratorium i Lysekil.
Lite sämre är det väster om Bornholm men också där är torsken på god väg att återhämta sig, enligt forskarnas bedömning.
Kvoterna höjs
Internationella havsforskningsrådet ICES föreslår därför att kvoterna i Östersjön höjs med 15 procent, till 21.300 ton i det västra beståndet respektive 74.200 ton torsk i östra beståndet nästa år.
Men yrkesfiskarna i Simrishamn är inte övertygade om att det är rätt att öka torskfisket i Östersjön.
-Nu har vi fått upp ett bestånd som forskarna säger är bra. Länder som Danmark och Polen vill höja kvoterna med 40 procent. Men de flesta svenska fiskare vill nog vänta lite grann och se. Så vi kanske inte gör en tavla igen, säger fiskaren Olle Viberg.
Minskat fiske
Det är EU-kommissionen som fattar beslut om fiskekvoterna i höst. Det var fisketrycket på 80-talet som ledde till nedgången för torsken i Östersjön. En för stor flotta fiskade för mycket.
-De senaste fem åren har vi fått kontroll på fisketrycket. Det finns inget annat än minskat fiske som kan förklara uppgången, säger Max Cardinale, fiskeriekolog.
Det är inte överallt längs den svenska kusten som man ser samma uppgång för torsken. I Kattegatt är läget för torsken fortfarande mycket bekymmersamt.
Ylva Esping
ylva.esping@svt.se""
Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.
Hur högt får man skrika här? Själv skulle jag vilja kasta stövlar och annan skit runt omkring mig! 
Fisket i Östersjön skulle behöva stoppas i tre år om vårt vatten ska kvickna till.
Men visst, allt är förbannat rellativt, tyvärr…
/(En som bor någon km från östersjön och vuxit upp på stranden vid östersjöns fiskekust)

Hej MajaL
Ja, som du ser ovan, så är Fiskarna i Simrishamn inte lika övertygade om att det är vettigt att öka kvoterna.
Men vem skall man tro på?
Personligen tycker jag att om Fiskarna själva, som skall leva på fisket, inte vill öka nu, så bör man lyssna lite mer på dom.
Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.
Man ska tro de som lever nära havet. De som sett ett stort fiskbestånd minska drastiskt och dramatiskt inom loppet av knappt 10 år. Simrishamn är en ganska bra bit från där jag bor. Men de har alldeles rätt. Det är eländigt. Deras båtar ligger oftast i hamn. Har ni kollat kaviar tubens innehåll? Torskfisk… Ibland undrar man var världens alla hjärnceller befinner sig… Stenbitsrom ska man ju också skippa. Apropå rom.