Smala barn får fler hål i tänderna
Nya studier visar att smala barn får fler hål i tänderna. Studien gjordes initialt för att undersöka de överviktiga barnen, men resultatet var överraskande. Det visade sig vara de smala barnen som löpte störst risk att få hål i tänderna.
Orsaken tros vara att föräldrar till smala barn är oroliga över barnens viktutveckling och därför låter barnen äta onyttigare och på oregelbundna tider.
Forskarnas tips är de gamla vanliga, det vill säga tre huvudmål om dagen och att mellanmålen utgörs av smörgås och frukt hellre än godis och glass.
Vad tror ni? Ligger det något i det?
Låter som mig när jag var liten. Jag var pinnsmal med massor av hål i tänderna. Söt varje dag så som glass efter maten. Jag och brorsan delade på en halv liter var (ett sånt där paket)
Stämmer inte med de erfarenheter jag har.. tvärtom. Knubbig = hål i tänderna.
Stämmer inte in på mig och mina systrar. Vi har alltid varit smala men har haft väldigt få hål i tänderna (har själv bara haft början till ett hål). Fast då har vi fått nyttig mat och mellanmål under uppväxten också med sötsaker en gång i veckan.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Jag undrar faktiskt om det verkligen är så enkelt. Jag tror fortfarande det beror dels på arvsanlag och dels på vad man äter och väldigt mycket på vad man dricker. Mycket söt dricka och du ökar risken för hål. Även smala barn kan äta helt fel saker. Många låter sina barn dricka saft i stället för vatten och det behöver de inte bli tjocka av, men det är inte så bra för tänderna.
Jag har ofta svårt för sådana där undersökningar för jag tycker nästan att man kan få fram vad man vill. Utom en som jag tror var alldeles sann och det var en undersökning där man kom fram till att barn som inte använt napp var intelligentare än barn som använt napp. Jag har aldrig använt napp och med tanke på hur smart jag är så måste ju den undersökningen vara alldeles sann.
Nä precis. Undersökningar skall man ta med en nypa salt. Tyckte bara det lät så bra för jag var pinnsmal som liten och hade massor av hål men det kommer från min mammas sida som alla har dåliga tänder. Sen att jag åt godis och annat sött gjorde ju saken inte bättre.
Jag har aldrig haft ett enda hål i tänderna i hela mitt liv och jag har alltid vart knubbig medans min bror som alltid vart smal som en pinne har alltid haft läskigt mycket hål i tänderna, vi har alltid ätit samma saker
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag är glad över att det inte stämmer in på mig, jag har alltid varit smal/underviktig men aldrig haft hål. Är natutligt smal men mina föräldrar försökte få mig att gå upp i vikt eftersom jag var lite väl smal, men jag har ändå alltid ätit hyfsat nyttigt.
Håller med Asta. Är ganska skeptisk till sådana enskilda undersökningar. Det krävs mer kött på benen så att säga…
När jag var barn på 60-talet så var nyttigheterna russin och Mariekex. En tandläkare jag känner sa att det bidrog till mycket hål i tänderna för det satte sig som klister mellan bissarna
/Maria