Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 1424 ggr
Namiko
0

Bärsäsongen är här

Har varit ute i skogen och plockat blåbär, på vägen hem stannade jag till vid vinbärsbuskarna och det slutade med ris a la malta med röda vinbär till efterrätt. Nu sitter jag och väntar på att degen ska jäsa så jag får mina första blåbärsbullar på 2 år (missade bärplockandet förra året) och som jag har längtat. Ska försöka ta mig iväg och plocka hjortron i år om jag tar mig dit (är väl en 8-9 km dit och jag har ingen bil) men det blir mer blåbär och även lingon senare hur som helst. Förhoppningsvis blir det även en sväng till svampskogen för att plocka kantareller i år med.

Brukar ni ta reda på bär, svamp och annat från naturen? Vad brukar ni göra med allt?

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Karmatarerskanise
0

Är nästan aldrig i skogen. Men brukade plocka svamp förr.
Oftast torkar vi den, ibland har vi gjort inäggning och vanligast sättet vi öter den på är smörstekt.

Bär har mamma o pappa i sin trädgård och av dom blir det paj eller saft.

Mitralis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag älskar att plocka bär och svamp. Det blir inga mängder men någon blåbärspaj brukar jag kunna få till i alla fall.
Jag brukar plocka lite olika svampar och oftast så blir det att vi smörsteker dom och äter till kött.

[WX5]
0

Är inte i skogen jag heller. Men det blir nog en liten sväng med barnen denna sommar.

Mitralis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Undrar om man ska vara så pass seriös att man till och med kokar lite sylt i år, eller så gör jag som vanligt och tar en burk av pappa som han har kokat Skrattande

Maria
0

Jag älskar svamp. särskilt kantareller och trattisar men hittar aldrig några självSkrikandes

Förr gjorde jag mängder med inläggningar och syltade och saftade för glatta livet och hade som julklappar bl.a.

/Maria

[Asta]
0

Trattisar brukar vi plocka i mängder. Älskar också dem. Trattkantarellsoppa mums!!

Lite blåbär brukar det också bli, så att det ska räcka till en blåbärskaka. Mamma sa alltid att det inte varit sommar om maninte ätit en blåbärskaka. En sådan som man fick i Finland.

Så mycket sylt och sånt brukar det inte bli här för vi äter så lite sådant.