Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 7321 ggr
Fridaaaa
0

Svullen mage av pasta?

Åt makaroner och marinerad kyckling idag till middag.
Nu är min mage uppsvälld och hård när man trycker. Kan vara vara pastan? Eller mjölk? Eller vad kan det vara? Har inga matallergier.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tesselituss
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

min kompis fick alltid det och det visade síg att hon var gluten intolerant :(

Och de har hon inte vart innan, så detta kom i vuxen ålder.

E du känslig i magen i övrigt när du äter?

Kram /Tess

Fridaaaa
0

#1 ja blir dålig i magen av ägg. Och gör "du vet vad" högst 2-4 ggr/vecka.

tesselituss
0

#2 tycker du skall kolla det där med gluten, för de låter precis som henne. Tyvärr..:(

Min kompis mage blev som en spärrballong så fort hon åt pasta och bröd o annat med gluten.

Kram /Tess

Fridaaaa
0

#3 Ok för min pojkvän tryckte lite på min mage, för den brukar vara mjuk annars, och han tyckte med den var hård.
Ska testa att ta bort gluten några dagar och se.

Var 1 år sedan jag gjorde allergitest, bland annat mot gluten och visade inget. MEn visst, kanske har kommt nu?

tesselituss
0

det är tydligen svårt att testa mot gluten, hennes var svårupptäckt så det var massa tester innan hon fick nån diagnos.

Men ta bort gluten så kan du utesluta det om du nu får besvär ändå! :)

Kram /Tess

Fridaaaa
0

#5 Okej får testa det! :)

tesselituss
0

Hoppas att det e något annat gumman! Kram!

Kram /Tess

Fridaaaa
0

#7 Ja hoppas det! :) kram

[GunillaR]
0

Det kan vara överkänslighet mot vitt mjöl.

Fridaaaa
0

#9 Kan man enbart vara det också? Hmm.. Ja det är ju en idé det med.

[GunillaR]
0

Åter du mycket vill mjöl för övrigt? Vissa magar vill inte ha det vita mjölet utan mår bättre av fullkorn. När man äter pasta så blir det en ganska stor koncentration av vitt mjöl.

Fridaaaa
0

#11 Tja äter ju mycket vitt bröd (klarar inte för grovt bröd) och äter mannagrynsgröt och en del pasta.

[GunillaR]
0

Försök att byta ut det vita mjölet mot fullkorn. Det finns massvis med olika sorters fullkornsbröd, det är bara att prova sig fram till sin favorit. Byt gärna pastan mot ris och testa med det känns bättre.

Det är viktigt att magen håller sig i gång, att få in rutin på toabesök. Flört

Fridaaaa
0

#13 Får testa det! :)
Min mage har alltid krånglat, sedan jag var liten (fyller 21 iår). Doktorn säger att jag måste äta mer fibrer men inte så lätt, mår liksom lite illa av saker med för mycket fibrer osv :)

[GunillaR]
0

Det finns bulkmedel att köpa på apoteket. Men detta med fibrer behöver inte vara så dramatiskt. Prova med olika fullkornsbröd, helst de som är gjorda med surdeg.

Jag har också alltid haft problem med magen och när jag slutade äta vitt mjöl så försvann alla mina problem!

Jag äter mycket sällan pasta. Blir jag bjuden så tar jag bara lite på tallriken och äter sallad istället om där finns.

Börja med att undvika vitt mjöl med socker, och se hur detta blir.

Fridaaaa
0

#15 Tack för alla tips, ska börja med det :)

Mitralis
0

Fett är bra för det smöjer tarmarna och då kanske man kan klara sig med lite mindre fibrer Obestämd Motion sätter också fart på magen. En genväg är att ligga på rygg och dra upp benen mot rumpan. Sedan så vickar man på benen från sida till sida. Drick vatten också.

Fridaaaa
0

#17 Ja dricka vatten är jag dålig på hehe alltid varit då jag inte tycker vatten smakar gott :) Inte ens kolsyratvatten är jag så förtjust i :=)

Mitralis
0

Hur gå det med magen? Glad

Fridaaaa
0

#19 Bättre! :) Tror det är mjölk jag är överkänslig mot, då jag testade att ha så lite mjölkprodukter som möjligt och nu känns magen bättre :)

Mitralis
0

#20 Bra att det blir bättre Glad

Fridaaaa
0

#21 Tack, ja det känns bra:)

Mitralis
0

Har du börjat byta ut mot laktosfria, eller har du bara tagit bort nästan all laktos utan att byta ut?

Fridaaaa
0

#23 Har tagit bort mycket laktos, dricker inte ren mjölk nu t.ex, utan äter bara sånt med så lite laktos i som möjligt eller laktosfritt, och det fungerar mycket bättre nu :)

Mitralis
0

#24 En del är inte så förtjusta i de laktosfria alternativen så de tar bort allt istället. Det måste ju vara enklare att göra som dej och byta ut mot laktosfritt istället.
Viste du att det finns tabletter som man kan ta mot laktosintollerans? Jag tror att det bästa är att göra som du gör, men det kanske kan vara bra att sådan tabletter utifall du är bortbjuden eller ute och reser Glad

Fridaaaa
0

#25 Mjölk finns som smakar vanlig mjölk (min sambos mamma & 2 systrar är laktosintoleranta, han är lite överkänslig), men mycket laktosfritt idag smakar som vanligt, fask ack så dyrt, så byter ut så mycket som det går:)
Nej det visste jag inte :)