Gör du din egen glass?
Ströläser i boken "Den hemlige kocken Mats-Eric Nilsson" och där står det om glass som inte är riktig glass med riktig smaksättning. Jag tycker att det är lite sorgligt att tillverkarna inte känner större ansvar över vad de producerar och säljer.
Jag kom att tänka på att jag har en glassmaskin som jag inte använt på hela sommaren och nu funderar jag på att ta fram den igen.
Har ni några tips på recept till glassmaskin?
Jag gör gärna min egna glas, som innehåller både ägg, grädde o mjölk o socker. Jag gör min egna glass för att det är så mycket tillsattsämnen i köpeglass. Jag är ingen enorm glassälskare, så jag äter ganska lite, så då tycker jag inte det gör något att det är grädde i heller. Bara något gott när man är sugen liskom. 
Sorbet är jättegott att göra i glassmaskin! 
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
Det händer att jag gör min egen glass och min egen sorbé. Det funkar utmärkt även om man inte har glassmaskin.
Det här receptet tror jag dock kan funka väldigt bra att göra i glassmaskin:
**Honungsglass
**3 äggulor
1/2 dl socker
1/2 dl flytande honung
1 paket saffran
3 dl vispgrädde
Gör så här:
1. Vispa äggulorna tillsammans med socker, honung och saffran till en pösig smet.
2. Vispa grädden till fast skum.
3. Rör ner grädden i äggsmeten och rör om så att allt blir väl blandat.
4. Häll smeten i en form. Ställ formen minst 6 timmar i frysen.
Jag gjorde den dock inte i glassmaskin. Eftersom jag inte gillar saffran så hoppade jag över den och då blev det förträffligt gott att servera med kanel strött över glassen (och jag gillar egentligen inte kanel)
Jag kan bjuda på ytterligare ett recept, men det är gjort för att man ska slippa göra i glassmaskin:
Glass
1 5 äggulor 3,3 dl socker 200 g philadelfiaost 2 5 dl grädde knappt 2 tsk vaniljsocker Vispa 1 och 2 för sig och rör sedan ihop dem. Smaksättning fri. Låt vara minst 4 timmar i frysen. Serveras med fördel med bär.
Har aldrig gjort egen glass faktiskt. Beror nog mest på att jag inte äter så mycket av den varan.
Gjorde mera glass hemma i början men när maskinen inte var någon "ny grej" längre så tröttnade jag.

Jag har ingen glassmaskin, men jag gör sorbet, glass och parfait ganska ofta ändå 
/Désirée
Hur fungerar en glassmaskin? :) Alltså… vad gör den?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Den snurar rund smeten så det inte blir att allt tungt lägger sig ner i botten samtidigt som den fryser ner smeten och gör den tjockare.
I min så har jag en stor isblock som jag har i frysen över en natt så den är kall. Den har jag längst ner i maskinen.