Kost iFokus

Kost

Etikettalternativmedicin
Läst 4025 ggr
Mitralis
0

Någon som dricker på fat?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag som inte dricker kaffe uppskattar ändå doften av kaffe och pysslet runt om.
Pappa har nyligen murat klart skorstenen i stugan och givetvis så måste jag ju prova att koka kaffe på järnspisen Skrattande 
Jag har därför inhandlat hela kaffebönor som jag malde i en gammal kaffekvarn. Sedan så kokade vi i en gammal kaffekanna på spisen. Det var ingen som hade kokat kaffe på år och dar och vi hade missat att det stod dosering på sidan av kaffepaketet så det blev för svagt några gånger. Men det gjorde ingenting för syrrans barn älskade att mala kaffe så vi pyttsade i mer och mer kaffe tills det blev bra. Jag hoppas i alla fall att det blev bra.
Jag trodde att jag hade små kaffekoppar till alla men det hade jag inte så det blev muggar. Men jag ska se till så att jag har små kaffekoppar till nästa gång. Vi började fundera på om folk drack kaffe på fat förut för att det var för hett att dricka på en gång annars.

Hur dricker du ditt kaffe?
Dricker du på bit? Har du druckit på fat? Vill du ha en mugg eller en kopp? Använder du din finaste kaffeservis med silverskedarna någon gång?

Kalendula
0

Ja, man drack kaffet på fat för att det var så hett att dricka direkt ur kaffekoppen.

Vilken  underbar historia, den tog mig tillbaka till barndomen. Jag lärde mig att dricka kaffe just på fat, med en sockerbit i mungipan. Sånt där hårt socker på bit.

Tycker att du ska köpa en kaffeservice, med riktiga kaffekoppar med fat. Finns hur mycket sånt som helst på loppisar i second hand. Skrattande

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Mitralis
0

#1 Vad roligt att höra att du fick lära dej att dricka kaffe på fat. Du ser alldeles för ung ut för det på bilden i alla fall Glad
Pappa dricker fortfarande på bit, men det verkar inte vara så många som gör det nu för tiden.

Jag måste helt klart skaffa mej en riktig kaffeservis så att vi får rätta känslan när vi fikar i stugan.

Zabbio
0

Jag dricker mjölk med kaffe i, i stora muggar helst :3 Egentligen har jag mjölk i mest för att kaffet ska svalna, är det brist på mjölk blir det starkt kaffe med vatten i istället.. Skäms

Har försökt dricka ur fat när jag var liten och såg Emil i lönnebergas pappa.. xD

Vill jag lyxa till det blir det kaffe med oboy i.. x)

Annars dricker vi väldigt mycket kaffe i familjen.. två pers och flera kannor per dag.. :/ Ng lite väl mycket. Men man borde göra det ''på riktigt'' med egenmalda bönor osv ibland..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Mitralis
0

#3 Kaffe med O´boy har jag inte hört om tidigare. Det låter ju faktiskt lite smasktigt Glad

Just det ja, Emils pappa drack ju på fat också, det hade jag glömt bort Glad

Kalendula
0

#2 Tack, jag är 41 år. Men det var länge sedan jag var liten. Sedan fick småbarnen på den tiden hos oss något som heter doppekopp. Man tog en kanelbulle o mojsade ner i hett kaffe o grädde. Som då blev ljummen. Sedan matade mamma oss med tesked med detta. Så kaffet började jag med tidigt, så kaffesmaken på fat var ju jättegott.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Mitralis
0

#5 41 är ju ingen ålder. Jag jag vänner som är äldre än så. Måste höra med dom om dom druckit på fat.
Doppekopp har jag inte hört om tidigare, men det låter gott Glad

Kalendula
0

# Jag tror att jag tillhör något av den sista generationen som fick lära mig att dricka kaffe på fat. Skrattande

Zabbio
0

Vi borde återuppliva kaffe på fat :P

#4 Kaffe och choklad går ju väldigt fint i hand, så oboy-kaffe är gott ;)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Karmatarerskanise
0

Dricker ur mugg. Har aldrig druckit på fat.

Lojs
0

Jag vill ha största möjliga muggen (knappt 5 dl är min största) och så tar jag 4 delar nymalt nybryggt kaffe och 1 del vispgrädde, hur gott som helst att sitta och njuta av!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Mitralis
0

#10 Wow, det var skillnad mot för småkopparna som dom hade förr Skrattande

Lojs
0

#11 Så är det i dagens samhälle vettu. ;) (Grejen är att jag inte orkar gå och ta flera gånger, smidigare med allt i en mugg. ;))

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[WX5]
0

Min mormor drack alltid på fat med en socker bit i munnen. Tungan ute