Kost iFokus

Kost

Etikettalternativmedicin
Läst 2086 ggr
Mitralis
0

Halvgamla "arraksbollar"

Blev så sjukt sugen på arraksbollar så jag letade igenom skåpen för att se om jag hade allt hemma så att jag kunde baka. Det hade jag, men datumet hade gått ut på en del men jag provade endå och det gick bra, än så länge i alla fall Skrattande

Jag gör helt annorlunda arraksbollar än de flesta andra för jag gör bara negerbollar och sedan så häller jag i arrak.

100 g Smör bf 2011.09.12
1 dl Socker. Står inget datum på förpackningen så jag gissar att det inte finns något bäst före datum på det.
3 dl Havregryn bf 2010.11.25
2 msk Kakao bf 2010.09.25
1 tsk Vaniljsocker bf 2011.09.26
2 tsk kokt kallt kaffe
Arrak 2010.01.04

Strössel 2010.04.25

Blanda alla ingredienser och rulla i strössel Glad

DesK
0

De där bollarna blev säkert bra och samtliga de ingredienser som du nämner att datumet gått ut på håller avsevärt längre Glad Man måste skilja på sista förbrukningsdag och bäst föredatum! Bäst föredatumet är tillverkarens garanti att varan håller fram till dess, men som sagt de allra flesta torrvaror håller mycket längre än så. Det man bör se upp med är havregryn, då dessa i värsta fall kan börja smaka illa, så är man osäker bör man smaka på några gryn, smakar de bra så är de okej att använda. Strössel är ju bara färgat socker i stort sett, så det håller nog bra länge.

/Désirée