Kost iFokus

Kost

Etikettrådochrön
Läst 1849 ggr
DesK
2

Sänk priset på grönsaker!

Ibland talas det om att vi borde införa en fettskatt, men det har inte slagit särskilt väl ut i Danmark. Sannolikt vore det bättre att sänka priset på grönsaker enligt Henrik Ennart i svd.se

/Désirée

kalindas
0

Ska man införa en skatt är det väl bättre att göra det på socker/kolhydrater. Fett är ju inte farligt, utan det är ju det som binder så det blir mer fett som är det skadliga.

Sänka priset på frukt och grönsaker är en bra idé.

/Elisa

DesK
0

#1 Ja det framgår också av artikeln Glad

/Désirée

kalindas
0

Läste inte artikeln. Flört

/Elisa

Bjornen
1

Efterfråga mogna bär och grönsaker och köp inte bara karten. Andra sortering är mycket billigare och oftast hälsosammare samt också inte så hårt sprutade.

Lill-Kisse
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tycker ni verkligen att grönsaker är för dyrt? Jag tycker att det är billig mat jämfört med väldigt mycket annat. Då köper jag förstås grönsaker efter säsong och gärna närodlat, när det finns.

Mitralis
1

Jag tror att det är mer än priset som ligger bakom att det är så många som väljer bort frukt och grönt.
En av orsakerna tror jag är att frukt och grönt är svårt att lagra under längre tid. När man rensar kylen så brukar det ofta ligga någon gammal grönsak som har gottat till sig i någon låda.
Det är även mycket svinn när det gäller frukt och grönt. Det är ofta stora kärnor och tunga skal, lägg där till all frukt och grönt som slängs för att man inte "hinner" äta upp den. Detta är några exempel på saker som jag tror kan göra att vissa uppfattar det som att frukt inte är prismässigt konkurrenskraftigt mot andra livsmedel.

Att smaken kan skilja sig så enormt från en gång till en annan tror jag också gör att en del hellre väljer en Snickers eftersom den smakar likadant varje gång.
En bubblare på min lista är avsaknaden av papperskorgar och handfat. Det är jobbigare att släpa runt på en massa apelsinskal eller päronskrutt än det är att ta med sig ett godispapper. Om man bortser från banan så är frukterna ofta kladdiga att äta och man vill gärna ha möjlighet att tvätta händerna efter man hanterat exempelvis en apelsin.

Lorita
1

#6 jag brukar köpa mycket grönsaker i frysdisken, sen tar man bara det man behöver och mixar själv. Senast betalade jag tex 15 kr kg för brocoli och de är ju så gott och lätt att ta fram till maten.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Mitralis
0

#7 Det är smart. Vi har har också börjat köpa fryst broccoli Glad

DesK
0

Även jag köper en hel del djupfrysta grönsaker Glad Detta med hållbarheten på grönsakerna kan kanske spela in, men egentligen är det ju en del färskvaror som har kortare hållbarhet än många grönsaker. Jag tror snarare att det är den svenska mattraditionen som ligger bakom att folk ratar grönsaker. Det ska var kött, fågel eller fisk med rejäl sås och potatis, annars är det ingen redig middag säger många både äldre och yngre. En annan sak som också kan spela in är alla de trista sönderkokta grönsakerna som serveras i de offentliga bespisningrna.

/Désirée