Kost iFokus

Kost

Etikettalternativmedicin
Läst 3199 ggr
Mitralis
0

Chokladmässan

Är det någon som har varit på chokladmässan i Stockholm?

http://www.nordiskamuseet.se/category.asp?cat=412&catname=WWW.Chokladfestival&topmenu=142

[Mairah]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Visste inte om att det fanns en chokladmässa ens. Skulle inte vara helt fel att besöka den Glad

Mitralis
0

Jag har varit sugen på det i flera år nu men jag har inte kommit mig iväg än. Känns som att man borde passa på i år eftersom det är
10-års jubileum. Det borde ju firas lite extra tycker man Tungan uteSkrattande

[Mairah]
1

Absolut. DEt vore inte helt fel nej. Chokladfreak som man är Glad

DesK
1

Åh det skulle vara jättekul att åka dit! Glad

/Désirée

ettlitetalias
0

Jag har varit för 5-6 år sedan! Var maffigt - och vilka smakupplevelser! Stilton-choklad, chilli-choklad, getost-choklad och en massa annat fanns det då som ännu inte kommit ut på den vanliga marknaden. Finns nog massa mycker mer "exotiska" smaker nu Glad

DesK
0

Chilichoklad finns at köpa nu här i Sverige Tungan ute Den är smaskens Tungan ute

/Désirée

Mitralis
0

Sitter just nu och tittar på tåg och hotellpriser Skrattande

ettlitetalias
0

#6 Jo, men fanns den ännu inte i "vanliga" affärer Glad

DesK
1

Det finns flera fina vandrarhem, bland annat några olika båtar Glad

/Désirée

Mitralis
0

#9 Jag har hört om någon båt några gånger, men jag kommer inte ihåg så mycket om det. Obestämd

Mitralis
0

När man söker efter bokningssidor för hotell på internet så får man ju upp en hel del förslag. Vilken sida tycker du är bäst?
Jag vill gärna kunna sortera efter närhet till olika byggnader som exempelvis Nordiska museet och sedan efter prisklass.

DesK
1

Röda båten ligger på Söder Mälarstrand och det finns en båt till där, båda ligger rätt nära tunnelbanestation Slussen, sen har du ju af Chapman som ligger vid Skeppsholmen inte långt från Moderna museet och Nationalmuseum.

/Désirée

HannaM
0

Funderat på det flera gånger men det har inte kännts värt det för det är så otroligt mycket folk där. Har hört om köer ut långt ut på vägen utanför…

Effie
0

Nej, men jag besökte chokladmässan i Göteborg förra året. Mycket folk, mycket choklad, provsmakade, handlade, funderade på att bli medlem i Chokladakademin eller vad det nu hette men har inte känt mig tillräckligt engagerad för det. Har inte bestämt mig ännu för om jag ska gå i år. Stadsmuseet, 21-23 oktober, om någon är intresserad.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Mitralis
0

Funderar på att köpa biljett genom Ticknet så att man får gå genom en annan ingång. Men jag tycker att det är lite oklart om det kostar 60 eller 120 kr för en dag.Obestämd Tänkte kanske gå två dagar om jag ändå åker ner.

Mitralis
0

Nu har jag rotat i det och 60kr var barnpriset. 140kr med serviceavgiften för vuxen. Jag har biljetter till både fredag och lördag nu Tungan uteSkrattande

DesK
0

Kul! Var ska du bo?

/Désirée

Mitralis
0

Det blir hos en kompis för hostellen och vandrarhemmen i närheten blev fullbokade mycket fortare än jag hade trott.

Mitralis
2

Det här är två punkter som jag kommer att försöka delta i Tungan ute

Chokladprovningar
- Prova choklad med Chokladakademien. Vid flera tillfällen under festivalens tre dagar kan du lära dig att prova choklad som proffsen under guidning av Chokladakademien, en neutral ideell förening som vill öka kvalitetsmedvetandet om choklad och väcka intresse för chokladens betydelse som njutningsmedel och näringsämne.

- Upptäck cognac och choklad. På denna provning får du både lyssna, lära och smaka 14/10 kl. 15, 17 och 19 15-16/10 kl. 13 och 15. Biljetterna kostar 150 kr och köps i restaurangen

[sakring]
0

Själv älskar jag chocklad men har blivit lite mer finsmakare på gamla dagar. Tidigare så var det Marabou mjölkchocklad men nu äter jag gärna en bit mörk chocklad.

Det du säger om cognac och chocklad låter intressant. Vid jul brukar jag köpa en delikatesschocklad som innehåller cognac och en som innehåller apelsinlikör. Den finns bara vid jul.

Branneli
0

Jag var på chokladmässa i Linköping.
Många goda smakupplevelser !!

En del riktigt udda, men goda Förvånad

Ett fåtal mindre goda Skrikandes

Men en underbar upplevelse Glad

Mitralis
1

Nu är jag hemma igen med en hel kasse med choklad Skrattande

Praliner, bakverk, lite annorlunda marsipanbröd och två konstiga "mums mums" där botten är av mandelmassa. Smakade en bit där och de var goda. Sparar de två som jag köpte någon dag till.

Cognacsprovningen kändes extremt exklusiv då det klockan 15:00 endast vad jag som var deltagare. Provningen genomfördes av Nathalie Dahlin Bengtsson, författare till boken Upptäck Cognac och vi två satt mitt emot varandra och sippade och smakade medans hon berättade om bok, cognac och choklad. Mycket uppskattat av mej Glad

DesK
2

Mitralis åh vad härligt det låter! Skrattande Jag är inte alls avundsjuk, inte det minsta FlörtTyst

/Désirée

Mitralis
0

Skrattande