Viktökning
Har absolut ingen aning om vart vi ska vända oss men min pojkvän (183cm lång 16år ca70kg) har absolut inget fett, han har bara muskler.
Han rör aldrig på sig, han äter bara skräp men han gå aldrig upp! Han går bara ner hela tiden..
Även om han vill gå upp i muskelmängd så vill han även gå upp i viktmängd.. det med vikten är inte så lätt..
Har ni några tips?!
I artikeln om undervikt hittar du lite tips och tankar kring detta. Några av mina spontana tankar är: Börja träna, ät bra mat, bra proteiner i form av ägg, kött, fågel och fisk, tillsätt gräddiga såser, gjorda av de fullfeta mjölkprodukterna, undvik alla former av lättprodukter och energidrycker och annat skräp. När extra energi behövs så ät banan, avocado eller annan frukt eller grönsaker eller ägg.
Min äldsta dotter hade samma problem och hon löste det genom att justera kosten och börja träna. Hennes kostjustering bestod i att hon minskade ned godisätandet och ökade frukt- och grönsaksätandet, hon började även äta mer surdegsfullkornsbröd med bra pålägg såsom ost (28% eller mer), hemgjord färskost, mer ägg och så vidare. Viktigt är också att äta minst 3 gånger per dag - frukost, lunch och middag.
/Désirée
#1 Han äter jätteonyttigt, så du menar att han ska äta nyttigare för att gå upp? :)
Ja och på regelbundna tider. Bra energität mat med låg eller ingen andel socker, sedan bör han också äta generöst med bra fett, såsom riktigt smör, olivolja, rapsolja och valnötsolja. Mycket viktigt är också att han börjar träna!
/Désirée
#3 så han lär gå upp av detta?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kloka bra svar av DesK här.
Kan bara instämma
Ja men det kan ta ett tag, jag hade samma problem när jag var i motsvarande ålder och det gick inte över helt förrän jag hade passerat 40-årsstrecket. Läs också Thiahs artikel om undervikt, som du fick länken till ovan.
#5 Tack! 
/Désirée
#6 HAHA jag sa detta precis till honom att han får vänta tills han är 40 :P han bara "aj då!" :P
Vill man gå upp i vikt så är det bäst att följa ungefär samma råd som när man vill gå ner (med skillnaden att man väljer mer energität mat och får äta hur mycket som helst), äta bra, nyttig mat och träna. Äter man bara skräp så får man näringsbrist och kroppen har ingenting vettigt att bygga upp sig av.
Det kan också vara en idé att han går till en läkare och kollar upp sig om han faktiskt tappar vikt trots att han äter tillräcklig mängd mat. I värsta fall så kan hans kropp ha svårt att ta upp energin från maten, antingen på grund av glutenintolerans eller någon sjukdom.
Själv tog jag mig upp till normalvikt först när jag blev vegetarian och började äta nyttigare mat och mindre godis.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#8 ska meddela honom detta! tack så mkt för ditt svar :)

Jag har alltid haft svårt att hålla vikten, när jag var yngre och tränade mer fick jag proppa i mig en del onyttigt för att inte se ut som ett skelett. Jag lever som vegan och äter supernyttigt, mycket protein och fett, lite kolhydrater. Nu har jag inga problem med vikten men i perioder då jag tränar mer måste jag äta mer för att inte rasa för mycket. Men, alltid nyttigt. När jag var yngre åt jag chips för att gå upp, men nu håller jag mig till vettig mat :) Man behöver inte alls äta kött och mejeriprodukter för att hålla vikten, men att ta bort skräpmat är en bra rekomendatiion.