Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 12854 ggr
[Equidem]
14

Illamående av choklad

Hej!

Jag har länge haft problem med choklad. Jag tycker egentligen att det är jättegott och kan inte sluta äta det. Det kan dock gå långa perioder utan att jag äter det. Men när jag väl äter det så mår jag illa, efter bara två-tre bitar! Vad kan illamåendet bero på? Illamåendet håller i sig sedan hela dagen och kvällen, och även in på nästa morgon. Jag mår inte illa av andra godsaker. Jag äter knappt andra godsaker iofs…

[TrevorS]
0

Samma här kan även få migrän, men jag är tydligen känslig för socker och något ämne som finns i choklad. Brukar försöka äta lite efter jag ätit så klarar jag av det bättre.

Maria
0

Jag har också alltid mått illa av choklad. Det räcker med ganska lite. Annat sött går bra så jag har fått för mig att antingen är det något särskilt ämne eller det fetaObestämd

/Maria

DesK
0

Vilket trist problem! Kanske kan det vara olika tillsatser i chokladen som du inte mår bra av? Jag kan exempelvis äta mörk choklad med hög kakaohalt av god kvalitet utan problem men vanlig mjölkchoklad funkar inte särskilt bra.

/Désirée

[Aquelegia]
0

Det har jag med kan inte äta mer än ngn bit innan jag blir illamående men ÄLSKAR choklad jag ser det som ett otroligt delikat problem då man slipper må dåligt av att ha ätit för mycket godis ^^

[Asta]
0

Många får ju migrän av choklad så det måste väl finnas något ämne i kakao som inte passar alla.

Mitralis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

När jag var liten och åt en hel ask med choklad en jul så blev jag dålig i magen, mjuk, men inte illamående. Det har jag nog aldrig blivit av choklad.

Zabbio
0

Choklad är ju giftigt för de flesta djur, det är väl mest för att vi är så pass stora  som vi klarar av ''giftet'' och tom kan dra lite nytta av vissa andra ämnen i choklad. Men det är väl bara logiskt att vissa är överkänsliga mot giftet? Kommer inte ihåg vad det heter :P tiamin eller nåt? Beöver nog läsa på näringsläran..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Asta]
0

#7 -sant! Hundar kan ju dö av det,

[Aquelegia]
2

Juste mamma hade skickat efter obehandlade kakaobönor mådde inte illa av det men man orkar bara 3-4 st så är chokladbehovet fyllt. Kanske kan vara en idé om man är chokladsugen? Gillar inte mörk choklad för man blir så torr i mun men kakobönor vart mums^!

[Equidem]
0

Jag vet inte varför, men helt plötsligt så är "problemet" borta. Mår inte alls illa av choklad längre, även om jag äter mer än vad jag är sugen på. Numera tenderar jag att köpa choklad varje gång jag är i mataffären Rynkar på näsan Föredrar faktiskt att må illa av choklad…

[sakring]
0

Ämnet heter teobromin

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kakao