Kost iFokus

Kost

Etikettfikarummet
Läst 1705 ggr
Namiko
2011-10-26 20:58
2

Falskt sötsug

Har dom senaste dagarna blivit helt galen i varm choklad och var rädd att mitt sockerberoende var på väg tillbaka (drack ½-1 liter om dagen). Idag gjorde jag soppa till middag och suget efter varm choklad försvann. Kom sen på att suget inte dök upp förrän efter att ingredienserna till min soppa tog slut efter att ha ätit den varje dag i nästan en vecka. Så det var inte sockret jag var ute efter utan bara något varmt att dricka (soppan består mest av buljong).

Har också flera gånger känt att jag vill ha godis när jag handlar bara för att upptäcka att suget jag har bara sitter i att jag vill köpa godis, inte äta det. Såklart så slår det aldrig fel att om jag köper så äter jag det också, men står jag bara emot i butiken så är det ingen fara sen.

Brukar ni ha liknande falska sug efter nånting?

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

DesK
2011-10-27 09:02
1

Detta är ett stort och intressant ämne! Glad Själv lider jag inte av sötsug, men kan precis som du längta efter en kopp varmt (te, kaffe, choklad eller buljong) Annars har jag den konstiga egenheten att jag köper hem godis, främst mörk choklad och salt lakrits, men jag äter det inte - finns dock andra i huset som äter upp det Flört

/Désirée

[kalelo]
2011-10-27 12:34
0

Jag har kört mycket med "ta en kopp te" när det är som värst… men det tar tyvärr inte alla sockersug, utan då är det som sagt bara att kämpa med sig själv och stå emot det så mycket som det går.

Mitralis
2011-10-28 23:30
0

Det händer ganska ofta att jag köper godis fast jag inte är sugen på det. När jag kommer hem så kan det faktiskt ligga ett tag i skåpet innan jag äter av det. Jag tror att mycket skulle vara vunnet för mej om jag lyckades sluta köpa godis som jag inte är sugen på.

[Asta]
2011-10-29 00:08
0

När jag är lite deppig kan jag få sug efter feta saker. Stoppar jag mig inte då så kan jag proppa i mig en massa onyttigheter.

Halvdansken
2011-10-29 15:04
0

Vad har ni i teet? Honung?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Asta]
2011-10-29 15:14
0

Jag har inget i teet.

Halvdansken
2011-10-29 15:30
0

Det var sagt lite med glimt i ögat, det där med honung i te. Flört

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Asta]
2011-10-29 15:30
0

Aha - det är inte alltid man fattar.

Toltaren
2011-11-09 17:55
2

Jag tror inte att jag är så sötsugen, utan det är mer att "ha något att göra typ"! Förut kunde jag köpa godis 2ggr/dag, men har nu börjat ha med mig te och knäckebröd till skolan som jag tuggar/dricker när jag blir sugen och det funkar.

Dock håller jag just nu på att avgifta mig (är fruktansvärt sockerberoende, men har tagit tag i det nu!) och kan vara alldeles skakig och svag när jag blir hungrig eftersom jag inte får i mig det socker kroppen är van vid. Det är lite läskigt, men jag hoppas (och vet) att både jag och plånboken kommer må bättre sen!

DesK
2011-11-09 18:14
0

#9 Härligt när det går framåt! Glad Fortsätt så!

/Désirée