Varför saltsugen?
Senaste veckan har jag varit extremt saltsugen, har kunnat ta en nypa salt bara som det är för att stilla suget tillfälligt.
Kan saltsug bero på någon brist i kosten eller vad?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Det kan ju vara saltbrist, annars skulle jag om jag var du stanna upp och tänka efter vad du äter som smakar salt, som du kanske inte ätit på länge, kanske är det det kroppen längtar efter.
Jag håller med Lorita. Tror absolut att kroppen signalerar vad som fattas och det ska man oftast lyssna på.
/Maria

#1 Jag brukar inte äta så mycket som är salt, jag har däremot förut vräkt i mig mängder med kakor och godis och en del av godisarna har varit salta.
#2 Jo jag försöker alltid att lyssna på kroppen för den har en förmåg att tala om vad den behöver.
Tänkte mest om det kan vara brist på nått ämne som gör att kroppen inte tillgodogör sig det salt jag äter?
_**/Mvh Anne
Salt är inget som man får brist av i första taget om man inte har svettats i kopiösa mängder. Vi behöver ytterst lite salt för att må bra.
Enligt kinesisk medicin så är det njurarna som vill ha salt, mjälten vill ha sött och levern surt.
Mkt av vår energi sitter i njurarna " duktig flicka " vi ska hinna så mkt och göra allt perfekt. Ta hand om dina njurar, vila och samla energi.
#4 Intressant! Om man har stort sötsug, eller älskar surt då?
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus

#14 jag har drabbats av saltbrist men då är jag också väldigt sparsam med alt och extra saltar inget.
När vi är trötta så vill vi ofta ha något sött och det är mjälten som vill ha socker för ökad energi. Levern mår bra av citron så det är bra att dricka lite ljummet citronvatten varje dag för att stärka levern.
Levern står för stress, ilska, frustration.
Är gallan svag blir det mest planering och inte så mkt handlingskraft.

När det är varmt, svettas man mera (även om man inte svettas så att det droppar om en) och då kan det vara bra att dricka mera och äta lite mera salt. Extrasaltat smör, saltgurka o dyl kanske räcker. Man ska ju inte gå till överdrift.
#7 Är jag stressad, ilsken och frustrerad då, eftersom jag älskar surt så mycket så jag kan äta citron? 
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
#9 Nej, men om du har ont i ryggen vid levertrakten så kanske du känner frustation och ilska mot någon eller något som du har svårt att få fram.

Jag äter mycket salt. Jag kan lätt lägga en lina på handen och slicka upp det. Dock har jag ju problem med njurarana oxå
Min läkare hade en teori om att jag ville ha salt för att jag har så lågt blodtryck och att kroppen vet att salt höjer kroppens blodtryck…

#11 har du provat lakrits, det höjer också blodtrycket

#12 Jajjamensan :) Har alltid de hemma…

Hmmm… Intressant…
Hade helt glömt att jag startade denna tråd för nästan exakt 2 år sedan (minus 1 vecka). Jag har nu igen senaste tiden ett extremt saltsug och googlade på just det ordet och hamnade i denna tråd.
Nu då jag sitter och googlar så hittar jag info om att saltsug kan bero på problem med binjurarna, järnbrist eller för låg halt av hormonet serotonin vilket även bidrar till depressioner.
För det senaste av alternativen så ska tydligen en kost rik på tryptofan vara bra.
"Tryptofanrik kost är bra för bildningen av serotonin, ät mera av:
• avokado
• ost
• kyckling
• keso
• kalkon
• anka
• ägg
• havregryn
• standardmjölk
• vilt
• yoghurt
Ät av ovanstående livsmedel under dagtid och ät ett mindre mål med lite kolhydrater på kvällen. Intag av kolhydrater, t.ex. en banan gynnar upptaget och användningen av tryptofan."
_Källa: http://blogg.annaskipper.se/tag/saltsug/_
Det kan ju förklara varför jag även har ett starkare sug än vanligt efter kyckling, fet mjölk och ost bland annat i samband med saltet.
_**/Mvh Anne

Det är riktigt! När binjurarna som producerar kortisol, vilket bl.a. styr vår vaken- och trötthet, är utmattade och inte orkar producera så mycket som vi behöver blir vi sugna på salt (kan även vara sött)! Det bästa är då att försöka vila, inte stressa, inte dricka kaffe eller te (max en kopp/dag) eller annat uppiggande, inget socker, sova innan 22.00 på kvällen och avstå från alkohol.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.