Kost iFokus

Kost

Etikett: andraaspekterpåhälsa
Läst 1481 ggr
Mitralis
0

Tips för att undvika pesticider

Ju äldre jag blir desto mer börjar jag oroa mej över gifter i maten. Vem vet vad som händer när alla dessa gifter blandas och lagras i kroppen Obestämd Det kan ju i och för sig sluta med att man blir i det närmaste konserverad och då kanske man inte ska klaga Skrattande

• 1.Välj ekologiska eller miljömärkta frukter och grönsaker = inga bekämpningsmedel har använts under odlingen.
  • 2. Har du inte råd med allt, så välj den ekologiska frukten. Konventionell frukt innehåller ofta mer bekämpningsmedel än grönsakerna.
  • 3. Är ekovarorna för dyra, så välj konventionella svenska frukter och grönsaker.
  • 4. Om du köper utländska konventionella frukter och grönsaker, så välj varor från EU-länder. Flest pesticidrester hittar du i konventionella produkter från länder utanför EU.

Källa:http://iform.se/kost/kost-och-halsa/sa-gor-du-for-att-undvika-pesticider?utm_source=nyhedsbrev&utm_medium=daily_2011_11_16_1124686

Brukar du undvika pesticider/gifter i maten?

DesK
1

Bra tips! Jag gör ungefär som du föreslår, men som sagt ofta är de ekologiska produkterna väldans dyra, men inte alltid, jag har faktiskt flera gånger noterat att de ekologiska produkterna är lite billigare, eller har samma pris de de övriga produkterna Glad

En sak som jag funderar över är om bonde 1 odlar traditionellt med konstgödsel och besprutning och bonde 3 gör det samma, men bonde 2 odlar ekologiskt, hur påverkas bonde 2:s grödor av hans grannars besprutning och konstgödning?

/Désirée

[Mairah]
0

Visst tänker jag ofta på det. Försöker undvika, men inte alltid det går så bra.

# 1 Bra fråga!

[sakring]
0

Om jag med säkerhet vet att de finns där så undviker jag dem.

[grinda]
0

#0 Tack! Bra tips.

Jag brukar te x köpa morötter som är ekologiska, havregryn som är ekologiska…då får man mycket ren mat för pengarna. Äpplen får jag från pappa på hösten. Vilda nypon är ju superika på c-vitamin förresten. Fast jag plockar inte själv utan köper torkat ekologiskt nyponmjöl.

Jag köper aldrig de där äpplena som förvisso ser så glänsande och tjusiga  ut men de smakar inte mycket och som du säger, är antagligen hårt besprutade.