Kost iFokus

Kost

Etikettalternativmedicin
Läst 1917 ggr
Mitralis
0

Vinterkräksjukan här igen

Nu är vinterkräksjukan här igen. Något senare än vanligt men nu är den igång lagom till jul.
Källa:http://www.aftonbladet.se/halsa/article14051709.ab

Det är som vanligt viktigt att tänka på handygienen och Plus har gjort en undersökning gällande vad som fungerar bäst.
http://svt.se/2.146563/1.2606299/vatservetten_gav_renast_hander

Brukar du få vinterkräksjuka, eller brukar du klara dej?

Mitralis
0

Jag har bara haft vinterkräksjukan en gång och det var 2004. Blev bjuden på middag av en kompis vars familj hade haft kräksjukan 4-5 dagar innan. Trodde att det var lugnt, men det smittar tydligen längre än man tror.

Halvdansken
0

Aldrig haft det, fast att folk på jobb har fått det. Har hört att vissa är immuna, är jag en av dem? Jag är inte extra noga med handhygien, använder inte alkogel eller liknande.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Mairah]
0

Usch då! Sånt vill man verkligen slippa Tungan ute

[sakring]
0

Såg PLUS om handdesinfektion. De hade olika alternativ. Vatten, tvål och vatten, sprit med alkohol samt sprit utan alkohol. Jag undra hur den sistnämda är funtadSkrattande

Men det som gav bäst resultat var fakistk tvål och vatten. Vill man sedan desinfektera händerna efter det så är det ett extra plus. Det finns en anledning till att kirurger står och tvättar händerna  med tvål och vatten 2 minuter i sträck innan en operation.

Namiko
2

Jag har aldrig haft det (inte influensa heller) och jag tror att det dels beror på att jag har ett bra immunförsvar i grunden och att jag har inställningen att "lite skit rensar magen" som hela tiden bygger på immunförsvaret ytterligare. Jag är alltså inte mer noga med hygienen i sjukdomstider och är inte heller så noga med att undvika sjuka människor. Jag håller mig frisk ändå.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Zabbio
0

Aldrig haft det vad jag minns - men nån gång 2005 eller 2006 var jag rejält sjuk med feberfrossa minns jag :P

De senaste 4 åren har jag ändå jobbat som pers. assistent där det varit en del både kolleger och annan personal som ''rör sig runt'' bland olika folk och kan sprida smitta. Man kan ju tro att tex distriktare osv är väldigt noga med hygien, men sanningen att säga är det nog väldigt lätt att man blir lite blind på det efter ett tag :)

Hemma försöker jag tänka på att iaf skölja frukt och sånt (som man bör…) lite när det härjar smittor, men i ärlighetens namn glömmer jag till och med det. Kommer på det om jag gör sallader till besökare *lol* vågar ju inte riskera att andra blir sjuka..

Har aldrig koll på när det är sjukor som går och bryr mig inte om hygienen speciellt (..vid sjukor då.. *lol* naturligtvis duschar jag och tvättar mig som alla andra, men det förstod ni nog). Spritar händerna på jobb när det krävs (för att inte sprida infektionsrisker osv) men inte annars. Lite skit rensar magen…

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.