Kost iFokus

Kost

Etikettalternativmedicin
Läst 2041 ggr
[Mairah]
2

Stress v/s kosthållning

Man får höra om fler och fler människor som börjar reagera på att maten de stoppar i sig inte är nyttig för en. ( Så även jag själv såklart) Man får överkänslighet mot både det ena och det andra. Och visst kan det ta sin lilla tid innan man hittar rätt för en i matdjungeln, med alla dieter som finns.

Jag är helt övertygad om också att stress är en stor bov i dramat, att den hjälper till att kroppen inte orkar bryta ner alla ämnen och då förstör vi våra kroppar. Jag är själv ett levande exempel på detta, att för mycket stress och dålig kosthållning bryter ned kroppen. I många år har jag nonchalerat mina symptom, och först nu har jag fattat hur viktigt det är att hitta sin grej att äta, och vad som är rätt just för mig. Stress kan förstöra så mycket i kroppen. Att vara stressad när man äter t ex, hur nyttig mat man än käkar, är absolut inte bra.

Läste om en indian som berättade en gång om en stam som bara åt ett fett bröd väldigt ofta, och de var aldrig sjuka heller. En vit doktor som fick höra om detta, blev väldigt förskräckt över att de i indianstammen som bara åt fett bröd aldrig var sjuka. Svaret var att de aldrig stressade. De satt alltid i lugn och ro och tuggade långsamt.

Så våran stressade västerlands värld i lever i, är kanske också en bidragande orsak till varför fler och fler människor blir sjuka i matintoleranser. För något som jag själv har märkt, det är att har jag sovit ut ordentligt och känner mig lugn och utvilad, så fixar kroppen bättre att ta hand om det lite mindre nyttiga man stoppar i sig.

Tänk om vi kunde sluta stressa, vad kanske våra magar och kropparskulle må bättre?? Fast såklart måste man för det tänka på vad man stoppar i sig såklart Flört

Namiko
3

Jag har också fått känna av vad stress kan göra med magen. När jag var 19 så fick jag ett nytt jobb, jobbet i sig var inte överdrivet stressigt även om man kände tidspressen ibland. Däremot så var tjejen jag jobbade med väldigt duktig på att hela tiden försöka pusha mig till att jobba snabbare, ta färre/kortare raster, kasta i mig maten för att vi skulle iväg och jobba igen. Jag behöver verkligen tid och ta det lugnt när jag äter för att hinna/orka få i mig all mat för när jag jobbar är det inga små portioner det handlar om. Jag behöver en timme för att kunna äta min lunch i min takt.

Det här fungerade i ungefär 3 veckor, tjejen jag jobbade med slutade (hon var bara där för sommaren) och den ordinarie tjejen kom tillbaka. Tempot blev lugnare men var fortfarande ganska högt och vi jobbade ofta 10 timmar per dag. Då började magen göra sig påmind och jag kunde inte längre äta något med vete. Jag var helt slut efter jobbet och orkade inte laga någon mat och verkligen inte lista ut mat utan vete för den delen så jag levde på färdiga sallader i flera veckor innan jag vågade testa på vete igen och klarade av att återinföra det i små mängder.

Fick ett nytt jobb efter ett tag där jag fick jobba i min egen takt, ta så långa raster och luncher jag ville och kunde slappna av för första gången på 4-5 månader. Det gick en vecka innan jag blev så sjuk att jag inte kunde ta mig ur sängen pga feber och muskelvärk och det tog 3 veckor innan jag blev frisk igen. Jag är i vanliga nästan aldrig sjuk och har aldrig i mitt liv varit sjuk så lång tid innan eller efter och jag skyller det helt och hållet på stress. Så nog påverkar stress enormt mycket i kroppen.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Zabbio
1

Bra skrivet, bägge två :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Mairah]
0

# 1 Ja då vet du verkligen vad jag talar om Flört

# 2 Tack Glad

Zeverin
0

#1. Jag känner igen problemet med för korta raster. Jag kan äta fort,så den delen funkar för mej. Däremot så vill jag ha gott om tid efter måltiden för fika och besöka toa.Jag har på senare tid börjat skippa att äta på matraster och använder tiden till fika,lite oviktigt prat med kollegor+toabesök. Jag har möjlighet att småäta under arbetspassen så att rasten kommer är jag inte hungrig längre.Bra saker som som är lätt att ha med är morötter,selleristjälkar,slang gurka. Men även en burk med något som smakar ok som kallskuret fungerar. Så fort man ser några minuters lucka så skruvar man av locket och tar några skedar sedan på med locket och ner i väskan till nästa tillfälle dyker upp. På det här sättet hinner man aldrig bli hungrig men får i sig det man behöver över dagen. Det viktigaste tycker jag är att äta stora frukostar så räcker det med att man fyller på i lagom takt under dagen så att hungerkänslor inte hinner uppstå. Att göra mat för att njuta av får jag hållas med hemma.

Mitralis
0

Läste att fransmännen också äter i lugn och ro och att det antagligen hjälper till att hålla nere vikten på befolkningen.

Jag är en sådan som tuggar och tuggar och tuggar. Det tar med andra ord ganska lång tid för mej att få i mej maten. Jag behöver helst en hel timmes rast för att hinna äta. Nu jobbar jag som vikarie på förskola och då brukar jag hinna äta en eller två köttbullar och en fjärdedels potatis. Resten av tiden går åt att skala potatis och dela maten åt barnen, hälla upp mjölk och skura upp mjölken som dom spiller.
Min mage är inta alls nöjd över situationen.

Namiko
0

#4 Jag har bara haft städjobb och några praktiker i butiker och det är helt omöjligt att småäta när man jobbar. Eftersom jag dessutom är väldigt aktiv hela dagarna med cykelturer till och från jobbet, man är igång hela dagen där och kommer hem till en hund som ska motioneras så kräver jag enorma mängder mat och det tar en timme innan jag är utsvulten igen efter ett stort mål mat. Hinner jag få i mig en frukt en gång i timmen så klarar jag mig ganska bra till nästa mål mat, är fortfarande hungrig, men känslan av svält försvinner.

Jag äter inte särskilt sakta, men föredrar att hinna andas lite mellan tuggorna och inte skyffla in nästan lass så fort jag svalt. Nu när jag är arbetslös har jag inga problem att ta 1 timme på mig att äta och kan på den tiden få i mig mat som är tänkt att räcka till 3-4 personer (enligt recepten) och ofta känner jag mig inte mätt efteråt. Så det är helt enkelt mängden mat som tar tid. Jag vill gärna sitta och ta det lugnt 5-10 minuter efter att jag ätit innan jag börjar jobba igen också, för det känns inte som att jag vilar riktigt medan jag äter.

Att äta en stor frukost hjälper inte heller, är hungrig så fort jag kommer till jobbet :P

#5 Jag brukar göra en egen "drink" som jag har med mig för att få i mig extra energi till maten eller som fika för att klara mig längre. Använder en banan, sojamjöl, lite vaniljsocker och kakao för smaken skull, fyller upp med havredryck och lite havregrädde och mixar. Den är lätt att dricka, smakar gott och hjälper till riktigt bra för att hålla energin uppe.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Mairah]
0

# 4 Bra att du hitttat din ät grej mitt i stressen

# 5 Instämmer med dig också, att kunna få ta det lugnt efter man käkat är också viktigt för mig. Och som du säger det där med fransmännen och vikten också. Stress är ju också en bidragande orsak till övervikt,

# 6 Stora frukostar hjälper inte mig heller. Måste också äta ofta och flera ggr under dagen.

Zeverin
0

Olika jobb har olika förutsättningar för goda matrutiner. Jag är yrkesförare så jag kan passa på och klämma en selleristjälk medan jag väntar på grönt ljus i en bilkö. Fordonen jag kör har en del 5-10 minuters uppehåll lite här och var som möjligör tillfällen för lite tilltugg. Som yrkesförare så sitter man en del och har inte så hög energiförbränning som mer aktiva jobb.Jag förstår att mitt jobb har en fördel på den punkten.När det gäller frukost så behöver den inte vara en mastodonportion som jag ser det. Det viktiga är den har ett högt näringsinehåll. Jag laddar mellan 04:00-06:00 beroende på när jag börjar på morgonen med 3 kokta ägg. Medan äggen kokar äter jag några blad vitkål. Jäg får i mig ett kilostort vitkålshuvud per vecka. Sedan är det dax för den viktiga slutklämmen. Ca en halv liter spenat spetsat med alger och en del av dom kryddor som har ett erkänt medecinskt värde som ingefära,gurkmeja,rosmarin,salvia. Det blandas till en gröt med en konsistens som blir precis så trög att den kan drickas. Det höga näringsinnehållet gör att jag aldrig blir hungrig förrän på eftermiddagen och kan då hanka mig fram på småätandet. Det låter lite knäppt men med lite matallergiproblem blir det logiskt att man offrar sig på lite udda vanor. Jag tål inte gluten. Jag får förstoppning av laktos. Min kropp reagerar på olika obehagliga sätt på för mycket tillsatser. Därav viljan att exprimentera och dela tips med andra.(jag får inte glömma att jag har brännässlepulver i spenaten oxå)

Zabbio
0

#8 Hur blandar du drick-gröten? I mixer? :)

Äter också nässlepulver, samt nyponpulver, men då i en drink till frukosten.

Zeverin
0

#9 Jag tar en vanlig läskedryckflaska med stor öppning. Titta efter exempelvis MER. Deras flaskor har stor öppning som gör att man kan trycka ner den frysta spenaten som är pressad i bitar. Jag har lite framförhållning så jag gör blandningen före läggdax. Så jag häller ner kryddor+pulver av alger+nässla och laddar sedan på med spenaten.Så fyller man på med vatten och säter på kapsylen och skakar ordentligt. Sedan får det stå över natten och tina upp så är det färdigt att dricka efter omskakning på morgonen. Det smakar INTE gott men här handlar det mer om nytta än njutning. Jag tycker att jag funkar bra på att starta dagen med största möjliga näringsinnehåll. Stress och olust kommer ofta av att många kämpar på förmiddagarna med för lite näringsämnen och för mycket vilja. Det som också är ett + med att komprimera ett högt näringsinnehåll i en liten dos är att kroppen inte behöver hantera stora mängder avfall. Värt att tänka på när vi inte konstruerar miljöer och arbetsrutiner för våra mänskliga behov av att tömma oss. Vi är många som måste hitta ett sätt att förhålla oss till sådana här brister i arbetsmiljön. Att ha tid att äta i godan ro och sedan vid behov ha en toalett inom bekvämt avstånd är ingen rättighet på dagens arbetsmarknad. Det är ett privilegium.

Zabbio
0

#10 Tack :)