LFRV - Low Fat Raw Vegan
Jag har i mitt sökande efter information om en spannmålsfri vegankost sprungit över en fruktbaserad raw food-kost som lockar mig enormt mycket. Nackdelen med kosten är att man måste äta enorma mängder frukt för att få i sig tillräckligt med kalorier, själva mängden har jag inga problem med, skulle gärna sitta och äta från morgon till kväll om jag hade fri tillgång på frukt och grönt, men kostnaden blir rätt hög.
Istället vill jag äta rå frukt och grönsaker i så stor utsträckning som min ekonomi tillåter och fylla ut resten med billigare, delvis tillagad mat. Jag har inga planer på att gå över helt på den kosten även om ekonomin skulle tillåta det, det känns alldeles för strikt utan jag vill fortfarande kunna äta det jag känner för även om det skulle innebära tillagad mat eller mer fett.
Det finns en bok om kosten som heter "The 80/10/10 Diet" som ska införskaffas och lusläsas så att jag får mer kött på benen, tills dess kommer jag att äta mycket färsk frukt, nötter och groddar och ett vanligt lagat mål per dag för att jag ska känna mig säker på att jag får i mig det jag behöver.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Lycka till Namiko 
Ett tips är ju att kolla upp nötter på internet då dom nötterna vi får tag på i butikerna innehåller LÅNGT ifrån alla nyttigheter (då dom hettas upp) som dom raw food nötterna man köper via internet är. Har aldrig gillat pecan nötter men mor köpte massa nötter till mig i julklapp och jisses vad gott det är
Ett ställe du kan beställa nötter med mera via är: Kiwiks Lilla Råa
Deras macadamia nötter är så ofantligt goda och cedarnötterna är godis för mig! Paranötterna har en jättemustig smak.
Du kan ju gå in på matkollen via livsmedelsverket och kolla att det du äter räcker. Så slipper du oroa dig
Det gäller bara att planera och kanske i förskott kolla att det du tänkt äta är tillräckligt eller om du behöver öka portionen.
Är väldigt imponerad över hur snabbt kunskap når folk. För något år sedan visste knappt någon vad raw fodd var
Äter inte rawfood själv förutom så mycket grönt som möjligt. Men mor min är det.
#2 Tack för tipset om nötterna :) Skulle bli överlycklig om jag kunde hitta råa, osaltade pekannötter för det är min absoluta favorit.
Jag har redan ett gratisprogram via internet som är jättebra att använda när man äter rawfood (cron-o-meter), man kan se så specifikt som hur mycket man får i sig av alla olika aminosyror så man vet att man får i sig tillräckligt av precis allt. Där kan man även ställa in själv hur mycket kalorier man vill få i sig, vilken sorts kost man strävar efter (hur mycket kolhydrater, fett och protein man vill få i sig) och lite annat så det är verkligen perfekt och dessutom lätt att använda. Jag lägger in allt jag äter i rawfood-väg och när mätarna visar att jag äter tillräckligt så kommer jag att ta bort tillagad mat från min dagliga matsedel och sen bara äta det när jag känner för det.
Idag var det ett planerat avsteg från allt vad kostplan heter med tanke på julbordet. Jag lyckades dock hålla mig borta från allt som innehöll mer än minimala mängder vete och åt mest nötter (dock var dom flesta rostade och saltade), sallad och frukt. Har en konstig känsla i huvudet nu som jag förknippar med vete/gluten och magen är ganska bubblig men i övrigt mår jag bra. Ska avsluta dagen med en sallad och hoppas att jag är helt återställd när jag vaknar imorgon. Då är det ett julbord till som jag hoppas kan bestå av större delen sallad och bär.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Julhelgen är över och nu börjar jag en mer strikt kost, utesluter inte lagad mat ifall jag känner att jag inte får nog med energi, det tar tid att lära sig äta så stora mängder frukt, men jag kommer att försöka göra så få och små avsteg som möjligt.
Åt ganska bra under julhelgen, blev ungefär hälften sallad, frukt och bär när jag var iväg på julfirande och lyckades nästan hålla mig helt till frukt och grönt hemma. Fick i mig lite vete båda dagarna (ströbröd på en gratäng) och vaknade med en rejäl ledvärk idag.
Startade därmed dagen med en värktablett för att ta mig ut på promenad och 6 bananer till frukost följt av ett glas citrusjuice till "mellanmål" en stund senare. Känner mig pigg och blev förvånad av att jag inte kände mig tyngd av frukosten, sådär som man gör om man smäller i sig 6 mackor :P Borde ha ätit en större frukost men fick inte i mig fler bananer och har lite brist på mogen frukt hemma. Ska ta mig iväg och handla mer så det hinner mogna i tid tills det jag har hemma är slut.
Det där var en bra mätare! Den ska jag försöka mig på att använda nu när jag försöker äta bättre :)
Det här är inte den lättaste förändringen att göra har jag märkt. Jag har svårt att få i mig tillräckligt mycket energi då jag är van att äta ganska sällan just nu och långt innan hungerkänslorna kommer så får jag ett sug efter lagad mat. Blev lite rädd för mig själv när jag råkade se en bit av en kock-tävling på tv och tyckte att maten såg lockande ut trots att det var kött i, har varit vegetarian i 6 år och kött har aldrig känts så lockande förut.
Jag vet att det är väldigt vanligt att man blir sugen på lagad mat och är beredd på att ge upp allt när man inte äter tillräckligt och det känns verkligen så just nu och det känns verkligen inte värt det för tillfället. Jag vet att jag alltid kan falla tillbaka på en glutenfri vegankost om det skiter sig men jag ska se hur envis jag kan vara först och köra på halvtid tills jag får koll på det här för jag vet att så fort jag har ätit en fruktmåltid så känns det så otroligt enkelt igen.
Nu ska jag tyvärr, i brist på mogen frukt, laga middag. Jag är otroligt sugen på stark mat men ska iaf försöka hålla mig till mest kokt och mycket ris och grönsaker vilket är det näst bästa alternativet när man inte klarar av att hålla sig till frukt.
En annan sak som jag har upptäckt är att jag älskar fet mat. Tänkte inte så mycket på det förut och åt mest fett för att få i mig tillräckligt med energi, men nu har jag så otroligt svårt att hålla mig borta från nötter och avocado. Jag får se ut det här utvecklar sig. Har redan märkt av flera små förbättringar och vill må så bra som jag vet att jag skulle kunna, det krävs bara att jag står ut med det negativa som dyker upp under omställningen.

För mamma tog det ett halvår att bli 99% raw food vegan. Nu i juletid har hon haft jättesvårt att hålla fingrarna borta från all mat. Så ta det bara lugnt. Dom som varit raw food i 20 år säger att det där med att sakna lagad mat finns kvar hela tiden så inget att skämmas för
#8 Man ska äta mycket kolhydrater och lite protein och fett (som det är i frukt) så man kan såklart äta avocado och nötter, men inga större mängder. Det känns dock som att det kommer bli något halvdant av det här, jag vill inte släppa det helt och skulle väldigt gärna vilja testa den här kosten fullt ut i 1-2 månader för att se hur jag mår av det. Jag har aldrig haft problem med att bara hoppa på en ny kost förut så det här gör mig väldigt frustrerad. Har dock hört talas om en kille som det tog 10 år att ta sig över på den här kosten helt så det märks att det inte är lika lätt som att bli vegan.
Så jag är lite besviken och frustrerad över att det inte går som jag vill men lyssnar på kroppen för jag litar på att den vet vad jag behöver och om det är lagad mat just nu så får den det. Jag klarar mig galant frukost och lunch än så länge iaf, när jag får i mig större mängder på morgonen så kommer kanske middagen att ordna sig av sig självt.
Det finns ju inget som säger att du behöver byta helt, det är kanske lättare att tillåta sig att kanske börja med 25-50% och sedan succesivt öka varefter man känner sig säkrare på kosten och kroppen inte anpassar sig i så snabb takt utan lite i taget, låta den gamla kosten växa ut
Har varit frustrerad i jul nu när jag fuskat så visst känns det igen.
Jo, jag hade inte tänkt gå över helt från början men på nåt sätt känns det som att det är rätt sak att göra. Det har dock varit så mycket lättare för mig att göra alla möjliga kostförändringar tidigare då allt gick helt smärtfritt så det stör mig att det är svårt just nu. Men jag börjar få förståelse för andra som har svårt att byta till en nyttigare kost så nånting gott ska väl komma ur det också.
Jag får väl vara nöjd med att jag ligger runt 75% rätt redan och låta resten ske mer gradvis. Har iaf bunkrat upp med mer frukt nu och hittade konstigt nog inget annat än chips som lockade mig i butiken trots att jag letade, det blev grönsaker med en nästan helt rå dipp (guacamole med lite soyghurt) så det blev inte helt fel bara för att jag åt en lagad middag och det känns bra.