Kost iFokus

Kost

Etikett: fikarummet
Läst 2244 ggr
Zabbio
1

Hm.. missar jag nåt viktigt i näring?

Tänkte att jag kunde lägga ut min huvudsakliga matsedel här och se vad jag missar i kosten.. Ska försöka komma ihåg så rätt som möjligt :)

Det blir ju lättare för mig att se också om jag skriver upp det.

Jag har uteslutit vete, gluten och mjölkprodukter ur kosten, det kan vara bra att veta. I princip äter jag inte heller glutenfritt mjöl eller andra sädesprodukter, även om havre går bra och kan slinka ner undantagsvis. Jag föredrar fett som energikälla framför kolhydrater, men är inte strikt på det.

Ok.. frukost blir en sallad (färdig mixad påse i affären, har kommit på att det är mest ekonomiskt. Får variation istället för bara isbegssallad, och det blir inga rester som slängs. Var väldigt skeptisk till latheten med färdig sallad i början, men..*lol*), i den gurka och tomat samt någon slags kött. Tex kyckling eller stekta köttbitar, kanske tonfisk nån dag. Äter det med hemgjord majonäs (rapsolja, ägg, vinäger). Har frikostigt med kött och majo.

Nån gång på morronen tar jag min vitamindrink - nässla, nypon och proviva (eller nyponsoppa eller nåt..) att blanda i. Har i en skvätt fiskolja också. Smakar ju ändå bara nässla *lol*

En omelett är enkel att slänga ihop, antingen bara ägg eller ägg och  frön, eller med lite köttfärs eller så i. Blir lite rensa kylen av det. Oftast 3-4 ägg.

Det kan bli en sallad till.

Är jag på matlagningshumör blir det oftast kokta rotfrukter och nån slags kött (jag är köttätare ut i fingerspetsarna) med en kall majonäsbaserad dressing till. Kan också bli soppa med mycket rotfrukt, purjolök osv.

På ett sätt skulle jag vilja byta ut en del av köttet mot andra alternativ.. men det är mättande, gott och lätt. Och jag är rädd för förändringar *lol* Vet inte riktigt vad jag skulle kunna ha i stället bara, enbart rotfrukter blir jag inte mätt på, samma i salladen - behöver lite kött för att bli mätt. Förr kunde jag ha blivit mätt på bröd, men det går ju inte så bra nu. Vill inte ha ''quorn'' eller liknande färdiga ersättningar - då kan jag hellre ha äkta vara.

Hursomhaver, under dagen slinker det ner en del nötter, lite russin och kanske en banan eller två.

Jag dricker mycket varm dryck - kaffe med äggmjölk eller te med lite honung. Då rött eller grönt te. På senare har det blivit mer te och nästan inget kaffe. Ibland blir det någon juice av äpplen eller vad vi har hemma. Varvar med vatten smaksatt med citron eller vinäger.

Jag har börjat grodda och efter hand som det blir skörd kommer alfalfagroddar, bovetegroddar och solrosfrögroddar ner i salladerna. Det är iofs inte jättemycket eftersom jag är rätt dålig på att få dem att växa utan att bli dåliga, trots att jag sköljer xD

Har jag glömt nåt..? Nepp, tror det var en normal dag… Det är inte alltid jag kokar rotfrukter, ibland blir det bara en extra sallad och mer nötter.

Så.. är det något väsentligt jag missar i min kost? :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
1

Rotfruktsmiddagarna är oftast husmanskost i modifierad form. Har helt enkelt bytt ut potatisen mot rotfrukter. Så det kan bli köttbullar, kotlett osv till det, och sås på spadet ibland.

Ibland blir det en ugnstekt köttbit med rotfrukter till, en gratäng etc etc.

Lill-Kisse
0

Du mår säkert fint på den variationsrika maten. Lite mer fisk kan man äta. Du skulle säkert gilla makrill, en fet och mättande fisk. Sedan kan jag tillägga att potatis också är en rotfrukt. Det gäller förstås att hitta friska och fina potatisar. Lök är en nyttig grönsak.

Zabbio
1

Tack :)

Vet att potatis är en rotfrukt, men den är så full av stärkelse och jag tycker inte att smaken är nåt att hurra för.. helt ok, men andra rotfrukter är godare :)

Lök, morötter, paprika, blomkål, vitkål osv slinker ner emmellanåt (morot och vitkål räknar jag som rotfrukt i tänket, vet inte vad det klassas som egentligen). I princip allt som växer och ligger i grönsaksavdelnngen kan slinka ner i min korg när jag handlar :) Fast lök är jag inte så förtjust i. Blir charlottenlök i soppor ibland.

Hur hittar man makrill som inte ligger i tomatsås? (gillar den i tomatsås iofs men har mest haft den på mackor som jag ju inte kan äta längre). Får erkänna att jag tycker fisk generellt är lite dyrt, kollar fiskdisken ibland.. sen kan jag inte laga till fisk heller Skäms Har makrill andra namn när den säljs?

Gillar fet fisk överlag, speciellt ål och lax. Fast ål får man ju inte äta mer..

DesK
0

Makrillfiléer finns året om i frysdisken Glad Vitkål är just kål och växer ovan jord, medan morötter är rotsaker och växer i jorden. Istället för gul lök kan du prova röd lök och purjolök. Purjolök är till exempel gott att koka lätt i stora bitar en välkryddad mild vinägerlag. Denna kan sedan ätas varm eller kall. Man kan göra på liknande sätt med många andra grönsaker, var för sig eller blandade. Om du inte har provat ännu, så rekommenderar jag dig att smaka persiljerot och rättika, de är inte alls lika men goda båda 2 Glad

När jag groddar så tar jag en glasburk och lägger de frön jag vill grodda i ett tunnt lager på botten, sen sätter jag fast en sån där chifonet-duk (perforerad diskduk) med en gummisnodd och fyller burken med vatten, vänder upp och ned på den och skakar ur allt vatten och låter burken stå upp och ned en stund.

Jag tycker som du har skrivit hittills ser bra ut och ser fram emot fler rapporter från dig Glad

/Désirée

Zabbio
0

Purjo har jag ju :)

Rättikan känns så dyr xD Har sneglat på den men när den liger på 40kr/kg och allt annat på 2-15kr/kg så har det inte blivit än :) Persiljerot äter jag regelbundet, tycker att det ger god smak.

Vad gör man med makrillfilerena sen när de inte är frysta mer? x) Hur lagar man dem? Och vad ska man titta efter för att inte vara en miljöbov?

Lill-Kisse
0

Fryst makrill är ett bra val när man vill ha stekt fisk. Låt ligga och tina först. Lite fett i stekpannan och i med de hela filéerna. Krydda efter tycke och smak, salta lätt. Purjolök eller silverlök passar till.

Lill-Kisse
0

De bleka smaklösa fiskarna typ torsk, sej o dyl använder jag när det ska bli gratäng. Att laga mat i ugn är ju så bekvämt. Tomater, paprika, lök och andra grönsaker kan göra underverk med de mest tråkiga fiskar

Zabbio
0

Tack :)

Ikväll blev det hamburgare i sallad istället för bröd, med dressing, grönsaker, mer sallad och lite groddar. :)

Funderar på om jag får i mig för mycket fisk via fiskoljan, får så lätt blåmärken nuförtiden, och omega-3/fisk är ju blodtunnande..

Mitralis
0

#8 Bäst att ta det lite försiktigt med fiskoljan ett tag kanske Obestämd

Zabbio
1

#9 Jo, har skippat den några dagar :)

Följer flaskans dosering, men nu till jul har det ju blivit mycket fisk, lax och även ål som vi fick till skänks, så det kan ju ha blivit ett överskott :)