Kost iFokus

Kost

Etikett: tankartipsochid-er
Läst 1554 ggr
Mitralis
1

Ökad fetma pga tappad färdighet.

Såg på TV när de pratade om kvinnors tappade färdigheter i köket.
Förr så var ofta så att kvinnorna var hemmafruar och många gånger så följde de råvaran från frö till jord till bord. De lagade maten från grunden och tog hand om resterna som blev.

Idag så har många av dessa färdigheter försvunnit när kvinnorna har kommit ut i arbetslivet. 

Numerna så köper många take out eller halvfabrikat och den maten är ofta mindre näringsrik samtidigt som den är fetare.

Detta kan vara en av orsakerna till fettman som har blivit så vanlig.

Tror du att den tappade förmågan att laga mat kan ha betydelse för fettman?

Gronstedt
0

Nog inte så mycket någon "tappad förmåga" som skillnaden mellan sammansättningen i halv- och helfabrikat och i hemodlat/hemuppfött. Fleromättade fetter, transfetter och light-produkter har nog bidragit mer.

Mitralis
0

Ah, glömde skriva att den tappade förmågan leder till ökad användning av halvfabrikat.

Gronstedt
1

#2: Tala om vinklade formuleringar! Äär det verkligen "tappad förmåga" (och varför bara kvinnors, förresten?)? Är det inte snarare tiden och intresset som gått förlorat, tillsammans med förutsättningarna?

Från andra världskriget och framåt har det satsats stenhårt på att vänja folk av med det omoderna hemlagade till förmån för halvfabrikat och färdiglagat, margarin i stället för smör, lättmjölkstetra i stället för fet mjölk i lagårdsluktande hink, importerade endiver i stället för he odlad grönkål, och av och till på att få ut kvinnorna i arbetslivet - allt för att främja konjunkturen. Nu är vi än en gång, med viss eftersläpning, inne i en fas där det börjar luta åt ökad propaganda för att få bort "arbetskraftsreserven", som kvinnorna brukar kallas, från arbetsmarknaden, och då försöker man än en gång låtsas att det handlar om de onda kvinnornas svek mot samhället, där de har förkastat familjens goda mat för sin egen snöda karriärlust.

Men även om det lyckas att än en gång tjata hem kvinnorna till spisen för att föda barn, så lär de sig inte automatiskt långkok på kuppen, och råvarorna blir inte bättre. Det är nog dags att manfolken tar över hushållsarbetet, så det blir ordentligt gjort! Flört

Mitralis
2

#3 "Är det inte snarare tiden och intresset som gått förlorat, tillsammans med förutsättningarna?" Precis så. Förutsättningarna har ändrats så gemene man/kvinnaFlört inte längre har samma kunskap i områden som tidigare var självklara.

Att det var kvinnor som togs upp i exemplet i #0 var för att det var kvinnor som togs upp i exemplet i Dr Dr. I jämnlikhetens namn så nämnde de även att män har tappat olika förmågor då deras förutsättningar har ändrats och behovet av att laga saker försvinner i takt med möjligheten att köpa nytt ändras. Stereotypt? Javisst. 

Tiderna när kokkonsten ärvdes ner i generationer är nog förbi. Det som är lite roligt är att det numera är så många män som lagar otroligt god och näringsriktig mat till sin familj. Misstänker att det var i det närmaste otänkbart att män före 70-talet skulle kunna tänkas laga mat åt familjen. Kanske det blir så att det blir männen som blir kedjade vid spisen framöverFlört Kvinnorna i min familj har faktiskt med varm hand redan lämnat över hushållsarbetet till våra män, och det fungerar utmärkt Glad

[sakring]
0

Min Mor heltidsarbetade men nog fanns det tid för att laga mat från grunden. Man köpte en halv gris vid jul och använde allting. Huvudet gjorde man pressylta av. Fötterna åt min Far uppSkrattande Man gjorde ost innan jul och så kokte man "vatlagröt" på vasslen.

Jag tror helt enkelt att man har fått fridtidsintressen som har tagit över den tid som det tog att laga mat. Man ser på TV och har en del annat för sig som att sitta vid datornFlört. Fast själv så föredrar jag hemlagad mat.