Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 37890 ggr
[Jessica_91]
11

Mat för magkatarr

Har mått illa bokstavligen varje dag i minst 1,5 månad nu och jag håller på att bli galen. (Nej jag är inte gravid, har haft magkatarr 3-4 år nu).
Ska ta och ringa läkaren för att få en undersökning eller vad de nu gör, kanske kolla så att det inte utvecklats till ett magsår.

Hur som helst, man ska ju hålla sig borta från sötsaker, fett, kryddig mat, lök och andra starka grejer. Men nu tryter kreativiteten och jag äter inte så bra som jag borde, just för att jag kommer inte direkt på några bra grejer att laga!

Det är svårt när det ska vara lite fett, helst inte vara stekt och svagt kryddat.. Har ni några tips på maträtter som skulle funka?
Till frukost och/eller kvällsmat så blir det bovetegröt men lunch och middagstips är varmt välkomna! (Jag tycker om det mesta i matväg)

Är det för övrigt något speciellt som är bra eller inte bra för magen som man inte kan tro? 
Läste t.ex att ingefära är bra mot illamående men är det bra om man har magkatarr? Läste även att grädde ska vara snällt mot magen, trots att det är ganska fett?

[Mairah]
1

Kokt mat är bra att äta när man har magkatarr. Du får hitta på något att koka, som du tycker om.

Jo, grädde är lent och bra för magen vid katarr har jag också hört.

[Jessica_91]
2

#1 Jo jag vet att kokt mat ska vara bra men som sagt så kommer jag inte på något gott utan behöver fler tips på recept!

IaMiaMaria
2

Något jag brukar göra som är gott och väldigt enkelt och även ganska så skonamt för magen är att jag tar fiskfileer och lägger dem i en stekpanna med lite smör och låter dem bli kokta, häller på vatten om det blir torrt. Häller sen bort vatten, i med creme fraiche och sen egentligen vilken kryddsättning du vill men jag brukar köra lite vitlök, dragon och salt och så kokt potatis och grönsaker till. Väldigt krämig fisk- och potatisrätt som du gör på under 30 minuter om potatisen inte är för stor.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

[sakring]
1

När jag hade magsår så åt jag Proviva blåbärssoppa med grädde och mariekex. Kanske något du kan använda till frukost. De övriga Provivorna är lite för syrliga.

Zabbio
0

Proviva har räddat min mage många gånger när jag överkonsumerat kaffe och fått närapå magsår :)

Ranitidin tror jag att det heter? Tabletter på apoteket.. vet inte om de är receptbelagda.

Undvik mjölk och grädde om du inte är 110% säker på att du verkligen tål det…

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Jessica_91]
0

Tack för era tips! Brukar dricka Proviva men bad mamma köpa hem den med blåbär för några dagar sedan, har hört att det ska vara bra för magen.

Det där om mariekex fick jag höra från en väninna till mamma, hon sa att hon blivit rekommenderad 3 kex på morgonen en halvtimme innan frukost. Tydligen skulle kexen suga upp överflöder av magsyra eller nåt.

Någon som vet varför det är just mariekex? Funkar inte knäckebröd eller skorpor lika bra? Inte för att jag tycker illa om mariekex eller något, bara nyfiken ^^.

[sakring]
0

Ranitidin heter den verksmamma substansen och det är det billigaste av dem som finns med detta medel i.  Det är receptfritt men man kan få en större mängd om man får det på recept ananrs får man bara 20 st tror jag det är.

Tror att mariekex är lite lenare för magen än knäckebröd.