Kost iFokus

Kost

Etikett: kostvidsärskildabehov
Läst 3596 ggr
Zabbio
0

Äter bra - är sämre i magen..O__o ?!

Sedan jag började äta nyttigt (i stort sett är förändringen inget godis, inga tillsatser eller socker utan bara rena råvaror, lite mer fruktjuice, färskpressad, och en hel del mer grönsaker som broccoli och såna där gröna bönor. Lite mer nötter. Mer vatten.) så är magen inte glad på mig..:/

Den var helt normal innan och egentligen är det inga stora förändrigar. Lite mer frukt och fruktsocker, å andra sidan äter jag ju varkenchips eller godis så generellt borde det vara mycket mindre socker. Grönsakerna är inget konstigt och det är inget jag äter nu som jag reagerat på innan om jag plötsligt lagt dit en massa broccoli på tallriken t.ex.. har gjort mycket större förändringar än detta utan problem med magen tidigare.

Undviker varken fett eller naturligt socker, men äter det måttligt. Samma med stärkelse och annat.

Jag förstår bara inte varför magen protesterar? Är den mer godisberoendeän jag trodde? :O

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Lorita
0

det är som med hästar, magen reagerar på alla förändringar och det tar tid att ställa om även om förändringen är till det bättre.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Zabbio
0

Men som jag sa så har jag klarat betydligt mer drastiska förändringar innan…och det är snart två veckor sen jag började med detta.. :O

Lorita
0

du äter ganska mycket fibrer vilket får magen att jobba, det är ju tungt i början att knåda maten för en tränad mage.

Tar jag bort fiber nu så protesterar min mage direkt den knådar för mycket, så du får räkna med en viss tid innan magen är mer stabil.

Zabbio
0

Men det har jag ju alltid gjort.. och borde det inte bli fastare om det är för mycket fibrer? Oo

Lorita
0

Har du ökat fett mängden?

Zabbio
0

Inte så vitt jag kan komma på. Har alltid stekt/ungnstekt i olja. Har bytt ut milda mot riktigt smör men använder inget av det särskilt mycket utan det är mest olja.

Den stora skillnade är mer grönsaker och att det raffinerade sockret är borta och mer fruktsocker kommit in istället. Äter inte bröd men istället havregrynsgröt. (brukade äta vitt bröd)

Mitralis
0

Om du är mjuk i magen så kan det vara för att du ökat intaget av vätska i kosten. Det är mycket vatten i frukt och grönt.

Calmare
0

Zabbio, varför skulle det vara skillnad på socker/kolhydrater från en sak och socker/kolhydrater från något annat?

Vad använder du för olja?

Såvitt jag förstår, så spelar det ingen roll om sockret/kolhydraterna kommer från godis, fruktjuice eller fibrer, resultatet lär bli mer eller mindre detsamma.

För mig fungerar det så att om jag äter socker/kolhydrater blir jag dålig i kistan direkt. Det spelar ingen roll var det kommer ifrån - frukt, potatis, pizza, kanelbullar, öl, rostade mackor, pasta osv … resultatet blir detsamma - en orolig mage. (Jag har fått IBS konstaterat men är helt symptomfri sedan kostomläggning.)

Läkaren Andreas Eenfeldt skriver - Besvär av gaser eller magknip kan ofta bli bättre eller bra med mindre fibrer i maten. I andra hand kan det hjälpa att äta mindre kolhydrater också. De kolhydrater som inte hinner tas upp i tunntarmen jäser nämligen till gas de med. Dessutom är det just mer eller mindre kolhydratrik mat som brukar innehålla fibrer.

Lorita
1

#8 självkart att det är skillnad på kolhydrater och kolhydrater men tyvärr så är det lite för komplext för vissa.

När man avlägsnar sockret från sitt naturliga sammanhang som man gör när man raffinerar det är då det inte blir bra för oss eftersom det är onaturlig föda.

Calmare
0

#9 Lorita du har rätt det är skillnad, fibrer kan vår kropp inte ta upp medan socker höjer blodsockret. Flört 

Gemensamt för kolhydrater som fibrer eller rent socker är att de ofta verkar ge skador som magproblem mm… tyvärr Rynkar på näsan

Lorita
1

Det är skillnad men som sagt det är svårt att begripa för vissa Tyst

Calmare
0

Just det…  Flört

Lill-Kisse
0

Hej Zabbio!  Ren juice kan vara påfrestande för magen, särskilt till frukost innan man grundat med fastare föda. Något annat kan jag inte se av det du nämnt, som skulle påverka magen alls. Starta med mjölk, ägg och smörgås i stället och dra ned på juicen lite, så ska du se att det blir bättre.

Zabbio
0

#7..kanske det,,men tycker inte att det är så stor skillnad,..kanske..'

#8 Oavsett vad du tycker om de olika sorterna är det mindre socker nu än innan sammantaget. Sen är det varken gaser eller magknip, allt känns ok, men har varit väldigt löst länge.

Och din metod/reklam/propaganda (för du pratar inte bara om hur bra din mirakel metod är utan måste dessutom klanka ner på allt vad alla andra säger och tycker utan att bry dig om vad de mår bra av, och sånt stör mig.) är jag inte särskilt intresserad av heller om jag ska vara ärlig, varken socker, stärkelse, kolhydrater etc är något som ökat efter kosthållningen ändrats. Det är ju det som är så konstigt, i grunden är det inte stor skillnad annat än att jag skippat godis och tillsatser. För broccoli och brytbönor är väl till och med ok i ''din'' lära?

Dessutom såg jag nyligen ett reportage om olika dieter och metoder.. LCHF och ''vanlig'' undvika fett-bantning jämfördes. Båda med samma resultat viktmässigt  utom att med LCHF blev minnet påverkat negativt på de som testat… Jag gillar mitt minne och ärligt talat tror jag inte på metoden i allmänhet heller. Vi är gjorda för att äta lagom av alla näringsämnen och byggstenar, inte att vara extrema åt något håll. Jägare och samlare..dvs att stärkelserika rötter, feta nötter, grönsaker, frukt och frön också ingick i vår kost från början. Du gör som du vill, men jag tror inte på metoden helt enkelt. Speciellt inte i detta sammanhanget efterom jg som sagt ätit massa kolhydrater utan problem innan. Tack för tips men inte för mig.

#13 Tänkte på juicen eftersom det är den största föändringen.. men har druckit vatten de senaste mornarna till gröten (macka tar jag inte för då måste jag baka eftersom jag inte köper något färdiggjort med tillsatser occh industrimetoder ;) ) och ingen skillnad där. Kan ju prova lite längre.

-----

Brukar varken få problem om jag äter bara snabbmat en tid, hoppar till vanlig husmanskost, blir plötslig vegetarian, hopar tillbaka till kött, levde på sna där måltidsersättningr i 4 veckor utan problem, tillbaka till vanlig mat, skäpmat, inget godis ibland, massagodis och chis helt plötsligt, bara kött en period..tja.. enda gången jag minns att magen protesterade var efter att ha varit vegetarian i ett drygt år och plötsligt satt i mig en hel kebabtallrik.. :3 Och när jag upptäckte en lättare laktosintolerans efter att ha levt på varm mjölk med honung i flera veckor..Inget jag känner av numera så länge jag inte dricker stora glas med kall ''vanlig'' mjölk. Lie i kaffet eller i mten gör inget och annars har jag laktosfri hemma i vilket fall. Men ag har aldrig varit snäll mot magen.. men ni ser nog varför jag blir så förbryllad av att den reagerar på detta lilla.. :/

Calmare
0

#14 Vad tråkigt att du tolkar det så Rynkar på näsan … Men jag hoppas att du blir bra i magen! Glad

Zabbio
1

#15 Ja ursäkta jag låter nog lite hårdare än jag tänkte mig. Det är bara det att jag är så trött på att det handlar om lchf i cvarenda tråd när man öppnar och läser kommentarerna, samma sak om och om igen. Nu har jag kollat upp det och bestämt mig för att det är inget för mig helt enkelt.

Calmare
0

#16 Som sagt, inga problem Zabbio, ursäkten är godtagen, förövrigt äter jag inte någon LCHF kost. Glad

Zabbio
0

#17 Det låter det iaf som du gör, hur äter du annars då? Nån metod som skiljer sig från lchf på vilket sätt? :)

Calmare
0

Tja… Igår var det fest hos goda vänner, vi blev serverade en sorts hmm…asiatiskinspirerard buffé det var mycket gott + mindre exotiska saker som vitlöksbröd, kycklingvingar, revben mm(även detta smaskens).

Bacon,ägg till frukost idag senare kaffe och blåbärspaj med vaniljsås på café och en salamipizza till middag, det sista e ingen höjdarmat men ibland kan det va skönt att slappa lite… Flört

(Men som man bäddar får man ligga… dvs val av mat och resultat därefter, tyvärr)

Zabbio
0

ok.. :)

Denna kommentar har tagits bort.
[Anega]
0

Det finns många olika varianter man kan testa för att bli vän med sin mage. Här följer några punkter du kan testa, en del motsägelsefulla, men olika saker funkar på olika människor.

• Testa mycket fibrer i form av helkorn av spannmål. T.ex. hel dinkel, hel nakenhavre eller quinoa eller bovete. Linfrö.

• Uteslut mjölk som inte är syrad. Alltså yoghurt och fil är ok.

• Undvik bröd, vetemjöl och vitt socker.

• Minska på animaliskt protein eller…

• …minska på kolhydrater.

• Undvik kolhydratrika livsmedel i samma måltid som animaliskt protein.

• Var försiktig med fibrer.

• Undvik frukt, åtminstone i samband med måltid.

• Ät mycket rotfrukter som inte är potatis.

• Testa mjölksyrade grönsaker (opastöriserade).

• Livet i övrigt? Stressad? är du lycklig?

Zabbio
0

Det har lugnat sig efter att jag började med havredrinkar som måltider snarare än ren juice tillsammans med något annat (tex gröt) :)

Tack för tipsen, händer nåt liknande igen så ska jag testa dem :)

Edit: Ska väl lägga till att jag inte lever enbart på drinkarna, äter ju kvällsmat också och dricker fortfarande lite juice ren. Men frukost och att ta med till arbetet blir mycket havredrink, och några mellanmål. :) Är ju i princip samma som gröt med extra vitaminer så det borde väl vara rätt vettig mat trots att den är drickbar :P

Branneli
0

Såsom det mesta i livet är våra magar individuella.

Lära  sig vad min mage mår bra av, prova & utesluta, för att känna av hur magen reagerar.

Kan bli ett livslångt testande, eller så hittar man rätt i sitt sökande !

Flört Lycka till !

Zabbio
3

Hehe.. intressant att se vad man tänkte för drygt 2 år sedan… mycket som förändrats :)

Är betydligt vänligare inställd till LCHF nu (rimlig LCHF bör tilläggas, tror fortfarande inte på att uteslute kolhydrater helt och börjar till och med vackla lite mer från det, men kommer nog inte återgå till helt normal blandkost med potatis till varje mål heller).

Äter glutenfritt, vetefritt och mjölkfritt. Fortfarande så lite tillsatser som möjligt - men ett tag efter denna tråden var jag inte alls noga med det. Mycket grönt, mycket rotfrukter, en del frukt. Lite nötter. Ungefär samma mängd kött, men mycket ägg. Varvar numera ''nyttigt'' fett med mättat fett.

Anser fortfarande att riktig mat och riktiga råvaror är bäst, och att det definitivt är skillnad på kolhydrater och kolhydrater, men man behöver ju inte överdriva.

Men det har varierat..  min jakt på den bästa kosten har verkligen hoppat runt. Och den kommer säkert ändra sig mer.. och varje gång är jag lika stensäker på att just detta är det  nyttigaste.. xD!

Fast denna gången har ju intoleransen satt en slags stadig punkt. Och jag märker helt tydligt hur mycket bättre jag mår på alla vis… så kanske detta är just rätt kost för mig? Vem vet.

Jag känner mig mer påläst och lite mognare nu - fast det lär jag väl inte hålla med om ifall jag läser detta år 2014 igen ;)

Har ni andra som skrivit i tråden ändrat uppfattning de senaste åren? :) På vilket sätt?