Äta olika kost i familjen, hur gör man?
Känner mig frustrerad när det gäller maten. Ligger på sjukhus för närvarande men när jag kommer hem vet jag att jag hamnar i "den där sitsen", igen.
Saken är den att jag äter extremt fettsnål kost för att gå ner i vikt och minska gallsaltsproblemen. Det har hjälpt mot det. Eftersom jag bara får äta 40 g fett per dygn blir det mycket light produkter. Är dietist som har satt in mig på denna kost.
Bor hemma med min mamma som äter motsatsen - relativt strikt LCHF. Sen har vi mina två yngre bröder som äter "lite av varje".
Min och mammas kost är ju i princip två motpoler. Det optimala vore om vi kunde utgå från samma mat men sen modifiera åt varsitt håll. Jag vet bara inte hur detta skulle gå till?
Någon som har förslag på "grundmat" som man kan modifiera till både superfettsnål och LCHF? Är trött på att laga olika maträtter hela tiden…
Med vänliga hälsningar
Chess
Jag förstår hur du känner dig. Det är samma sak för mig. Min mamma som äter LCHF och tycker alla bör äta det och allt som inte är LCHF är fel. Min syster som äter vanligt och följer ingen diet och sedan jag som äter gärna lite mindre fett än vad LCHF innebär men inte fettsnålt och väljer mina kolhydratskällor.
Man får hela tiden höra hur lite fett man äter osv. Väldigt jobbigt och det mesta lägger hon mängder med smör i, vilket jag inte ens tycker är särskilt gott.
Det skulle isåfall vara kött som inte är så fett och grönsaker. Din mamma kan alltid göra en fet salladsdressing vid sidan om för att du ska kunna äta det också. Magert kött går ju också att komplettera med en väldigt fet sås eller stuvning för den som vill äta LCHF.
Din kost borde tas till hänsyn seriöst med tanke på din operation och läkarens kostråd. Jag hoppas det kommer gå bra med kosten. Det viktigaste är trots allt att du blir helt bra från operationen.
Luneri ger dig bra tips! 
Grytor och soppor kan man ju göra grundsatser av utan extra tillsatt fett, sen är det bara för dig att ta så mycket du vill ha och därefter kan din mamma ha i smör, creme fraiche eller grädde. En bra och mager styckningsdel är ytterlår, som man kan tillaga på en mängd olika vis. Skiva tunnt och gör rullader, tärna upp i lagom munsbitar till grytor och soppoer och den går också att tillaga hel i ler- eller gjutjärnsgryta i ugnen. Om du tycker om potatis kan du enkelt göra potatisklyftor i micron, utan lock och inställd på "grill", eller koka en eller två potatisar, skurna i bitar i lite vatten och med lock på, går snabbt och smidigt. Tycker ni om fisk kan du ugnssteka fisk, antingen i folie eller på plåt, då kan du göra en mager sås av kryddor någon lightprodukt och hakad inlagd gurka och din mamma tar då creme fraiche och gör för övrigt som du. Hälsan är mycket viktig så det gäller att se till att alla i en familj får den mat de mår bäst av.
/Désirée
Måste erkänna att lightprodukter inte känns hälsosamt någonstans, det är ju oftast socker eller stärkelse i stor mängd i de istället, plus tillsatser.
Men självklart måste även dina val respekteras, om du tror på detta och din dietist tror på det så är det så klart viktigt att du har en bra möjlighet att följa ditt kostval. Lika lite som jag vill tvingas äta lightprodukter vill väl du tvingas äta fett :)
40g fett är ju ändå en del, ca 3-4 msk ren olja eller så? Svårt att bedömma hur mycket som är i livsmedlen förståss. Men det har du ju redan koll på så det behöver jag inte lägga mig i :)
Kan ni tex steka kotletter med fettkant men att du skär av den på din? Hur fungerar det? Eller om du steker din först och sen steker deras i smör/olja, kan det fungera på ett tidsekonomiskt sätt? Tänker om ni tex kokar rotfrukt/potatis/ris i 20 min så kanske det hinns med två stekningar utan att ta upp plattor och disk.. varmhållning på något bra sätt bara..
Rotfrukter (kålrot, palsternacka, majrova, även vitkål, blomkål osv) borde fungera som en god bas till er bägge, med mer fett i en dressing till dem och kanske en brödskiva till dig?
Soppor som sagt, lägg i fettet efter att du tagit din portion. Är din mamma strikt vill hon nog inte ha tex lättmjölk i, även om mer fett läggs in (eftersom lättmjölk kan anses ''förstörd'') men soppa på vatten med fet kokosmjölk (eller för all del grädde) när du tagit din del. Kanske att grunden kokar upp i en gryta och de sista 5-10 minuterna i två grytor - en du kan reda med potatismjöl eller liknande och en som kan redas med fett. Rotfrukter och grytköttbitar borde funngera för bägge..
Det blir väl om du kompletterar ditt energibehov med en grov macka och de sitt med feta såser så borde det ju fungera. Köttet är ju det svåra då man som LCHFare helst vill ha kvar allt fett naturligt (det är bra fett) hellre än att tillsätta, och som lågfettare vill man naturligtvis inte det.. men kyckling borde funka för bägge. Och de kan ju äta sina bacon, ägg och animaliskt fett vid andra tillfällen på dagen :)
Jag lagar ibland mat till pappa, nu är han inte så strikt, men han vill absolut ha kött och potatis annars är det inte riktig mat.. och jag vill inte ha potatis..*lol* Så där kokar vi helt enkelt i vars en gryta - han skalar sitt och jag fixar mitt sen sätter den som lagar maten den dagen bara på plattan.
Lycka till :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Är du gammal nog, flytta hemifrån och laga din egen mat :-)
Tack för alla tips! Är väl som ni säger, vi får utgå från köttbiten och anpassa därefter, lägga till sås och kolhydrater osv..
#1 Jag har inte opererats som påverkar det här utan det rör sig om gallsaltsyremalabsorption vilket ger diarréer.
Med vänliga hälsningar
Chess
Visst finns det, blomkålsmos kan man göra så att man kokar och mosar, lägger upp en del mängd på en tallrik sedan klickar man i smör eller kokosfett och smälter ner detta i moset och serverar till de som äter LCHF. Gäller det mesta så när det är mos, broccoli och liknande fungerar ju också.
Sedan är det där med grönsakerna, men vad jag förstått äter man lite till, då kan lchf äta någon tomat medans du tar på dig mera. Sedan vet jag inte hur du är med nötter och frön, då många innehåller mycket fett kan man dryga ut färser och liknande.
Kan dock hålla med om att lightprodukter där de ersätter inte är så bra, sedan har jag gjort lightversion av majonnäs, men då vet jag vad som är i och den gjordes på silkestofu, vinäger, citronsaft och lite senap. Den är inte god i sig men som sås på hamburgare är den mums!