tillsatser
Vet inte om det här är plaserat i rätt grupp, men jag undrar hur långt ni går med att undvika tillsatser och farliga e ämnen i maten. Jag har nästan fått som en tvångstake att kolla upp alla ämnen i maten jag äter. Mår dåligt om jag äter något jag inte vet vad det innehåller. Ibland känns det som att ja överdriver.
Har sträckt mig så långt att jag i mycket föredragit riktigt fett och socker framför ''light produkter'', men inte mer :) Undviker dock att använda rent socker när jag gör något själv utan föredrar honung som iaf är helt naturlig.
Nu slipper jag däremot bry mig, med (egenhändigt) konstaterad gluten, vete och mjölk intolerans, så finns det i prncip varken godis eller halvfabrikat som jag kan äta, utan allt är hemma gjort av rena råvaror.
Det lilla annat jag äter som kan innehålla tillsatser, är så pass lite. Det är kanske det glutenfria mjölet som används nån gång varannan månad, nån kryddblandning eller om jag köper en färdig dressing ibland.
Sen.. var drar man gränsen för tillsatser? E nummer? Eller även det de skriver ut namnet på? Aspartam, sulfater, förtjockningsmedel, glutamat.. är vetestärkelse en nödvändighet eller en tillsats? Potatismjöl? osv :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Alla E nummer är ju inte alldeles farliga. men visst är det bra att kolla upp vad man stoppar i sig såklart. Jag försöker också tänka på det.
#0 Bra att du känner så inför kemikalier i födan. Låt varningsklockorna ringa. Det finns fog för det.
Hur kan människan av idag gå med på hennes mat att besprutas med gifter.
Nu kommer Monsanto med en genmanipulerad gröda som ska tåla Agent Orange. Man ska nämligen börja bespruta vår mat med det. Kul va !
Bra att du nämner Aspartam Zabbio.
Man blir ju mörrädd 
Smakförstärkare och konstgjorda sötningsmedel skyr jag, dels finns mycket som pekar på att det är farligt, och sen är det en principsak, hade råvarorna varit bra hade inga smakförstärkare varit nödvändiga. Sen finns det vissa konserveringsmedel jag gärna undviker också, men annars är jag ingen tillsatstaliban.
Visst ska man undvika tillsatser så långt det går, men det är ju skillnad på tillsatserna, exempelvis konserveringsmedel kan i vissa fall vara nödvändigt.
Läs gärna denna tråden inne på Matbröd som delvis handlar om tillsatser och med en kommentar som jag fick från Mats-Eric Nillson via epost.
#1 Anledningen till att de har börjat skriva ut namnen på en del tillsatser är att då missar många att det faktiskt är en tillsats med ett E-nummer.
Jag har heller inga problem med att undvika tillsatser, eftersom jag lagar all mat från grunden och aldrig använder lättprodukter.
/Désirée
Trist att man i innehållsförteckningen inte behöver uppge om där finns genmanipulerade ingredienser.
#7 Det visste jag faktiskt inte. Sånt skulle det vara lag på tycker jag. :S
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#8 Om det understiger 0,9% så behöver man inte uppge det i Sverige.
Kom nyligen larm om hur gmo påverkar vår kropp.
Hur gmo växters rna/dna går ut i blodet och sätter sig på leverceller och skapar problem.
Lyssna på "the healthranger" Mike Adams, när han berättar om dessa nya rön.
Del 2 http://youtu.be/glH93UDxdtk
Här är en länk till forskningsrapporten http://www.nature.com/cr/journal/v22/n1/full/cr2011164a.html
Alex beskriver också hur Monsanto sprider gmo-grödor till de intillliggande åkrarna som då får rätt till grannanars skördar…..helt sjukt !
Skrev ett mail till livsmedelverket nu.
Blir intressant att se vad/om de svarar.
Jag skrev:
Hej Livsmedelsverket ! Nu när det kommit forskning som visar att rna/dna tar sig ut i blodet och sätter sig på bl.a. leverceller så faller hela Monsantos försvar för gmo´s ofarlighet Är ni bussiga och förbjuder detta nu. För det är väl så, att en av era funktioner är att skydda oss ? Att det inte behöver nämnas på innehållsförteckningen är ju en skandal i sig. Gäller fortfarande 0,9 % ? Jag bifogar forskningsrapporten. Staffan http://www.nature.com/cr/journal/v22/n1/full/cr2011164a.html

undviker helt aspartam och glutamat, sojalecithin och de övriga dokumenterat dåliga ämnena så gott det går. Det enda jag får i mig är nog xylitol då jag inte vill tugga tuggumi med riktigt socker pga tänderna.
#6 Jag vet :) Men vart drar man gränsen liksom? Tex kan jag tycka att potatisstärkelse inte har något i majonäs att göra och därför är en tillsats, men det händer ju att jag använder det själv till såser eller så.
Det som stör mig med tillsatser är att de är där för att lura oss vad maten smakar och ser ut som. Riktig mat behöver inte tillsatser.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#6 precis!
Tillsatser för mig är något som inte har något att göra i maten. Tex det som doft och smaksätter banangodis görs av en syra som luktar så förskräckligt äckligt så man vill kräkas, och den reagerar sedan med en annan syra som sedan lutkar jättegott. Minns tyvärr inte exakta ämnena men det är ritkigt obehagligt.