Socker- det vita giftet.
Visste ni att efter att man ätit något sockerrikt så försämras immunsystemet till 70% under hela 50 min!!?
Under den tiden är man extra sårbar för virusar och bakterier.
Socker är nämligen något som angriper vårat immunsystem vid för mycket och för regelbundet intag. Bl.a kan vi drabbas av hösnuva som bekant är en immunologisk sjukdom.
Det bästa är om vi börjar äta som farmor och farfar igen och skär ner på/utesluter socker ur vårat dagliga liv.
Socker kan användas som en festkrydda, men inte mera än så.
Jag är ingen domedagsprofet som basunerar ut din undergång om du äter en påse snask, men man ska ändå veta att socker inte är något harmlöst som går att äta för ofta av utan att det blir konsekvenser.
Var har du hittat denna information? Har du nån källa du kan länka till?

"Enligt siffror från Jordbruksverket stoppade svenska folket år 1950 i sig sisådär 50 miljoner kilo socker. Ett halvt sekel senare hade konsumtionen gått ner till ungefär 43 miljoner kilo." Källa: SVT
Jag tror att det största problemet ligger i att vi inte motinerar och rör på oss som det är tänkt. Detta leder till att hormonerna inte interagerar på det sätt som de ska och detta i sin tur leder till obalans i kroppen.
Att vitt raffinerat socker inte är så bra för kroppen är kanske inte så konstigt. Men frukt och grönt gör underverk med sina fibrer och antioxidanter. Om vi ska gå tillbaka till inlägg #0 och äta som farmor och farfar så rekommenderar jag fruktkräm och fruktsoppa till efterrätt. Det var ju inte så många som var feta på den tiden så dom var nog något på spåret där

#3 har vi minskat socker intaget samtidgt som befolkningen ökat? Lite spännade, faktiskt.
-----------------------------------------------------------------------------
När det gäller rent vitt socker, förbjöd barnens skola det på utflykter (dom sov borta) barnen blev så överaktiva av den stora socker mängd dom fick i sig på kort tid.
förr åt man nog mer söta efterätter, mot nu, då man äter mer påsgodis som fredags-mys typ. Jag tror att alla är väldigt överens om att det vita socket inte är något som är varken bra eller naturligt för oss. Sen mår man nog inte bra av att vara rädd för mat och inte våga unna sig det som är gott ibland.

på 1700-talet åt man ung 4 hg socker per år…på 1900-talet ung 40kg per år och per person =)
#1…just det infot kommer ifrån bitten larssons bok sockerbomben tror jag den heter =)
tänk på att jag diskuterar socker…och inte angriper någons kost. det är bäst att poängtera det…=)

#4 vilken skillnad i mängd, sen tror jag ett snitt är svårt om man ser till 1700-talet så var många mycket fattiga samtidigt som Marie (franska revolutionen 1789) svälter folket, har dom inget bröd varför kan dom inte äta små kakor?
Det är nog samma idag vissa äter mycket sött och vissa mindre vitt socker men nu är nog socialgrupperna omvänt.
(Det finns tyvärr en del som inte kan se skillnad på sött och sött som skapar problem att lyfta diskussionen ett snäpp högre, jag övertygad om att alla är överens om att det rafereradesockret inte är naturligt för oss)

#5men det kan ju finnas människor som tycker att det är intressant att se vad sockret har för effekt på kroppen och alla effekterna vet inte jag ialla fall men det finns mycke info att hämta.
det handlar min diskussion om ialla fall. =)
jämförelsen med 1700-talet är faktiskt väldigt intressant…
för även om många på den tiden levde mest på rovor och välling (typ ungefär så) är det ju inte klokt hur mycke vi pillar i oss idag.
mvh tiamat

Jag tror detta är det som är orsaken till att dom som byter kost ofta känner att dom mår bättre och blir friskare. Ofta har är det som som äter mycket vita socker produkter, tar man så bort dom så kommer man så klart må bättre det gäller alla sen tror man att det överdrivna undvikandet av kolhydrater är orsaken, man lurar sig själv.
Det vita socker som finns i godis och kakor kan inte vara nyttigt för oss, vi har ju separerat sockret helt från sin naturliga miljö. Jag som hästägare är tacksam för betfor restprodukten när man framställer socker av sockerbetor, det är ett smaklig fiberrikt, mineral och vitamin rikt foder till hästarna. Vi plockar alltså bort det nyttiga och utfodra djur med det och äter själva, det vita sockret utan att få i oss något nyttigt, möjligen snabb energi och behöver vi det är det ett täcken på att vi äter fel.
Jag håller med ursprungstanken, ta det försiktigt med det vita sockret och när det är godis/kakdags ta en och ät långsamt och njut för det är fest.
Livet är en balansgång 

nu byter jag ämne men var tvungen…
vilken otroligt söt katt. den liknar min fosterkatt sally som jag dyrkade/ar.
prata om balansgång.

Det är Ludde tyvärr finns han inte längre
det är inte så högt som det ser ut för marken lutar rätt kraftigt 
Minns när mina barn var hos dagmamma. Detta var början av 80-talet. Hon hade även ett barn från Ryssland. Mamman ansåg att dagmamman skulle ge hennes dotter cirka 2 kg socker i veckan. Bara för att det var rekommenderat av någon barnläkare i Ryssland. Gissa hon vägrade.
Men Ryssland har ju haft olika syner på saker och ting. Bara tänker på dessa hål i tänderna barnet får och sen vikten.
Mamman gav dottern en skål med socker och satte henne att äta.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

det måste vara för att hon skulle föräta sig på socker aldrig mer vilja ha något sött

#10 Var den ryska flickan ful? För man blir ju söt av socker!?!

#12 det kan hon ju inte vara så mycket socker som hon fick 
Vad fel när man går till överdrift flickan kan ju inte ha mått bra av den dieten.
#0 Jag tror också det allra flesta är överens om att det vita raffinerade sockret är rent hälsofarligt.
Skulle jag äta som min farmor och farfar så innebar det ca 24 sockerbitar om dagen som farfar hade i kaffet. Han drack ca. 6 koppar om dagen och hade 4 sockerbitar i varje kopp
De älskade sötsaker och söta krämer till efterätt. Han hade säkert ½dl socker på filen på morgonen också. Han blev 96 år.
Nu har ju det ingenting med sockret att göra men jag ville bara säga att många äldre älskar sötsaker.
Så vi får nog göra våra egna val och följa det sunda förnuftet.
/Maria
Ryska flickan var söt. Men tydligen var det studier av en barnläkare i Ryssland som mamman följde blint.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
Tiamat: det var intressant info.
Själv försöker jag undvika vitt socker i hög grad, pga att min hälsa blir mycket bättre och jag blir dessutom piggare. Däremot så kan de slinka ner en del efterrätter med socker i under tider som jul, men jag resonerrar de som att det inte gör något i långa loppet då man förövrigt håller sig undan från det vita sockret.
Ni pratar om det vita sockret. Om man färgar det, är det inte lika farlig då? 
Förlåt. Jag var bara tvungen att skiva det. Du behöver inte längre skippa sockret färga det bara! 
Seriöst: Jag håller med om att sockret inte r bra. Men skulle det någon enstaka gång slinka ner lite socker gör det inte så mycket i det stora hela.

#17 det vita sockret är det raffinerade sockret, där man tagit bort sockret från sin naturliga miljö.
Jag håller med dig om att man dör inte av en sockerbit ibland
det är nog till och med så att man mår bättre av att få unnas sig lite gott mellan varven 
Ikväll på SVT 1 är det, Sverkers stora strid, och ikväll handlar det om det raffinerade sockret.
Sen vid 1950 var det ju lite efterkrigstider och ransoneringar som relativt nyligen släppts m.m. kan det påverkat? ;) Var det inte i de tidera vikten började öka också?
Socker är nog knappast nödvändigt eller hälsosamt, och inte raffinerad stärkelse heller. Men kolhydrater i sin naturliga miljö, med hjälpämnen, fiber, aminosyror osv, det är ju en helt annan sak.
Sen dör man väl inte av lite onyttigt ibland, även om det bästa är att avvänja sig och slippa suget ;)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag fick tips om denna blogg där hon gör nyttiga efterätter och kakor. Jag har ännu inte läst igenom sidan ordentligt, men vad jag sett hittils ser det ut att vara något bra 
Det är amerikanska mått på recepten, men borde gå att översätta på något vis.
http://chocolatecoveredkatie.com/2011/09/27/new-recipe-sugar-free-cookie-dough-dip/
Man behöver inte gå över ånefter vatten! Min medis Mariann på Matlust har skrivit en bakbok om bakning med alternativa sötningsmedel och alternativa glutenfria mjölsorter. För ordningens skull vill jag dock påpeka att allt som smakar sött i grunden är sötningsmedel, sen skiljer det i tillverkningsprocesserna och hur vi människor tål de olika varianterna.
/Désirée
Jag undrar över faktan bakom sänkningen i immunförsvaret?
Och tillägger att immunförsvaret sänks även efter att vi solat…
Att socker inte är bra är helt klarlagt men av andra orsaker i första hand än immunförsvaret.