E-nummer
Vilka E-nummer ska man akta sig för?
På Äkta Vara hittar du en bra E-nummerlista med förklaringar 
/Désirée

Det som är lite lurigt nu när många ratar produkter med E-nummer är att tillverkarna skriver ut hela namnet istället. På så sätt så köper många en produkt som de annars skulle ha ratat på grund av att det står ett E-nummer på. Många E-nummer är dessutom förkortningar för helt ofarliga tillsatser.
Många gånger så kan man gå på känsla när det gäller mindre bra produkter. Om du exempelvis ser ett godis som ser giftigt ut och det kostar 2kr kilot så kan man nästan utgå från att det är mindre bra tillsattser i det. Det man kan tänka på är att köpa bra råvaror och själv framställa den färdiga produkten för att på så sätt ha bättre koll på vad det är i.
#2 Precis som du säger är det lite lurigt nu, det är därför jag gärna rekommenderar E-nummerlistan i länken ovan, där står både E-nummret och namnet + lite förklaring vad det är för något. Observera att listan är uppdelad, du hittar flera val ovanför listan.
/Désirée

Det är en jättebra lista med mycket information!
Vänliga hälsningar Stephan
Det är ett program ikväll om just E-nummer. På SVT 2 kl. 18.00 i 3 delar.
Hej, hittade till den här sajten om kost för att skriva min åsikt om det program som nämns ovan (#5).
Tv-programmet är utan tvivel en uppenbar propaganda för att legitimera användandet (och det fortsatta användandet) av e-nummer och tillsatser i mat! Jag kunde knappt tro mina ögon, den som ser detta program kan lätt vaggas in i den falska tron att det är okej med tillsatser skapade på kemisk väg!
Av den anledningen skriver jag här, för jag hoppas verkligen inte att någon låter sig luras av den trevliga ytan och "vetenskapliga" framtoningen i programmet. Ren propaganda, gå inte på den! Håll dig vaken och ifrågasätt, våga tänk/känn själv!
(Jag blir riktigt arg över hur gängse media försöker styra vad vi ska tänka och tro!)
Finns programmet i fråga i någon play kanal? :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#8 Ja du, för mig är det inte frågan om ett "eventuellt" propaganda-försök. Propagandan kunde inte vara tydligare i mina ögon när jag såg programmet. Det hela var ju så vinklat.
Det negativa med serien är just hur den framställer E-nummer och kemiska tillsatser som något vi ska vara glada och tacksamma för, som något positivt för oss människor.
Så, fakta? Vems fakta? "Faktan" är vald för att det de pratar om/vill sälja in, ska framstå på ett fördelaktigt sätt. Därför bör man söka egen information från flera olika källor, och inte bara svälja "faktan" som sänds i detta program. Bara för att det sänds i SVT betyder det inte att det är oberoende och objektiv information. Wake up.
#9 - Jag har inte sett serien i helhet än. Bara några snuttar. (Har spelat in alla delar som jag ska se vid tillfälle.)
Exempelvis de konserverade ärtorna: Konsumenterna vill inte köpa de gråbruna "gröna" ärtorna, alltså tillsätts färg-E-nummer.
Det är konsumenterna (vi) som bestämmer vad vi väljer att köpa. Och ju mer fakta vi känner till, desto bättre kan vi välja vad vi egentligen vill välja.
Nu köper jag aldrig konserverade ärtor. Jag köper frysta. (Jag känner inte till om även de frysta innehåller färg-E-nummer.)
Om jag skulle göra någon maträtt där färgen på de "gröna" ärtorna inte spelade någon roll, och fick välja mellan en burk ärtor utan E-nummer och en burk ärtor med E-nummer, skulle jag troligtvis välja den utan E-nummer. Men jag är i minoritet, tyvärr.
Om någon vill stötta arbetet med att få bort så mycket som möjligt av de onödiga tillsatserna i vår mat, kan man numera bli medlem i föreningen Äkta Vara
http://aktavara.org/pages.aspx?r_id=93610&m=8013
/Désirée
#10 "Det är konsumenterna (vi) som bestämmer vad vi väljer att köpa. Och ju mer fakta vi känner till, desto bättre kan vi välja vad vi egentligen vill välja."
Visst är det så, kunskap ger makt. Samtidigt så är det så att allt ansvar inte kan läggas på konsumenten, eftersom det är företagen som skapat produkterna som de sedan marknadsfört och gjort reklam för (och vi vet ju alla hur reklam funkar, och hur lättpåverkat vårt sinne är för budskap av olika slag, särskilt om de verkar komma från "experter").
"Tandläkare rekommenderar xylitol" är t ex ett reklam-budskap. Xylitol är ett direkt hälsofarligt sötningsmedel. Men eftersom "tandläkare" rekommenderar det (eller flour för den delen också) så måste det ju vara bra! Eller?…
Och apropå valfrihet, så har jag inte kunnat hitta något tuggummi utan sötningsmedel i affären. Förr fanns det utan, men inte nu längre. Valet får bli att inte köpa något, men det valet har företagen och mataffärerna tagit åt mig tyvärr. Så det är inte mitt fria val, egentligen.
Jag är konsument, precis som alla andra. Ändå är det så att jag inte alltid kan välja det jag skulle vilja, som sagt. Återigen beror detta på att det som säljs, är det som säljs. Jag har sagt till och frågat efter förändring, men inget har skett.
Ibland är det som att välja mellan pest eller kolera. Och, vi vet också att företagen försöker komma undan med att använda E-nummer (trots konsumenternas vilja att undvika dem i mat) genom att lura oss med s k "clean labels".
Eller genom att lura oss att tro att något är hälsosammare genom att det "inte innehåller socker" när det istället innehåller hälsofarliga sötningsmedel. Man bör komma ihåg att produkterna också är sina egna reklampelare då de görs på ett sätt som ska locka oss att köpa dem.
Ja, listan kan göras lång. Så, inte för att verka negativ men vi har inte själva (som enskilda konsumenter) bett om denna "matindustri" utan den har skapats åt oss. Det tror jag är viktigt att komma ihåg. Man ska också komma ihåg att storföretag och industrier vill tjäna pengar och att de egentligen inte bryr sig så mycket om den enskilda konsumentens vilja.
#11 Tack för tipset. :-)
Tycker inte man ska vara för rädd för e-nummer, men visst finns det några jag undviker men det är på grund av allergi.
Använder en del e-nummer hemma också när jag bakar som fiberhusk och xanagum, agar-agar, fast köpt dem under namnet och inte under e-nummer. 
OT
#12 - Blev lite nyfiken på om man kan göra eget tuggummi efter det du skrev. Googlade och hittade ett recept på bubbelgum. I receptet är margarin en ingrediens, men det byter jag ut mot smör.
Jag använder mig sällan av tuggummi, men nu blev jag lite nyfiken på att testa att göra själv.

Akta er för detta.
Sedan jag läste detta så har jag slutat att köpa från dom. Det finns värre bakelser som inte finns med i listan som kommer typ en gång per år.
Nu är detta ju från Åland men det är skrömmande nog. Vet inte vad dessa e-nummer står för men bara tanken på alla dessa i en och samma bakelse får en att härskna.
#16. Sedan är det bra om man kollar upp vad alla e-nummer är också för vissa saker skrivs inte ut som vad produkten egentligen är utan som ett e-nummer.
Ta som exempel Bananpetitchouxbakelse:
Vatten, vetemjöl,vegetabiliskt fett, ägg, stärkelse, bakpulver (Natriumkarbonat, kalciumdifosfater vilket finns i vanligt bakpulver, inget konstigt), salt, grädde, socker.
Aromämne, förtjockningsmedel (Guarkärnmjöl, Xantangummi vilket är naturligt framställda produkter används oftast av glutenfri bakning och av veganer), konserveringsmedel (Kaliumsorbat, Natriumbensoat, vanliga konserveringsämnen som gör att den håller sig längre utan att härskna eller ruttna), färgämne (Karotener, naturligt framtagen gul färg, Sockerkulör), surhetsreglerande medel (cironsyra, från citron, inget konstigt med det) Kakaopulver, antioxidationsmedel (lecitin från bär eller citron)
Som du ser är det inte massor av konstiga produkter i den egentligen om man skriver ut namnet på e-nummrerna eftersom det är saker vi använder i bakning också som bakpulvret, när det står som e-nummer ser det skumt ut.
Tänker lite på en kompis som vägrar äta couscous för det är farligt med nya saker, har fortfarande inte fått henne att förstå den är gjord på endast vete eller ångad mannagryn. Hon tror det är skumma frön som ingen vet vart de kommer ifrån och genommanipulerade.
#17 Vad är det du inte förstår i min text? Jag skrev att jag inte vet vad e-numrerna står för men att man drar gärna örona åt sig när man ser alla e-nummer.
#18. Jag förstod din fråga, tog bara som ett exempel och visade att det inte var så konstiga ingredienser. Ber så mycket om ursäkt om du tog illa upp, var inte min mening.
Om du vill veta vad alla e-nummer är så står det en hel del om detta och har du mobiltelefon kan du ladda ner app som du kan se exakt vad som är i. Står i min artikel om e-nummerlistan.
Finns ingen app till min mobil 
Har börjat titta på dokumentären.
När de tillsätter färg till ärtorna.. de gör det ju för att lura i oss att ärtorna är färska och nyttiga trots att de mördat alla enzymer i dem. Även om medlet i sig inte är farligt, så är det helt enkekt inte rätt. Ärtorna är döda och ska inte se levande ut.
Sen är jag fortfarande övertygad om att ämnen som tagits ur sitt sammanhang inte är nyttiga, vi vet aldeldes för lite omhur olika ämnen och sammansättningar påverkar varandra. Tittar man på läkemedel blir det uppenbart, trots att resurser lagts ner på et vet läkarna sällan hur olika läkemedel påverkar om de tas samtidigt.
Problemet som jag ser det är dock att bra mat behöver inte tillsatser - alltså sätts tillsatserna in för att dölja matens riktiga smak, utseende och konsistens.
Menmen.. ska kika vidare Alltid bra att få lite mer infpo om hur saker går till.
#20. Inte bra, det finns en e-nummerbok men den väger en hel del tyvärr och inte rolig att ta med hem. Innan jag skaffade på mobilen (vilket jag inte längre har kvar då jag memorerat en hel del nummer i huvudet) skrev jag ner märket och varan, sökte upp den på nätet och gick igenom e-nummrerna.
#21. Visst är det så, jag undviker gärna dessa, brukar köpa färska ärtor eller torkade, har för mig GoGreens torkade är helt fria från färgämnen, om inget annat så blir de ljusgröna/bruna när de kokats. De två ämnen som används i gröna ärter är E102 (Tartarzin, tror rätt stavat) och E133 (FCF, blå färg) den försöker jag undvika då den kan ge allergiska reaktioner, finns även blandad i flera baljväxter så folk som inte tål baljväxter kan egentligen tåla det men inte den här färgen. Dock inte samma som finns i till exempel saft, så man kan inte jämföra dessa två för man kan tåla den ena men vara allergisk mot den andra.
Finns till och med röda linser som är färgade, dock står det under raden på Ingredienser bara en tresiffrig kod, många missar den men det är faktiskt ett e-nummer, för man behöver inte skriva ut dem. Den till höger är inte färgad och blir gul när man kokt, den till höger är färgad och håller sin färg röd när den är färdigkokt. Men tog mig ett tag innan jag kom på att det var e-nummer och när man kollar på äkta vara så räcker det med nummret man behöver inte skriva e före allt.
Man ser dock skillnaden, den till höger ser nästan lite plastig ut på något sätt.
Kan kanske få ner det som pdf eller att jag skriver i anteckningarna i mobile. Pust…
#24. Vad har du för mobil, kan kolla upp lite program om du vill.
Jag har en Nokia N9 med MeeGo som OS.
#22+23 Vilken skillnad på linserna!
Jag köper ju sällan konserverad mat - fryst däremot-, men hade faktiskt ingen aning om att den koktes. Det kunde man väl iofs ha gissat, men om man nu öppnar en burk och de ser färska och obehandlade ut så tänker man kanske inte vidare på det.. Därför blev jag lite upprörd. Jag hade gärna kunnat äta de trista ärtorna också, men då hade jag varit medveten om att de blivit behandlade/uppvärmda på något sätt.
Man undrar ju hur mycklet de gör med de frysta grönsakerna egentligen, förresten.
Sen alla kemiska smaker när de skulle lura barnen (märkt att allt handlar om att lura folk?) jag hade inte velat ha i en massa syntetiska livsmedel i grönsakerna oavsett, ser inte det som någon bra lösning att trycka i barn.
Det är precis samma sak som att sälja mjölk med bly- den är lika vattning och äcklig egentligen. Kanske snäppet mindre giftig.
#26. De flest till symbian (på Nokia) fungerar även till MeeGo. Här är en länk till den vanligaste appen med e-nummer (samma som länkas till i artikeln jag skrivit).
#27. Visst är det skillnad, ser lite fet ut på något sätt, men den smakar precis som den andra skillnaden är att den är röd när den är kokt också. Kommer aldrig köpa den igen känns inte naturligt trots den är färgad med en naturlig färg.
Även frysta kan vara så det brukar tillsättas eller syras med mejeriprodukter för att de inte ska vattnas när den tinas som morötter annars blir de slemmiga om de frys och sedan tas fram och värmes. Dock behöver de inte skriva in vad de har haft i utan endast slutprodukten. Som vin behöver man inte skriva dit att det varit i ägg eller gelatin då detta inte ska finnas i slutprodukten även om det finns spår av. Jag har problem som inte tål ägg när jag dricker vin. Ekologiskt får dock inte vara i kontakt med ägg eller gelatin utan måste klarnas på naturlig väg.
Finns gröna ärter som är inlagda som är helt fria från färgmedel dock få som köper på grund av att de inte ser så fräsha ut.
Nej den är inte tillgänglig till N9 står det. Men symbian och MeeGo är ju inte samma sak. :p
#29. Klart jag vet det är skillnad och att Symbian S50 eller S60 inte är samma sak som MeeGo. Dock så påstod nokias butik att den fungerade, men nu när jag valde så fungerade den ej. Finns en annan addictives eller något i den stilen jag vet fungerar till MeeGo, kan hända att det finns en med samma namn, har du gått in i butiken på telefonen och sökt efter? Ska kolla upp lite mer noggrant senare, har plan att hitta till flera telefoner.
Sökte på e-nummer och e-number men inget matchade och som var kompatible med min N9:a.
Jag undviker alla e-nummer/ämnen som var förbjudna innan EU gjorde dem lagliga igen helt och resten av de som är "farliga" så gott det går. Sådant med E-621, sojalecithin och aspartam förstår jag inte att de får sälja… Jag tror absolut att ökningen inom vissa beteendesjukdomar har en direktkoppling till liknande ämnen.
#32 - Man har sett en koppling mellan tillsatser i mat och ADHD, sa de i något doktorsprogram.
#27 Så hur kan man veta om de frysta ärtorna är råa eller inte? :/
#34 - På mina frysta ärtor står det att det innehåller förvällda ärtor. Det står inget E-nummer.
#31. Finns andra namn det var den jag hade i skallen, finns ju också enummer och enumber utan bindelstreck och även flera sorters som har just e-nummer, ska kolla upp lite mer noggrant.
#35 fast förvällda.. det är väl kokta eller uppvärmda?
Måste det stå om maten blivit uppvärmd/processerad? Alltså, om det bara står ''ärtor''.. är det då bara råa, hederliga gamla ärtor?
#37. De behöver inte skriva upp hur de har tillagat dem, samma som när det står kan innehålla spår av, vet ju inte om det är samma maskin som de tillverkat något annat i eller hur den är tillagad.
Förvälld betyder väl att dom legat i vatten och dragit. Eller har jag fel?
Sjukt.. jag vill kunna veta om det jag köper är upphettat/tillagat på något sätt eller om det är rått.
#39. Förvälld är att de är uppkokta eller upphettade eller kokta under kort tid, precis som Zabbio säger.
Anledningen till att man bör förvälla exempelvis ärtor före infrysning är att då förstörs enzymer som annars skulle ha en negativ påverkan på vitaminhalt, smak och konsistens.
#42 De sa det, men enzymer är nyttigt för oss.
#43 - Det jag skrev (i #42) fick jag från en bok som heter "Frys lexikon". I den tipsas det om hur man bäst fryser in olika matvaror.
Det finns flera olika enzymer. De medverkar både i uppbyggande och i nedbrytande processer.
Har man en varierad kost får man i sig det man behöver.