Dryck och kalorier
Så här många kalorier ger två deciliter:
Vinglögg: 10 % 250 kalorier
Vittvin: 13,5 % 198 kalorier
Rödvin: 12 % 144 kalorier
Vittvin: 10 % 142 kalorier
Standardmjölk: 120 kalorier
Starköl: 5,6 % 94 kalorier
Apelsinjuice: 85 kalorier
Läsk: 85 kalorier
Saft: 80 kilokalorier
Lättmjölk: 80 kalorier
Lättöl: 2,3 % 58 kalorier

Under senare år har vin kommit att betraktas som en nyttig dryck, fast man inte ansåg det förut. Man bör dricka åtminstone ett glas om dagen påstås det lite överallt.
Med tanke på mängden kalorier, måste det vara något annat som anses nyttigt i vin. Är det alkoholen eller vad menar man egentligen?

Kanske dags att köpa hem lite vinglögg då, så kanske man får upp vikten något hekto. Och så är det ju det där besynnerliga påståendet om att det är bra för hjärtat och blodomloppet. Man kan undra vilken beståndsdel. Vet någon?
Det förvånar mig att det är såpass lite kalorier i läsk.
drycken Vitamin Well som säljs i butiken har en väldigt hög kalorimängd upptäckte jag nyligen:S
ca 350 kalorier per flaska! Jag tror inte det är helt ovanligt att dricka en hel sådan flaska på en dag.

#5 Jag blev också förvånad när jag kollade upp antalet kalorier i läsk, saft och juice och upptäckte att det är ungefär lika i alla. Men Juicen är ju förstås snäppet bättre med lite vitaminer och mineraler i alla fall. Nånting som kan vara bra att tänka på när man druckit apelsinjuice är att inte borsta tänderna direkt efteråt eftersom emaljen blir lite mjuk av juicen.
#2 Jag har för mig att det är något i vinet som minskar kolesterolet och på så vis skyddar mot kärlsjukdomar.
Anledningen till att läsk, saft och juice har ungefär samma kaloriinnehåll är att dessa drycker har en stor andel socker.
Vad beträffar vin är det helt beroende av vad för sötma vinet ifråga har, så därför är siffrorna i #0 oklara. För att få klarhet i detta måste vi veta vilka viner man har jämfört med och hur torra eller söta de är. Glöggens höga kaloriinnehåll beror på dess höga innehåll av socker.
/Désirée

Här kommer ännu mer alkohol och kalorier från IQ alkohol som systembolaget har. Här ser man även att en öl motsvarar ungefär 12 köttbullar 
*puttar denna tråden
*
#5 Tror dock det beror på vilken läsk också. Läste på en colaflaska nyligen och där var det 120 kalorier/2 dl.
Vad mycket kalorier vitt vin innehåller! Jag som trodde man kom bra undan om man drack vin ute på krogen istället för annat. som tur är är jag sällan på krogen.
Nu öppnar ju Starbucks i centralen i Göteborg. Det får mig att tänka på hur mycket kalorier deras drycker innehåller. Jag har fått höra att en latte kan ha upp till 500 kalorier! om jag minns rätt nu.
Jag skulle dock väldigt gärna vilja prova köpa något där för att se hur det är. Har hört så mycket om Starbucks. Men annars köper jag nog till större delen det gamla vanliga på fiket som brukar bli te:) fräscht och gott!
#14 På starbucks brukar de faktiskt ha en skylt brevid hur man kan göra sin fika "nyttigare" eller vad man ska säga. Vanlig latte är inte så mycket kalorier där men många vill ha med caramel i eller grädde och sådant, då ökar kalorierna rejält!
Kul att de öppnat i Sverige nu!
okej:) Jag har aldrig vart där så vet inte alls hur det är, men jag har hört mycket