Hur farligt är det med för lite kcal?
Ja, att det inte är bra att äta för lite det är klart :)
Men om man har en kost med mycket grönsaker och rotfrukter (vitaminer), sallader, m.m får i sig hyfsat med proteiner (ca 65-75g/dag) och lite fett.. Och om man håller sig mätt..
Hur farligt är det då att ligga på 700-900kcal dag? Och vissa dagar runt 2000 kcal. Eller allt däremellan.
Jag känner mig pigg och energirik, blir hungrig om jag tränar men då äter jag också.
Sen jag slutade med godis och skippade även läsk osv så sjönk intaget rejält. Jag äter mycket, men rotfrukter innehåller ju nästan inga kcal och inte grönsaker heller.
Erkänner atrt jag är lite skeptisdk till kaloriräkning som rättesnöre - känns som en liten fingervisning, men har svårt att se hur man kan räkna ut energi i mat på ett bra sätt. Men att ligga på 700-900 är ju väldigt lite! Ska ha runt 2000kcal ju. 2700 enligt vissa uträknare.
Hittils idag ligger jag på 400kcal, men äter nog ett ägg senare. Nyss ätit middag (frukt, grönsak och kycklingsallad)
Vilka är riskerna att ligga för lågt?
Någon risk att pendla mellan för lågt och för högt?
Vikten kan vi strunta i för tillfället, om det går upp eller ner är inte viktigt i denna frågestälningen, jag vill mest veta om hälsorisker. :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Man ska ju inte stirra sig blind på enskilda dagar, sprid ut det över minst 1-2 veckor i stället och se hur det ligger till.
Mår du bra, har energi etc så då lär det ju inte vara någon fara kan man tycka.