Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 1818 ggr
Zabbio
0

Vart går gränsen?

Vad går gränsen, enligt er, mellan ''ätstörning'' och ''sunt intresse av mat''? :)

Vilka varningssignaler hade ni tittat efter?

Kan man ha en ätstörning även om man äter nyttigt i lagom mängd? Vad är i så fall varningssignalen där?

När blir det för extremt?

Diskutera på! :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Jessica_91]
3

Nu är jag inte jätte insatt i ätstörningar men jag skulle tro att ett starkt varningstecken är om en person måste väga ALLT h*n stoppar i sig, glor överdrivet mycket på innehållsförteckningar eller inte kan äta när h*n blir bjuden på mat/dessert eftersom h*n då inte vet hur mycket kalorier etc maten innehåller.

Jag tror säkert man kan äta hälsosamt men ändå ha en ätstörning. Om man äter supernyttigt, är i bra form men ändå får panik vid tanken på att äta något mindre nyttigt så känns det lite oroväckande. Att man inte kan bli bjuden på mat eftersom man inte haft någon kontroll över hur den är tillagad eller av vilka ingredienser. 

Fast det är väl mycket det som ätstörningar handlar om, att ha kontroll? Att kunna styra över hur mycket eller lite man får i sig. Jag har en väninna som haft anorexia (haft och haft, sånt där försvinner väl aldrig riktigt helt) och hon berättade att det var ett sätt för att känna att man kontrollerade något. När allt annat i livet kändes hopplöst så kunde hon i alla fall kontrollera hur mycket hon åt och i utsträckning hur mycket hon kunde svälta sig själv för att nå målvikten.

Nu var det kanske lite OT men vad jag menar är att jag tror inte att man behöver ha en vilja att gå ner till en ohälsosam vikt eller hetsäta för den delen, bara för att man har en ätstörning. 
En person som bara vill hålla vikten och gör detta genom extremt noggranna mätningar och jämföringar kan fortfarande ha problem.

Det är ju självklart super bra att man äter nyttigt och rör på sig, men när man mår väldigt dåligt psyksikt för att man missar en dags träning eller har ätit något man inte visste näringsinnehållet i så skulle jag tro att man har börjat få problem.

[TrevorS]
1

Ätstörning för mig är när man inte kan sitt matbeteende så det blir sjukligt, alltså inte norm/medel trots man är medveten om det, eller andra märker att det inte står rätt till.

Mitralis
2

Ätstörning för mej är när det skapar ångest och gör att personen ljuger och smyger med sitt ätande.

[Mairah]
1

De finns ju tyvärr även de som arbetar som dietister som kan ha någon sotrs ätstörning.

Tror också att när man blir fixerad vid något, typ väga maten hysteriskt, eller inte kan äta det man blir bjuden på om man är borta p g a tvångstankar. Då har man en ätstärning av något slag.

ettlitetalias
0

Är det inte ortorexi det heter när man är besatt av att äta sunt? Lika mycket tid och tvångstankar går alltså till att äta bra mat, som det för anorektiker går till att inte äta mat.

[Mairah]
0

# 5 Ok, visste inte att det hade ett eget namn.

[Ivycorn]
0

Jag kollar alla innehållsförteckningar och säger nej till all mat det bjuds på, det får nog många att tro att något är fel, och det är det, men jag är överkänslig mot massor av livsmedel. Så jag måste kolla innehållsförteckningar och hålla vad man kan kalla "sjuklig" kontroll, jag tycker inte om det, men gör jag det inte så får jag kramper och allt möjligt. Lyckligtvis har jag läkarbevis på detta så,… ja, människor litar ju inte på vad man säger om man inte har något slags "professionellt" bevis…