Sötningsmedel
”Bra för diabetiker och överviktiga”, säger förespråkarna. ”Farligt för hälsa och miljö”, tycker motståndare. Här är osockrade fakta om våra vanligaste sötningsmedel."
"Amerikanska studier har kunnat påvisa att sötningsmedel kan öka hungerskänslorna, en effekt som dock avtog när sötningsmedlet åts tillsammans med annan kost.
Och när man jämförde råttor som åt yoghurt sötad med sackarin mot råttor som åt sockrad yoghurt noterade forskarna att sackarin-gruppen både åt mer och blev fetare än de andra råttorna.
När det gäller sötningsmedlens effekt på människor har flertalet studier dock visat att en viss viktnedgång kan sammankopplas med preparaten, förutsatt att de ersätter vanligt socker i maten.
Men det finns också forskning som pekar på att ett kontinuerligt intag av vissa sötningsmedel kan vara farligt. I en italiensk studie från 2005 kunde labbtester visa en ökad förekomst av cancer hos honråttor som konsumerat aspartam under hela sin livstid.
Forskare har också riktat kritik mot sötningsmedlen för att de bidrar till att skapa smakpreferenser som är för söta. Att vänja kropp och smaklökar vid söt mat skapar ett osunt behov av både traditionellt sötade produkter och livsmedel med sockerersättning menar de.
Det finns också en miljöaspekt i debatten. Sukralos kritiseras för att det bryts ner mycket långsamt i naturen. Medlets inverkan på miljön" är än så länge oklar.
Läs hela artikeln på http://mabra.com/sotningsmedel-vikthjalp-eller-bara-bluff/
Vad tycker du om sötningsmedel?

I ett försök som gjordes i, tror jag det var dokumentärern om E-nummer, visade man att hjärnan känner skillnad på socker och kostgjorda sötningsmedel.
En försöksperson fick dricka olika drycker och skjölja munnen efter varej test och så låg försökspersonen så att den som undersökte såg hjärnan i en någon form av röntgen. Var gång som hjärnar fick något med socker i så reagerade denne positivt.
Det visade sig också i två rugbylag att det lag som fick dryck med konstgjort sötningmedel åt mer än de som fick dryck med socker.
Intressant läsning av er båda!
Jag är också försiktig med sötningsmedel.
jag använder stevia, naturligt sötningsmedel. Min mage klarar inte aspartam, jag tror dock att sötningsmedel i många mån är bättre än socker när man ser alla sockrets 76 dåliga bieffekter…
http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2010/04/20/sugar-dangers.aspx
#4 Nja det vita pulvret är tillverkat av steviolglukosider - E960 och kan väl inte riktigt kallas för helt naturligt. Däremot är den gröna växten stevia naturlig, så om du sötar med de gröna bladen, ja då använder du en naturlig produkt. Här är en länk till svd.se som reder ut begreppen.
Personligen anser jag att de allra flesta kan äta LITE vanligt socker, sirap eller honung, men absolut inte så mycket som de flesta gör idag. Sedan finns det en hel del människor, exempelvis diabetiker och sockeröverkänsliga som helt måste undvika socker och för dessa kan det vara bra att någon gång ta till något bra sötningsmedel. Att äta sötsaker eller dricka läsk med sötningsmedel i tron att det är nyttigare än vanligt socker är dock själbedrägeri. Små barn ska aldrig äta något sötningsmedel. Jag kan också berätta att min far i ett antal år hade dille på att använda sötningsmedel, istället för socker och på den tiden hade han även svårt att hållla vikten nere. Jag sa till honom att sluta med sötningsmedel och sedan dess har han gått ned i vikt och är nu normalviktig i förhållande till sin längd och ålder.
/Désirée
Äter hellre socker än sötningsmedel.
Fast äter sällan socker heller.. imorgon blir en undantagsdag då vi ska bort och jag har bakat jättegoda mandelbiskvier med massa socker och fett i…
Däremot ser jag honung som fullständigt ok. Helst rå honung. Men faktum kvarstår att jag sällan äter socker eller sötsaker alls. Har inte ens socker på gröten (å andra sidan hade jag rismjölk senast vilket är sött i sig, men det smakade lite för sött..)
Sen är ju saken den att om jag dricker en cola på kvällen så är jag sömnig hela nästa dag… bakfull nästan.
Kommer bli kämpigt att mota bort sockersuget som kommer komma tillbaka imorgon, men har jag nu bakat dem för att jag annars blir bjuden på nåt jag definitivt inte ska äta, så får jag väl smaka nån.
Jajja, socker var det..
Föredrar absolut socker framför sötningsmedel.
Men tycker egentligen bara att honung är ok. Och ev. om man tar stevia-plantan. Fast vissa av oss har inte gröna fingrar.. ;)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.