Surkål, hjälp!
Jag körde efter det här receptet nedan, men har några frågor angående när de ska stå i rumstemperatur! Ska de ha lock på sig eller ska de stå öppna, med locket bara pålagd eller en handuk? Läser så olika och de flesta säger olika, tidigare när jag gjort har jag haft det i surkålskruka, men man inte minnas hur jag gjorde. Hur ska jag göra de första 10-12 dagarna, utan lock, med lock, locket lätt på eller handuk?
RECEPTET:
500 gram vitkål
1 riven morrot
1 tesked havsalt
Gör så här:
Riv och strimla kålen fint och moroten. Varva ned saltet och pressa sedan kålen med knytnävarna tills kålen börjar att safta sig. Fyll rena burkar till 4/5 delar och pressa ner kålen ordentligt så saften står över under pressningen. Låt den stå i cirka 18 grader i 10-12 dagar eller rumstemperatur 20+ grader i cirka 8 dagar. Låt kålen därefter eftermogna på sval plats 0-8°C som i kylskåp i 6-8 veckor.
Har löst det nu. Kör med lock på lite halvt och öppnar vid behov om den behöver pysa ut trycket som bildas under jäsningen.
Jag har kört med lock på, det står i Annelies Schönecks bok, Mjölksyrejäsning av grönsaker, att man ska syra under tätt lock. Det är därför det är vattenlås på syrningskärl.
Se gärna min artikel: Mjölksyrajäsning, där står det också tydligt att mjölksyrajäsning ska ske så lufttätt som möjligt
Observera att till 500 gram grönsaker ska det vara 1/2 matsked salt, en tesked är för lite, då kan grönsakerna ruttna och bilda mindre trevliga bakterier.
/Désirée
Det löser man ju lätt genom att koka upp vatten med salt och slå över. Har ju bara gjort i surkålskryka och det ser ju lite annorlunda ut än med burk, kände mig helt borta när jag tänkte göra i burk. 
Fast mätte nu, teskeden är större och fyller lite mer än en halv matsked, så saltmängden är det inget fel på.
Vad bra! Fast då är din tesked ovanligt stor, för enligt artikeln om våra måttenheter, så är en matsked 3 teskedar
Förresten så har jag lärt mig genom mina syrningsexperiment att det är bättre att ta lite för mycket salt än lite för lite.
/Désirée
Jo, det är en barnsked egentligen från när jag var liten.
Jag har även kokt vatten då den reste sig en del med salt i så det är lite mer salt ändå.
Ska nog bli bra det här. 
Vänta några dagar och kolla sen hur de verkar, jag ser inte alltid att det bubblar, men jag känner det på lukten, ska vara en frisk lätt syrlig doft ungefär som från färdig rejuvelac 
/Désirée
Då väntar jag och ser vad som händer. Det är rätt varmt i lägenheten nu så den borde gå igång lite bättre tycker jag, den andra började ju tidigt.
De har stått nu i 7 dagar i rumstemperatur, inte ruttnat, luktar som det ska göra och verkar inte slemmiga heller. Funderade lite på måste de stå några veckor i kylen eller räcker det med 1 vecka, lite sugen på att äta ur den ena burken. 
Du kan provsmaka nu, lägg upp lite på ett fat och smaka, men atäll in allt i lylen sen 
/Désirée
De har stått i kylen 4 veckor nu, öppnade ena burken och den har mognat rätt bra. Hade på lite på färssåsen igår och idag i en sallad. Vätskan är riktigt god att göra vinägrett på dessutom, dock tänka på att den är rätt salt.
#12 Härligt!
Tänk på att spara lite vätska till nästa sats du gör 
/Désirée
Är det bara för att få igång fortare man kan spara lite vätska?
Nja inte bara, man kan ju använd vätskan till andra grönsaker som är svårare att syra. På så sätt garderar man sig så att man slipper oönskad bakterietillväxt.
/Désirée