Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 3034 ggr
Zabbio
2

Hur kokar man ägg?

Haha, tänker ni nu, är hon så dum så hon inte kan koka ägg ens!? ;)

Jodå, det kan jag.. bara att sätta dem i äggkokaren och sätta i sladden *lol* Eller i kastrullen.

Mer specifikt går mina tankar till när man skalar äggen sen.. varför sitter skalet ibland jättehårt i äggvitan och är hart när omöjligt att ta loss med mindre än att halva ägget följer med? Och ibland nästan trillar av av sig självt.

Är det något iägget som gör det? Eller har det att göra med hur länge det kokas? Hur snabbt det blir avkylt?

Hur får jag lättskalade ägg, helt enkelt? :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Satum
0

Av vad jag har hört och läst och erfarit så lossnar skalet på det kokta ägget lättare ju "äldre" ägget är.

Alltså ju färskare ägg desto svårare att skala!

Zabbio
0

Äldre efter att det plopat ur hönan eller  äldre efter att det kommit ur äggkokaren? :)

Intresant tanke..

Jenna_Nord
0

Haha när jag först såg rubriken tänkte jag precis som du skrev!
"har hon nyss flyttat hemifrån eller??"Flört

Men nu när jag läser hela inlägget så har jag exakt samma problem som du! De senaste månaderna jag kokat ägg har jag nästan kastat halva ägget, blir galen på de jäkla skinnet och skalet som drar med sig all vita! Skrikandes

De senaste halvåret har jag dock också börjat köpa ägg från en riktig hönsgård, som dom är alltid dagsfärska. Kanske har något med de att göra då! Glad

Mvh Jenna

Zabbio
0

#3 hehe :P

Jag köper ägg från en liten butik som köper dem av folk med hönsgårdar i området. Ungefär hälften är lättskalade och hälften är det inte.. Vilket jag tyckt var märkligt är jag kokar dem i samma äggkokare på samma vis alltid.. :3

Jenna_Nord
0

#4 Hmm ja de är märligt..

Mvh Jenna

Zabbio
0

Fast de kan ju vara olika gamla.. köper 1-2 flak åt gången. När jag tänker efter var äggen idag hyfsat lättskalade.. och de kom ifrån det andra flaket så de har legat i kylen nån vecka..

Jenna_Nord
0

Hädanefter ska jag köpa ägg i förväg och låta dom ligga ett tag! Får hoppas på mer lättskalade ägg i framtiden :D

Mvh Jenna

[TheoA]
0

Vi har samma problem med våra egna ägg..

Men verkar inte finnas någon lösning. Den enda är nog att låta de ligga i kylen ett tag.

Ägg man köper i affären brukar vara cirka en månad. Först så står dem i stora lager och märks och tvättas. Och datumet är ju när de är packade så det kan vara mycket äldre än packdagen. Så de är nog aldrig svåra att skala.

Satum
0

Äldre efter att de kommit ut ur hönan :) Äldre ju närmare "bäst före datum".

Zabbio
0

Hehe, ja då är mysteriet löäst.. låt dem ligga ett tag :)

DesK
0

Detta är ingen dum fråga alls! Jag vet en hel del människor som inte kan koka ägg Flört Testa att först knacka sönder skalet på ett ställe som vanligt och sen rulla runt ägget så att allt skal blir krackelerat, då blir det lättare att skala Glad

/Désirée

Zabbio
0

#11 Tack för tips :) Är väl ungefär så jag gör, fast vissa ägg verkar funka bättre om man tar det i stora sjok..hmm..

Man kan också trycka ner en tesked mellan ägg och skal och försiktigt lirka loss skalet. Som man plockar upp en pannkaka med en stekspade ungefär..

Fast på de här jobbiga äggen funkar inte ens det…

[Jessica_91]
1

För mig funkar det oftast bra att hälla lite vatten över ägget efter att jag tagit loss en bit skal, då brukar de andra bitarna gå att dra av lätt Glad

Zabbio
0

Bra tips!

[Mairah]
0

Jag har också hört direkt från en hönsbonde som sa att äggen är nya/färska när de är svårskalade. Skrattande

Rajas
0

Jag har hört att skalet lossnar lättare om man sköljer det i kallt vatten länge innan man äter det och det har iaf funkat för mig :-)

Mvh Millan