Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 1689 ggr
Mitralis
1

Överger nyckelhålsmat

"Olika bantningsdieter är på väg att bli en hälsofara. Vi vräker i oss smör och grädde som aldrig förr och har mer och mer övergett nyckelhålsmaten.

– När dieterna övergår till att bli mat som man ska äta resten av livet blir vi oroliga, säger Anette Jansson, enhetschef på Livsmedelsverket.

Där lutar man sig mot hela världens samlade vetenskap när man förespråkar lagom mängd med mättade och fleromättade fetter i kosten. Men mot de starka kommersiella intressen som ligger bakom fettrenden har man svårt att göra sig hörd.

– Det är så många som vill sälja sina böcker och tjäna pengar på sina bloggar, säger hon."

Läs hela på:http://www.aftonbladet.se/halsa/article14302835.ab

Köper du nyckelhålsmärkta produkter?

Stephanie
2

Jag äter det som är gott helt enkelt Skäms Har aldrig köpt nåt för att det är nyckelhålsmärkt.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

DesK
1

Nyckelhålsmärkningen har jag aldrig brytt mig om, jag lagar vår mat från grunden och bakar allt vårt bröd, det enda bröd jag köper då och då är knäckebröd. Jag köper den mat vi i familjen vill äta, alltså det vi tycker om Glad

/Désirée

Zabbio
4

Det var väl det dummaste… det är väl JÄTTEBRA att folk tänker långsiktigt  på kosten istället för kort tids dieter?!

Att folk ifrågasätter lightprodukter och hellre äter riktig mat beror kanske på alla studier och forskning som faktiskt visar att riktig mat är hälsosammast och att mättat fett inte är skadligt… samt att statistiken tydligt visar att  sedan ''världens samlade kunskap''s kostråd gjort folk fetare och sjukare. Hon märkte inte att fetman minskade i samma takt som smörförsäljningen ökade?

Det är väldigt starka komersiella krafter bakom de "vanliga" kostråden också, livsmedelsföretag som sitter i styrelser och en  hel del bakom kulisserna med studier, forskning och publicering…

Läste för ett tag sedan en väldigt intressant artikel som förklarade vilka studier som hänvisats till när man säger att omättat fett är bäst, samt att flera studier visar att omättat fett är skadligt om det inte kompenseras med mättat fett, hur rapsoljeföretag ligger bakom mycket av styrningen där osv. Tyvärr hittar jag den inte nu, letade för ett tag sedan.. och den var på engelska..

Sen kan man väl bara fundera på vilken typ av fett som människan fått i sig naturligt innan vi styrdes av företag.. mättat fett (kött) eller omättat fett (frön).. vilket åt man mest av? Det går att diskutera förvisso. Men jag tvivlar på att vi åt så mycket fett från frön som vi gör när  vi får det i flaska, färdigpressat…

Men oavsett vilken kost man väljer är det väl bra att folk tänker långsiktigt?

Jag slutade bry mig om nyckelhålet när jag insåg hur mycket socker de släpper igenom istället.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

KaiPon
0

"Men oavsett vilken kost man väljer är det väl bra att folk tänker långsiktigt?"

Jag är inte insatt i dieter och koster och så, men håller helt med dig.

För övrig äter jag det jag vill. Käkar pizza och trycker i mig onyttigheter ibland. ^^

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

[sakring]
0

Ja knäckebröd och Keso är nyckelhålsmärkt. Men det är inte därför jag köper dem. Det intressanta är att Keso innehåller 4% fett och märkt med ett nyckehål medan 3%ig mjölk anses så som fet?

Lill-Kisse
1

#5 Du gör likadana reflektioner som jag ofta gjort. Nyckelhålsmärkningen har jag ingen nytta av i mina val.

Jag dricker vanlig "fet" mjölk varje dag. Man får ju ägna en tanke åt alternativen. Jag tror att mjölk är mera nyttigt för mig än läsk, safter och juicer.

[Mairah]
0

Intressant tråd.

"Lagom är bäst, men lagom är sällan hemma" som det heter. Man får käka med förståndet i behåll och laga så mycket som möjligt själv, tror jag.

Litar inte alls 100%-igt på varken KRAV, nyckelhål eller andra märkningar längre.

# 3 Bra skrvet Zabbio Glad