Socker i maten
Måste bara fråga, hur stor skillnad gör det egentligen att det finns både druvsocker och "vanligt" socker i mina hamburgare? Smakar det verkligen så mycket bättre att det gör skillnad? Eller är tillverkarna bara så fula att de vet att många kommer vilja ha mer av det eftersom att många av oss reagerar så starkt på socker?
Kan för övrigt nämna att det är 60% kött i de här hamburgarna.. Nu är det helt klart dags för att börja göra eget och frysa in.
Hm… hamburgare… vet inte, jag har ALDRIG ätit det… men det finns socker/druvsocker i allt. Förmodligen är det för att dölja någon smak de har i det. I exempelvis mat som är uppbyggt av vete och skräp finns inte mycket smak alls så då måste man ju ha i socker så att det smakar något… hehe 
Jag gillar att ha socker i nån form i de grytor jag gör (oftast honung) och jag tycker det förhöjer och rundar av smakerna. Däremot är det väl lite tveksamt om det skulle behövas i hamburgare av bra kvalitet, tycker jag.
Att de har både socker och druvsocker i kan vara ett knep. På innehållsförteckningen måste man skriva det det är mest av först.
Låt oss säga att en hamburgare innehåller 60% kött, 10% socker, 7%potatismjöl, 6%mjölk, 5%ägg och resten vatten. (bara hittar på hej vilt nu)
Då hade det stått: kött, socker, stärkelse(potatis), mjölk, ägg
Känns ju som rätt mycket socker.. men så tar vi 5% druvsocker istället och 5% socker, då blir det:
Kött, stärkelse, mjölk, druvsocker, ägg, socker.
Det kan se mycket mindre ut. Har man då någon helt annan sockerkälla också så kan man ju lura folk ännu mer :)
På samma sätt häller man i gluten i hundfoder för att kunna skriva högre protein% på påsen. Eller använder 5-6 olika sorters spannmål för att kunna skriva ''kött'' först..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#3 hehe, här har vi en flitig innehållsförteckningsläsare!!! *gillas*
#4 Hehe, läste egentligen på om hundmat och djurfoder och brydde mig inte mycket om människoföda (djuren är ju viktigast ;) ) upptäckte sen intolerans mot all form av vete, gluten och mjölk.. så då måste man ju läsa rätt nogrant, samt förstå vad maltodextrin etc är (malt? är det gluten i det? bara sockerart? eller? :O) Upptäckte att det fuskas ganska rejält på våra innehållsförteckningar också :)
Vissa kostfiber är ju tex sötningsmedel egentligen ;)
Men om du gör köttbullar så väl inte 100% nötkött eller köttfärs. Det är fomodligen potatis, skorpmjöl. sirap eller socker och ägg årminstone?
#2 Håller med, jag har alltid lite honung i min tomatsoppa. Men tycker mina köttbullar och hamburgare blir väldigt goda och det helt utan socker. Tycker som dig att det inte borde vara nödvändigt om hamburgaren eller vad det nu är är av bra kavlité.
#6 Jodå men inte tusan så består mina köttbullar av 40% andra grejer än kött haha
Socker eller sirap har jag dock aldrig haft i varken köttbullar eller hamburgare och jag tycker de blir goda ändå. Sen så har jag ju inte heller i konserveringsmedel och färgmedel osv.
Skulle vara intressant att smaka på en burgare från Scan som INTE innehåller socker och se hur stor skillnad det faktiskt gör. Som #1 säger så finns det ju socker i i stort sett allting idag och det känns så himla onödigt. Men att det skulle bero på att de vill dölja smaken från all annan skit de har i låter ju ganska vettigt.
Men en potatis och lök samt skorpmjöl och lite sirap blir faktiskt en hel del.
#8 Ja alla är vi olika, jag tycker bättre om när det är väldigt mycket kött i mina hamburgare etc
Sen så tror jag att de flesta om inte alla hemmgjorda burgare är bättre än de färdiga man kan köpa, oavsett hur mycket eller lite kött man själv använder i sina egna.

#11 Säker på det? Ingenting som binder ihop alls? Tror nämligen att de säger "100% nötkött" för att det ska låta som att det bara är rent kött i burgarna, men egentligen betyder det "100% av köttet är nötkött"… Vet man vilka gränser man kan gå på..så,.. vet att det inte står nåt om det, men jag litar inte på dem :P
Det som är kött är nötkött men vad resten är vet vi inte

#12 De använder endast en speciell del av djuret så köttfärsen binder ihop ändå. Det är kanske därför ganska många tycker att McD burgarna är torra och smaklösa
"Våra hamburgare görs av 100% rent benfritt nötkött. Det innehåller inga tillsatser, konserveringsmedel eller utdrygningsmedel. Vi använder inte fett vid stekningen. Köttet kommer från utvalda bönder och slakterier (leverantörer). Hos våra leverantörer, Esca Food Solutions i Ostroda, Polen och Scan i Skara, kontrolleras nötköttet noggrant och formas sedan till hamburgare. Köttet kommer för närvarande från Sverige, Polen och i vissa fall Tyskland."
Källa:http://www.mcdonalds.se/se/om_mcdonald_s/allt_du_vill_vetaommcdonalds/q_a_maten.html
Hm.. ne. litar inte på dem :P De ljuger nog.. ;)