Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 1339 ggr
Mitralis
1

Överviktiga har större sug

Sitter och tittar på tv och där förklarar de att överviktiga som utsätts för frestelse känner ett större sug i hjärnan och ett större område aktiveras än hos en smal person. När sedan den överviktiga personen äter hamburgaren/semlan, eller vad det nu må vara, så aktiveras det bara ett litet område i njutningscentrat. Den smala personen får en större aktiviering i hjärnan och nöjer sig därför med mindre. Den övervitige äter mer för att tillgodose sitt njutningscentra.

Det positiva är att det på några veckor/månader går att koppla om hjärnan så att den reagerar mer som en smal persons hjärna. Tyvärr så räcker det med att slarva en vecka för att trilla tillbaka till det gamla igen.

Tror du att det ligger någonting i det?

[Mairah]
0

Detta var nytt för mig. Kanske det fungerar om man ger sig den på det?

[Jessica_91]
0

Tror inte själva vikten är så avgörande, det är väl mer så att de som är överviktiga ofta missbrukar socker, fett och salt och därför behöver en allt större kick för att kunna tillfredställa sitt behov.

Men det finns säkert överviktiga som inte alls fungerar på det sättet precis som att jag är normalviktig men har ett helt galet starkt sötsug och behöver äta väldigt stora mängder godis etc för att bli nöjd.

Dock är det bara en teori ^^.

Zabbio
0

Absolut, kanske inte pga vikten, men pga att man är van vid större mängder. Märker ju själv tex hur sockerkänslig jag blivit sedan jag slutade med godis.. en cola gör mig i stort sett hög, förr kunde jag äta en påse godis och dricka ett par tre red bull utan att m,ärka nåt större.. men det är snabbt gjort att  vänja in sig igen.

Tror som #2 att övervikten mer är ett symptom på vanan att äta större mängder ''rus-mat'' än en orsak till suget.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[NoOrdinaryGirl5]
1

Tror att man kan framkalla "sockersuget" hos sig själv ibland också.