Efter 10 granskar LCHF
Idag så kommer Efter 10 att granska LCHF och om alla verkligen passar att äta denna kost.
http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/efter_tio?title=live_efter_tio&videoid=2140437
Alla och alla.. finns väl inget som passar alla :P
Fast alla hade nog mått bra av att skippa eller minska de mest stärkelserika livsmedlen så att de inte utgjorde typ 70% av dagsintaget..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Vissa grupper, t.ex. diabetiker, överviktiga och kvinnor med PCOS, skulle nog må bra av att minska rejält på kolhydraterna. IBS-magar mår ofta bra utan spannmål och en massa fibrer.
Och visst håller jag med om att de flesta skulle må bättre av att rensa bort det allra värsta…

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 hehe, när jag var i Florida och mina värdar fick reda på att jag aldrig ätit Animal Crackers körde de och köpte ett paket.. xD
Tack för tipset. Nu har jag sett det också.
Självklart passar inte LCHF för alla typer av människor. Det var bra att de tog upp det i programmet, bla att man även måste tänka på genuppsättning och blodgrupp. Själv är jag sån att jag skulle må tvärilla av att behöva äta så mycket fett och mjölkprodukter som det rekomenderas i LCHF.
Det var också intressant att de tog upp vad LCHF metoden kommer att göra i ådrorna i kroppen om 20-30 år, med tanke på den höga halten av feta mejeriprodukter. Förr så var det ju som de sa i programmet, tabu med att äta för mycket fett alls!! (Lagom är nog bäst, tror jag) 
Jag är absolut inte mot fett. Älskar fett, fast i rimliga mängder tillsammans med fibrer som får magen att arbeta = )
Med risk för att låta negativ, så kan jag tycka att det är tragiskt att frukt och grönsaker utesluts ur kosten med LCHF. Man får i sig mycket nyttigt genom frukt och grönsaker som man mår bra av.
Sen så är det lite synd att denna metod måste bre ut sig som en hysterisk religion eller nåt liknande
fast visst är det bara att gratulera till dem det fungerar för, så länge det nu varar.
#5 Just ang. fett så visar fler och fler studier på att mättat fett (som i mejeri produkter) inte har någon som helst negativ effekt på varken kolesterol, ådror eller annat. Tvärtom är för höga halter av omättat och fleromättat fett skadligt - om det inte vägs upp av mättat fett också.
För övrigtr håller jag med dig i det du sagt :)
(se till att det är riktiga fibrer som faktiskt kommer av att man haft fullkorn i, inte tillsatta kostfiber. Tillsatta kostfiber gör ingen nytta, och det finns t.o.m. en del sötningsmedel som får kallas kostfiber… men att ha i hela fröet/kornet med fiber och allt är hälsosamt.)
Tycker också att framförallt grönsaker bör man äta, frukt ser jag inte samma fördelar med - men det är ju inte ohälsosamt.
Överlag gillar jag LCHF och tror absolut att det är hälsosamt för de som funkar bra på det. Tror mer på fördelarna med riktig mat, riktigt fett, riktiga grönsaker (+ tex råris) än på ''trenden'' som varit de senaste 30-50 åren med lättprodukter, utvunnen stärkelse i allt, socker och en överdriven mängd kolhydrater till alla mål mat + fetträdsla. Men extrema dieter är ju inte svaret för alla, lite blandat bör man ha. Jag tror på mer fett än kolhydrater, men det behöver ju inte vara det bästa för alla, och man måste ju inte fördela 100/0, man kan ju ha 70/30 också. :)
# 6 Håller med dig helt och fullt i det du säger, att det ska vara riktigt fett såklart. Och visst äter jag riktiga fibrer, inget konstgjort skit
Och inte äter jag lightproukter heller eller nåt annat konstgjort.
Visst är det bra att LCHF passar en del och det låter bra också att alla feta mjölkproukter inte skadar kroppen på sikt. Vi får hoppas det i a f 
Tur att det finns olika alternativ som kan passa alla. Konsten är ju samtidigt att inte äta mer energi än vad man gör av med också.
Lite OT här kanske, men jag kom förresten att tänka på programmet som hette "Landet brunsås" som gick förut på TV. Där intervjuade de en man som bara käkade frukt, inget annat. Och han var smal som en sticka ju 
#7 :)
hehe. fast undrar hur hälsosam han var egentligen..
'Människor är väldigt anpassningsbara. Vi kan överleva på nästan vad som helst eftersom vi trots allt kan spjälka det mesta. I just hans fall tänker jag så här; frukt innehåller socker --> höjer blodsocker --> inulin utsöndrig ---> äta ofta för att inte vara hungrig + att fett lagras. Men för att det ska finnas eneri att lagra fett så måste man ha tillräckligt mycket energi kvar som inte används, och det är nog svårt att få i sig om man lever på enbart frukt. Äter man däremot både fruukt, spannmål, stärkelse, fett och så, så blir det ju mycket mer energi och då kommer insulinet hjälpa till att lagra energin mer, pga frukten. Medans om man bara äter fett och lite långsamma kolhydater så blir det inte samma insulin utsläpp som lagrar även om det blir mycket energi.
Därför kan man äta massa fett utan att bli fet om man inte äter kolhydrater, och därför kan man också vara smal på bara frukt med socker som energi.
Det viktiga är ju att man själv trivs :)

#5. Man utesluter varken frukt eller grönsaker i LCHF, men man är försiktig med stärkelserika grönsaker (potatis) och man håller nere fruktintaget för fruktosens skull. Frukt är godis, mest vatten och socker.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#6: Grönsaker och frukt är inte uteslutna ur LCHF och mejeriprodukter är inte en förutsättning. Det är trist att denna kosthållning fått så många "sanningar" påklistrade, det skymmer själva grunden, som är just LCHF - vilket väl kan sammanfattas ungefär "dra ned på kolhydraterna, var inte rädd för fett".
#8: Klart karln var smal som en sticka om han bara åt frukt - han kan ju inte ha haft en muskel på hela kroppen om han levde på sockervatten!

Jag har mängder med fördommar mot LCHF och jag misstänker att det är många av dessa som inte stämmer.
Ni som äter enligt LCHF är varmt välkomna att lägga in bilder på det ni äter i denna tråd så att jag får en ökad förståelse över vad det är frågan om 
http://kost.ifokus.se/discussions/4f1ae691d3b4fd434400523a-bildtrad-mat?discussions-1

Tycker att LCHF är skrämmande i den version som oftast äts. En extrem miljöbov, ja jag vet att många säger att det ska vara naturlig och gräsbetat kött, men hur många har råd med det? Sen ska det verkligen bli spännande och se de långsiktiga effekterna av det. Hur naturligt är mejeriprodukter bla? Jag tror absolut på att minska spannmålskonsumtionen och äter själv väldigt lite spannmålsbaserade matvaror. Men, även om en del mår bra kan jag för mitt liv inte gå med på att dte är ok att äta så extremt miljöovänligt!
#12: De flesta har råd med gräsbetat kött om man har turen att bo på ställen där det säljs. Det är inte väldigt mycket dyrare och efter en tid på LCHF äter man mindre portioner. Men det finns inte på alla ställen och ofta säljs bara de dyraste bitarna i skrytförpackningar.
Men du har alldeles rätt i att köttätandet av idag är orimligt. Inte för LCHF:are, utan för alla. Vi kan inte fortsätta leva på muskelkött at spannmålsuppfödda djur, utan måste börja äta alla delar av djuret utom skinn, ben och galla, och vi måste börja äta andra djur än ko, gris och odlade höns.

#13. jag äter så gärna grishjärta och fötter, fläskben och andra udda styckningsdetaljer, men man kan inte få tag i det. Skinnet på grisar äter man i Danmark som fläsksvålar.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#14: Ja, det är inte lätt att få tag i. Och så fort man i detta land gör korv på annat än muskelkött så blir det ett ärans gnäll, men det är helt OK att fylla korvarna med potatis och spannmål i stället och göra djurfoder eller till och med bränna de mindre populära delarna av våra matdjur. Är inte korv en uppfinning för att göra slamsor, inälvor, brosk och blod aptitliga?
Verkar vara fler som tycker olika om LCHF
http://www.tv4.se/1.2535382/2012/02/14/katrin_zytomierska_om_lchf_for_barn

#13 nej inte för alla :) jag är vegan.