Jag är så svag! x( Dålig karaktär...
Jag VET att:
- om jag totalstoppar sockerintaget försvinner suget på några dagar.
- Jag är trött och oengagerad för att jag äter fel
- Jag hittar på en massa ursäkter…
- vad jag ska äta för att må bra
- att jag måste äta mer
Så varför GÖR jag det bara inte?
Orkar inte fixa med maten och så får jag olustkänslor för att jag väljer fel (och inte tar and om disk och tvätt..för att jag inte orkar börja..)
Jag ska hålla mig till mina ägg, sallader, rotfrukter, kött och fett. Varför gör jag det då inte?
Äter istället riskakor hela tiden och låter sötsuget ta över.. Nu ska jag göra varm havredrycks-choklad och äta en riskaka till.. Har varit enormt sugen på det sedan i morse (trots att jag ätit annat) och nu orkar jag inte mer..
Samtidigt är jag så himla rädd att gå upp i vikt.. som om det ens är möjligt att gå upp i vikt på 1 tallrik sallad, 5 riskakor med smör och en "normal" middag (kycklingsallad eller kött + rotfrukter tex).. även om jag dricker en kopp varm choklad.. Speciellt inte när jag joggar/motionerar 6km/dag + en del styrketränings övningar hemma..
Det jag borde göra är att se till att äta mer och äta vettig mat.
Känner mig så oengagerad och lat.. även om jag varit ute och ridit, mockat stallen + fodrat och burit vatten, promenerat sammanlagt 2km och faktiskt gjort ett försök att äta en vettigare lunch. Det är förutom de 6km + styrke som jag ska göra innan jag går o lägger mig..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Har du testat att göra ett matschema där du skriver upp och planerar varje mål några dagar frammåt? För mig så brukar det bli lite lättare då, jag vet vad jag SKA göra och då är det inte lika lätt att skita i det och ta en macka istället.
En annan bra grej är ju att göra storkok att frysa in så att man lätt bara kan värma en portion mat i mikron.
När jag gick på en föreläsning om sötsug så sa hon att något som var väldigt viktigt var att kunna tänka "Nej". Så fort tanken på sötsaker dyker upp så direkt; NEJ. Inte "men om jag.." eller "kanske bara..". Bara NEJ.
Något som funkar på mig om det är just vikten jag tänker på, är att kika på bilder av mig själv i bikini eller något. Då blir det "Vill jag äta den där chokladkakan och stanna kvar på den här vkten eller till och med gå upp i vikt, eller vill jag skippa den och därmed bidra till att mer få en sådan kropp som jag verkligen vill ha?".
Dock kan det ju bli destruktivt om man har väldigt mycket komplex för sin vikt. Är ju inte meningen att man ska bryta ihop av att se sin kropp på bild.
Lite av problemet kanske är att det är så himla förbjudet med de där riskakorna. Kanske kan du börja med att bara begränsa dig lite, till typ 2 st som mellanmål istället för ett helt mål?
Tack för svar :)
I princip har jag ett matschema; sallad (ägg, bladgrönt, gurka, dressing) till frukost, lunch, mellanmål :P Variera med tex anat kött eller grönt i, eller en färdig dallassallad som dressing tex. Alternativt kan jag byta ut mot omelett. Mellanmål kan vara ett enkelt kokt ägg.
Rotfrukter och kött/fisk/fågel till middag.
Det är mitt grundmatschema, känner jag för något annorlunda så får jag naturligtvis göra det (finns ju många alternativ), men jag kan inte skylla på att jag inte kommer på något eftersom detta är reservplanen och jag har allt jag behöver hemma.. Blir inte heller trött på det utan kan äta det hur mycket som helst egentligen.. Har dessutom alltid kokta ägg i kylen så jag kan lika gärna ta dem som att göra riskakor..
Jag klarar inte att värma mat i micro.. tycker det är vidrigt. Men har ibland gjort soppor eller så och värmt på spisen ;) Förutom det funkar inte storkok för mig, jag vill inte värma mat.. och det är lika enkelt att göra den färsk som att tina och värma..
Jag brukar säga ''nej'' till sött. Men har jag väl ätit nåt sött (detta fiaskot började för någon vecka sedan då jag bakade glutenfritt för att ha med till ett besök) så är det så svårt att komma ur det.. just nu är värre än vanligt, jag kan inte sluta tänka på snasket förräns jag fått i mig det. Av samma anledning kan jag inte ta bara 2 rikakor/dag utan att de triggar suget igen. Det var så det började.. ''Jag kan ju äta en eller två ibland", har aldrig ätit riskakor innan..
Vikten funkar inte heller som motivation efterom jag dels inte riktigt tror att jag någonsin kan bli smalare, och samtidigt intalar mig att jag är lagom redan.. :/
Funderar på att ta en avgiftningskur i några dagar, bara äta rotfrukt och vissa grönsaker + vatten och min vitamindrink. Starta om lite.'
Och sen inte köpa fler riskakor..
Nu borde jag egentligen skiva ner lite morötter och kålrot och steka den där kycklingfilen.. Hade varit gott med creme fraishe till, fast det varken har eller tål jag..
#2 Om du tycker att du är lagom så är ju det bara något positivt och då finns det ju ingen anledning att anstränga sig för att gå ner 
I vilka situationer är det du köper hem riskakor fast än att du vet att du inte mår bra av dem? Alltså, är det något du kan förhindrar genom att inte handla mat på tom mage t.ex? Någon speciell tid på dygnet som gör det lättare/svårare att stå emot?
För det är ju helt klart smidigaste sättet för att inte äta något - att helt enkelt inte köpa hem det från första början. Men är ju inte alltid lätt att stå emot när man väl är i affären, så man kanske behöver ha någon strategi.
#3 Fast det är jag inte, det är bara önsketänk… :/ Är bra på att intala mig att jag är lagom och inte behöver gå ner när det börjar kännas för hopplöst att faktiskt lyckas.. och då blir det också lätt att slarva eftersom jag intalar mig att jag är lagom..*suck* och sen känner jag hur uppsvälld magen blir när jag ätit fel, och så känner jag mig superfet igen..
Först blev jag bjuden på dem, håller fortfarande på att upptäcka vilken mat jag tål och inte tål. Köpte för att det är nimt att ha hemma, tänkte jag kunde äta lite ibland. Åt så klart för mycket och kroppen visade tydligt att även fullkornsriskakor har för mycket stärkelse för att jag ska må bra av det. Men fortsatte äta eftersom jag köpt ett antal paket av nån anledning..
Åt i alla fall de sista idag, så nu ska jag bara strunta i att köpa hem. Och lyckas börja äta vettig mat igen, iställetför att ta en kopp kaffe när jag börjar bli hungrig. Behöver ju äta men är så omotiverad till det.
Imorgon och fredag blir avgiftningsdagar - ska inte tillåta mig att äta något sött alls och bara dricka kaffe EFTER att jag ätit så att det inte blir istället för.. Sen gäller det att fortsätta med mat som jag vet att jag mår bra av..