Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 1332 ggr
Mitralis
0

Konsumtionen av kött fortsätter öka

Enligt den senaste statistiken åts 85 kilo kött per invånare 2010, mot 83 kilo året innan, enligt Jordbruksverket.

Prognosen för 2011 pekar på en ökning till cirka 86 kilo kött per person.

Också konsumtionen av ägg, ost, frukt, läsk, kaffe och chips ökade 2009-2010, medan glass och godis minskade.
Läs hela på  http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article14335193.ab

Blir lite förvirrad för det står Publicerad: 2012-02-07, men de skriver om 2010 och 2011 Obestämd

Tycker du att du äter enligt statistiken? Glad

DesK
0

Hum kvällstidningarna är ju inte precis några sanningsvittnen och i din länk saknas det tydlig referens. Att 2012 inte nämns är dock enkelt att förklara, eftersom vi nu är inne i början av den andra månaden 2012, är det ju helt meningslöst att ange statistik för hela 2012.

/Désirée

Mitralis
2
[sakring]
0

Nej, kaffe, läsk och chips rör jag inteGlad

Sehvrin
0

Jag försöker minska mitt köttätande och under 2012 tycker jag att jag har lyckats ganska bra Glad Mitt läskdrickande har minskat lite (dock inte medvetet val, utan har bara blivit så för att jag är för lat för att köpa läsk Tungan ute) och glassätandet ökat något.

Så, nja, jag äter nog inte enligt statistiken Flört

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Lill-Kisse
0

85 kilo kött per invånare låter inte trovärdigt. Det blir 2,3 hekto per dag och invånare. Hur troligt är det att barn klämmer i sig så mycket kött varje dag? Några individer är väl vegetarianer och några bantar. Vilka är de som i stället vräker i sig flera kilo kött om dagen?

Man har nog inte dagit av allt svinn vid slakt och det som slängs.
Sedan är frågan hur man definierar kött.

Har jag möjligen räknat fel?

[Mairah]
0

Nej, jag instämmer absolut inte i desssa påståenden i Aftonbladet.

Mitralis
0

#6 Det finns en länk till DN i #2 Glad

[Mairah]
1

Jag äter i a f inte sådär mycket godis och inte dricker jag mjölk heller, som det påstås per person i DN artikeln Flört

Sarah
0

Det är bara att kolla i jordbruksverkets statistik och siffrorna ovan stämmer. Det är en liknande siffra för de flesta rikare länder, USA ätar ca 100 kg per person och år.

Jag äter dock inte efter statistiken eftersom jag är vegan :)

Här kan ni kolla statistiken om ni vill :)

http://www.sjv.se/omjordbruksverket/statistik.4.67e843d911ff9f551db80003060.html

Sarah
0

Men, det är sant att det är totalkonsumtion. Benfritt och fettfritt är ca 20 kg lägre.

[sakring]
0

# 10 Det förklarar en hel del. Jag äter inte speciellt mycket ben.

Lill-Kisse
0

#10 Se där, som jag misstänkte alltså. Svinnet bör också tas bort… och allt det vi inte gärna äter från djuren som t ex magsäck, tarmar, senor, brosk, blod, hjärna, skinn m m. Journalister borde delta i slakt och se efter själva hur mycket som blir kvar att äta egentligen.

Nog hade det varit trevligare om Äh…bladet skrivit om vår omläggning till fjäderfä, ökning av fil och youghurt eller tredubblad konsumtion av färska grönsaker sedan år 1960. Det tycker jag är bra.

Sarah
1

Skulle inte kalla det en omläggning till fjäderfä. Kycklingkonsumtionen har ökat 355% sen 1980 men all köttkonsumtion har ökat. Vi har inte minskat på ett kött för att öka på ett annat. Inälvor etc används, likaså en hel del blod. Men blod är borträknat redan. Mycket går till chark, blodpudding etc och djurfoder.

Det här sättet att mäta statistiken är generell för de flesta länder. Tycker inte att svinn ska räknas bort, det är fortfarande konsumtion, bara att vi slänger det istället för att äta. Skinn är inte heller medräknat. Det är hela köttbitar. Sen att man oftast slänger bort benbiten i sin kotlett, det är ens eget val, men det är fortfarande inhandlat och konsumerat.

FyndoMat
1

Att statistiken går flera år bakåt är inte konstigt, det tar tid att få fram statistik.

Jag tror att det motsvarar det vi köper rätt bra men inte det vi äter. Läste någonstans att hushållen slänger nästan 700 000 ton mat varje år så jag tror att den siffran stämmer. Först kött till lunch, biff till middag, korv på mackan osv osv.

Det motsvarar inte alls det jag äter, i alla fall inte from nyåret då jag satsar på att få ner matkontot maximalt och därför har stenkoll på vad jag handlar och gör av med. Dessutom har jag infört minst en vegetarisk dag/veckan. Hur det var tidigare vet jag faktiskt inte men jag tror nog att jag gjorde av med 1,6 kg kött i veckan om man ser till helheten.