Kosttillskott - vad välja?
Hej
Det finns så mycket att välja bland, vad ska man välja? Känns som om man behöver allt!
Någon som vet vilka ämnen man behöver tillsätta eller konkreta tips på vad för kosttillskott man ska välja?

De flesta behöver inga tillskott om det inte är något mineral som av någon anledning saknas i kosten, eller om man har någon störning av upptaget.
Jag har akne, äter B5 mot det. Men tänkte äta Zink också. Tänkte välja en som innehåller Selen, zink, vitamin A, B6, Vitamin C, Vitamin E.
Är det inte bättre att jag äter tillskott än inte? Även annat än mot akne? Jag skulle kunna välja endast zink och skippa de andra. Men känns onödigt att skippa?
Jag äter ganska lite fisk. Borde kanske lägga till Omega 3? Och/eller ett multivitamin-tillskott.. Jag tycker att jag äter lite för lite grönsaker och frukt.
Det är väl bara bra så länge det inte blir för mycket?
Varför äta allt det där? Omega3 behöver man inte tillsätta om man inte äter orimlig mycket Omega6. Konstgjorda vitaminer är i bästa fall meningslösa och i värsta fall skadliga … Och B5 mot acne - hjälper det? Fortsätt i så fall, men annars kan du lika gärna låta bli. Spårämnen och mineraler ska vara i balans, det är inte bra att skyffla in det ena eller det andra men inte det tredje och tjugotredje.
Gronstedt, Jag ska nog sansa mig.
Men allt som kan vara bra mot aknen måste jag ta, för är desperat när det gäller det.
Fortsätter att pröva B5 ett tag, och med zink.
Väljer hellre den med Zink + lite andra ämnen än bara Zink ändå 
Men sen är det nog
Nu i alla fall.
Om du måste ta tillskott så ta hellre flytande än i tablettform, eftersom kroppen har svårare att ta upp i tablettform.
Gronstedt har en poäng där med att man ska inte skyffla in vitaminer och mineraler i onödan så att det blir obalans i kroppen. Sånt kan ställa till det ännu mera för en.
Konsten är också att ta rätt mineraler och vitaminer, vid rätt tidpunkt på dygnet, så att de tas upp rätt i kroppen. Det allra bästa är att äta bra kost regelbundet som innehåller det mesta av det man behöver.
Käka gurkmeja förresten. Det är också bra även mot akne och mycket annat med.
Jag har alltid varit motståndare till att äta en massa kosttillskott om man lever och äter normalt.
Nu har jag dock fallit till föga
då jag varit ganska risig ett år och legat inne för uttorkning tre gånger.
Jag äter ett blandat kosttillskott med vitaminer och mineraler och sedan extra D-vitamin.
När jag börjar äta bättre så kommer jag att sluta med detta.
Jag har ganska dålig koll på märken numera men har inhandlat mina preparat på Hälsokosten.
/Maria
Vid speciella tillfällen kan det vara bra med kosttillskott, precis som Humlan säger, men man ska alltid vara medveten om att kosttillskott aldrig kan vara lika bra som riktig mat. Våra kroppar är gjorda för att äta naturlig mat, inte kemiskt tillverkade tabletter. Utöver de råd du redan har fått så ger jag dig ett litet tips! Skaffa dig en bra allround-kokbok som även innehåller en liten näringslära och läs de sidorna, då får du en god, kortfattad överblick hur du bör äta.
En viktig sak att ta hänsyn till är vilken slags mat du äter, det skiljer en del från hur en blandkostare äter och kan tillgodose sitt näringsbehov till hur exempelvis en vegan äter.
/Désirée
Jag tar 1msk helnyponpulver och 1 msk nässlepulver vispat i lite juice varje dag. Slänger i lite omega-3 också, men inte mycket. (äter nästan aldrig fisk)
Det är mitt kosttillskott..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Det jag tar är D3-vitaminer, speciellt nu på vintern när man inte får sol.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag äter omega-3 efter som jag tyvärr inte tycker om fisk alls. Jag försöker verkligen lära mig att äta det (gör ugnsstekt lax, panerad vitfisk mm) men det går verkligen inte…
Sedan äter jag D-vitamin på vintern, det är trots allt något som är bekräftat att de flesta i sverige har mer eller mindre brist på.
Sedan äter jag ett tillskott som egentligen är till för håret (gjort av brännässlor, åkerfräken samt kelp, inga tillsatser), efter som att jag får i mig dåligt av både kisel och zink i den mat jag äter (eller ja, mindre än RDI). Det innehåller ju dessutom mycket järn vilket är omöjligt att få i sig tillräckligt om man inte äter blodpudding till frukost… Särskillt som tjej är det ju viktigt. Sedan innehåller det ju lite annat som finns helt naturligt i nässlan osv, och det är väll mest en bonus :) Det fick helt enkelt bli en bra "multi-tablett för mig ^^
I sommar tänkte jag dock torka så mycket nässlor jag bara kan och äta pulver istället :)
Hakuna matata!
Om man ska ha vitamin C och selen i samma tablett så måste man vara säker på att det är organiskt selen för annars så kan det faktiskt bli giftigt.
Sedan rekommenderar jag att man tar selen som natriumselenit tillsammans med b-vitaminkomplexet samt vitamin E.