Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 2952 ggr
DesK
0

Stevia - naturligt eller inte?

Den gröna växten stevia är naturlig, det tror jag att vi alla kan vara överens om, men hur är det med det vita söta pulvret, steviolglykosider E960, som det framställs av? Läs gärna vidare i artikeln på svd.se

/Désirée

Zabbio
2

Tja, plantan i sig är så extremt söt så jag fattar inte varför man inte bara torkar och maler ner den som det är :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Ivycorn]
1

Skulle också vilja ha den "normal", vet inte om det går o jämföra alla goda effekter hos stevia med dessa glukosider? Tror inte det..

Mitralis
0

Jag är lite skeptiskt till stevia. Negativ effekt på den manliga fertiliteten, migrän och allergier låter ju inte som några trevliga bieffekter Obestämd

[Mairah]
0

Ja, det finns både för och nackdelar som sagt med det mesta..

jizzy
0

Jag hoppas att ni förstår artikeln i SvD som förklarar att E960 alltså är ren Stevia. Många människor tror att E-nummer betyder att det är nån syntetisk tillsats, så är det självklart inte. E-nummer är ett siffersystem som används för att kategoriera tillsatser, och ren Stevia är alltså ett tillsatsämne i livsmedel.

Jag träffar ofta på folk som tror att E-nummer automatiskt innebär att det är nåt farligt syntetiskt. Vet inte varifrån den myten kommer. Kanske beror på att det låter lite väl "matematiskt". Skrattande

[Mairah]
0

Nej, alla E-nummer är inte dåliga alls Glad

starhawk
2

Tveksam till dessa sötningsmedel, söt smak gör ju att matsmältningssystemet ställer in sig på socker, och så kommer inget socker, vad händer då? och hur är det med insulinet, triggas det av den söta smaken? Och som grädde på moset har vi dom där biverkningarna, nä det får nog bli vanligt socker, men se till att hålla nere mängden

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Mitralis
0

#7 Hoppas att vi får något svar för det var intressanta frågeställningar.

jizzy
0

#7: "matsmältningssystemet ställer in sig på socker" - vad menar du? Att när din tunga känner söt smak så ställer sig din mage in på att få ta emot något sött? Och när den inte får det blir den arg? Flört

Aldrig hört talas om denna smak/näringsteori förut…

starhawk
1

#9: När tungan känner söt smak ställer matsmältningsystemet in sig på att det kommer kolhydrater, och det framläggs inte som någon teori utan ett medicinskt faktum i flera böcker jag läst. Och eftersom magen är rätt sur beroende på magsaften så lär den inte bli surare, men tarmarna förbereder sig på att bryta ner kolhydrater, som inte kommer! det är konsekventerna av detta som forskarna är oense om.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

jizzy
0

#10: Ok, tack! Det kände jag inte till.

Mitralis
0

Har till och med för mej att det räcker att vi ser tänker och luktar på någonting sött för att insulinet ska börja jobba, men det har jag inte någon källa till.