OT - Kamp mot bensinpriserna!
Det är dags att protestera mot bensinpriserna! De ska snart upp i 18kr litern, och de är redan för höga! Förra året försökte man starta en kampanj genom att inte köpa bensin vissa dagar. Det gjorde föga nytta eftersom man bara flyttade lite på när man handlade, men konsumerade ändå bensinen. Vi får vara smartare! Någon kom på att om vi helt bojkottar de största bensinbolagen – Statoil och Preem – så måste de sänka priset och därmed starta ett priskrig! De tjänar multum på vår bensinförbrukning, även om skatten gör sitt till för att höja priserna. Stöd oss på glesbygden som måste ha bil! Stöd kollektivtrafiken som blir dyrare i takt med bensinen. Vi kan göra något, om alla hjälps åt! En riktad attack där det svider mest – i plånboken.
När priset höjdes till 10kr sa de att oljan var på väg att ta slut. Det säger de inte längre, men de höjer ändå priset…
Kom igen, visa att vi inte tolererar det längre. Bojkotta de största bolagen, tvinga fram ett priskrig och se till att vi sänker priserna NU!
Detta ska egentligen mailas – så maila till de du känner, sprid det på facebook, sprid det överallt. (min mail-lista har försvunnit) Vi måste nå de som använder Statoil och Preem, ju fler vi når desto större slår vi.
Kom igen! Det ÄR möjligt! Även om du inte tror att tillräckligt många kommer nappa (trots att ingen är glad över priserna) så låt inte dig själv vara den som bryter kedjan och chansen att klara detta! DIN insats är lika viktig som min!
Ursäkta att jag skriver väldigt OT men jag tycker att detta är viktigt och har pågått för långt nu.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Ett alternativ skulle ju kunna vara att staten sänker skatten och på så sätt höjer handlarnas marginaler.
Men jag tror inte att staten kommer att göra det då de hellre ser att vi börjar gå ifrån de fosila bränslena.
Problemet som jag ser det med odlade bränslen är att de skapar oreparabla skador på klimat och miljö.
För livsmedel finns det regler för vilka sorters besprutning och hur mycket besprutning som får användas. Det gör det inte för sådant som skall användas till bränsle. Stora odlingsområden blir kontaminerade och marken blir otjänlig för odlig av livsmedel.
Risken finns även att avverkningen av Amazonas fortsätter. Förlusten av regnskog i Amazonas leder till stora negativa konsekvenser för ursprungsbefolkning och den unika biodiversiteten i området och kommer i förlägningen att påverka även oss.
Elbilar då? Det låter ju fint men elen måste ju komma någonstanns ifrån. Om det blir en ökad efterfrågan på el så kommer antagligen utbyggnaden av tyska kolkraftverk och kärnkraft att öka. Även exploateringen av svenska vattendag med fiskdöd som följd är ett möjligt scenario.
Svår nöt att knäcka det här med energi 
Bra initiativ Zabbio! Vi är egentligen alldeles för flata här i Sverige och inte protesterar mer.Vi finner oss i allt egentligen.
Se på fransmännen som verkligen GÖR något. De kör egenhändigt ut med sina bilar eller traktorer och blockerar storstan, där höjdarna sitter och bestämmer. Vi borde ta efter dem så kanske det händer något.
Själv tankar jag inte på vare sig Statoil eller Preem, men jag ska definitivt tänka på vad du säger och undvika dem helt. För det har väl hänt en och annan gång att man måsta tanka där.
Vi får hoppas och tro att människor som bor på landsbygden och verkligen behöver bilen, inte ska bli så hårt drabbade av höga bensinpriser. Alla kan ju inte bo i storstan. Annars frå staten se till att flera busslinjer går ute på landsbygden. Med täta mellanrum förstås…
Varför inte göra som så, att just för att hålla landsbygden levande fortsättningsvis också, så borde ju alla som har en fast adress på¨landet och verklgen bor där, borde få reducerat bensinpris. Precis som att miljlöbilar som kan tanka E85 har billigare bensinpris. I a f än så länge
För alla kanske heller inte har råd att byta bil heller.
Bensinjättarna kan sätta mer press på staten än vi kan :)
Sen så får staten minsann hitta en bättre lösning än att hindra oss från att förflytta oss. Tror inte ett ögonblick på att de inte kan hitta på ett miljövvänligare bränsle som funkar i vanliga bilar, och inte kan de svara på vart skattepengarna från just bensinen går heller. Det kunde ju gårtt till miljöfrågor.
Och varför är diesel nästan dyrare än vanlig bensin + skatten på dieselbilar? Diesel kan ju göras av gammal frityrolja, borde inte vara skatt på att använda avfall som bränsle.
Nej, miljöargumentet håller inte. Staten kör bara över oss eftersom vi tillåter det och för att de tjänar en jäkla massa pengar på det. De vill inte att vi ska sluta köra bil, då hade de inte fått in spå mycket pengar.
Bensinen är dyrare både i Norge, Danmark ochTyskland än vad den är i Sverige. Och bensinen har blivit dyrare pga att oljan är dyrare pga att man stängt till Persiska viken. Tacka USA för det.
Ja men för all del, låt oss då inte göra något för att försöka påverka priset. Bara bocka och ta emot. Vi är ju rika allihop och har så klart råd att lägga flra tusen kronor i bensinpris för att staten ska få extra skatt som försvinner i massa hålor som inte rör miljön..
*timanställd lantis som trots billig bil knappt har råd att köra till jobbet*
Jag försöker förklara varför bensinpriset har höjts. Vill du försöka göra något åt det så var så god. Men du lär inte få USA att gå med på att öppna Persiska viken. Skatten och momsen lär staten inte sänka och det bensinbolagen tjänar på bensinen är mindre än allt annat som de saluför i sina butker.
Tänk på den process som naturen går igenom för att göra olja. Det tar så extremt många år att en människa inte hinner leva genom hela processen. Vi människor pumpar ur all olja vi hittar till våra fordon, utan att naturen hinner skapa nytt. Anledningen till att de höjer priserna har säkert med girighet att göra, men det är inte längre lätt och billigt att få tag på. Stor efterfrågan och litet utbud = högre priser.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Jaja, radera tråden. Vi är ju svenskar, kommer tillåta att priset höjs till 25kr litern som planen är så småningom och kommer inte ens muttra över det. Kollektivtrafiken blir också dyrare. Men varför ska man ha en möjlighet att ta sig någonstans? Att man tvingas söka jobb i hela norden mer eller mindre och ska vara beredd att pendla flera mil - utan att ha råd med bil - är ju inget problem.
Och staten går ju inte att påverka, det är omöjligt. Bäst vi lägger oss ner och låter dem köra över oss utan att protestera.
Ang. oljan så glömmer ni att dieseln också höjts hutlöst och där är det inte fråga om fossila bränslen. Att rapsen odlas fel med miljöförstöring går att ändra på, snålare och snålare bilar kommer också in.. det är skatten som höjs.
Radera tråden. Jag tänker inte skriva här mer och att ni andra ger upp helt utan kamp är precis sådant som gör att det aldrig händer något ens när folk är missnöjda. Man tänker ''det går inte'' och istället för att försöka - hur svårt är det att välja en annan station? - så struntar man i det och då går det så klart inte, för alla struntar i det. Dessutom sprider ni tvivlet så att andra också tänker at det inte är lönt och inte ens försöker.
Om tillräckligt många hade tagit ställning så hade bensinbolagen fått problem, och det hade även staten fått titta på. Det hade synts att folk inte går med på hur mycket prishöjningar som helst och att man är beredd att agera för det.
Men just det.. det är man inte.
För den delen är det inte min ide, jag fick det som mail, skrev om det och lade ut det på olika ställen, eftersom jag tappat min adressbok och att det gott kan få cirkulera på facebook m.m. Så det är redan i rörelse, även om det verkar lite svår-rullat.
Förutom att KD i förrförra valet ville sänka bensinpriset med 20 öre per liter så tror jag inte det finns något parti som är villig att göra detta. Det är ett fossilt bränsle som det finns en begränsad mängd av, inget vi kan göra något åt.

Back to 1800-talet säger jag, ja i viss mån alltså.
Nej men seriöst, vi kan minska vårt elbehov men det räcker inte att byta ut sina glödlampor.. Större enheter som kommuner, stat och industri måste göra detsamma. Samma sak gäller här, även om hela Sverige skulle sluta använda el så hade det inte påverkat världen speciellt mycket. Men hur ska man få resten av västvärlden att fatta att man kanske ska dra ner lite grann? Speciellt USA då som gör lite hur dom vill med allt möjligt. Varför göra något som gynnar någon annan nånannanstans eller i framtiden liksom?
Den enskilda bensinmacken tjänar nästan inget på drivmedel men oljebolagen då? Ja du dom har ju inte tomma fickor om vi säger så. Om gemene man dessutom hade köpt och konsumerat mindre plast i olika former så hade det blivit mer olja över till drivmedel. Så mycket "plastamög" som det finns idag alltså… Överhuvudtaget den överdrivna konsumtionen som vi har idag, bra-att-ha-saker och jag-köper-det-för-att-det-är-ballt-men jag-kommer-aldrig-att-använda-det-saker.
Hur hög är skatten egentligen? Ca 57%!! Om bensinpriset är 15 kr/liter och skatten är 57% så är 8,55 kr skatt. Moms betalas både på bensinen och skatten! Moms på skatten liksom? Öhh.. Vem tänkte här?
Staten tjänar mer på bensinen än oljebolagen så varför skulle dom vilja sänka skatten? Jag undrar när vi ska få en regering/riksdag med riktig verklighetsförankring.. Dom verkar inte leva i samma verklighet som oss andra.
Skynda långsamt så går det fortare.
Ang detta med att övergå till alternativa bränslen. Som sagt, vanlig frityrolja går ju utmärkt till dieselbilar och oanvänd rapsolja med. Men det skulle ju behöva oldlas enorma mängder (inte bra…).
I soliga länder kan man utnyttja solenergi bra men det går ju itne direkt här i sverige. Vattenkraft för´stör mycket djurliv redan idag, skulle bi använda det dubbla skulle vi helt klart få problem. Vindkraft är ju givetvis ett alternativ, men det krävs fortfarande andra källor som kan användas de dagar det inte blåser.
Kärnkraft är jag själv för, särskillt med de nya reaktorerna som både finns och utvecklas som inte kan få någon härdsmälta t.ex. Eller fission (motsats till kärnkraft) som för visso är väldigt explotionsbenäget, men det blir åtminståne inget farligt för allmänheten även vid olycka.
Så att sätta skatt på just bensinen är väll dumt, bättre att reducera priset på el till för tankning, el-bilspremier t.ex, eller sätta i gång att all frityrolja skall bli bränsle t.ex. Helt enkelt hjälpa de enligt dem lämpligaste alternativen att bana väg så att fler får upp ögonen för det. Alla bilar kan ju inte direkt skrotas bara för att man borde byta till bensin. De volvos som tillverkas idag håller ju drygt 20 år att köra med…
I USA kostar bensinen drygt 7 kr liter, vilket är det priset som är utan skatt. Förstå vilka enorma skattemängder som kommer in till att gör vaddå?!? Inte förbättra något innom bilindustrin i.af. Så får företag som man anser tillräckligt stora/tjänar mer än en viss summa (t.ex banker) slippa betala skatt istället… Sjukt!
Men nej, jag tror inte vi kommer någonstans med att bojkotta bensinbolagen, det är utanför riksdagen ni ska göra protester!
Hakuna matata!
Fission är vad kärnkraft är säger min man.
#13 Visstja, jag blandar alltid ihop dem 
Det jag syftade var givetvis kärnkraft och vätgasreaktorer (som är varandras "motsatser".
Hakuna matata!

"Ang. oljan så glömmer ni att dieseln också höjts hutlöst och där är det inte fråga om fossila bränslen."
Diesel är väl fossilt? Att man sen kanske kan använda en viss del raps och liknande är väl bara ett mindre tillskott?
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Nu höjer dom priser på Etanol också
"Etanobränslet E85 blev 90 öre dyrare per liter på måndagen. Nu kostar en liter etanol 9:59 kronor litern. Det innebär att den som bara ser till ekonomin nu väljer att tanka bensin, en liter 95-oktanig bensin kostar 11:19 kronor. Det ger en betydligt lägre milkostnad än när man kör med E85.
Prishöjningen av E85 motiveras av den höga dollarkursen, och att mer bensin blandas in i bränslet. Vintertid innehåller etanolbränslet 25 procent bensin, mot 15 procent under de varmare månaderna, för att utsläppen vid kallstarter ska minska.
Och även om etanolen i sig är skattefri är inte bensinen det. Av prishöjningen sägs 53 öre bero på bensinskatten. Resten sägs vara höjda inköpspriser på grund av hög dollarkurs."
Källa:http://www.dn.se/motor/chockhojning-av-etanolpriset
Diesel är precis som bensin gjort på olja. Däremot går det alldeles utmärkt att köra en dieselbil på ren repsolja t.ex. Dieselmotorn tillverkades från början för att gå på jordnötsolja!
Dock kan man bara tanka med ren rapsolja här på sommaren (över 10 grader) utan några modifikationer eller ändringar alls. Under det så blir oljan lite mer trögflytamde och det kan vara svårare att starta bilen (diesel kan ju vara lite kinkiga på vintern).
På vintern behöver man annars blanda ut med minst 50/50 diesel/olja (eller mer diesel beroende på hur kallt det är), alternativt ha en liten tank med diesel att starta på och sedan slå över till rapsolja. Eller (som många gör i england) sätter dit en liten förvärmare som oljan rinner igenom så att den är ljum när den kommer till motorn.
Men som sagt, att olda sådana mängder raps… Men då kanske det skulle löna sig att bli bonde igen!
Hakuna matata!
# 16 Det måste vara en gammal artikel då bensinpriset ligger på 15.73 på Statoil i Halmstad där vi tankade.