Vilka tider ska man äta på?
Hejj! Jag har hört att man ska äta på fasta tider, att man inte ska äta för sent på kvällen, mm mm. Är det så? Går jag ner i vikt om jag äter på fasta tider och inte äter sent?
Vilka tider ska man äta dom olika måltiderna?
Vilken tid som senast ska man äta det sista målet mat?
Kram!
Ja det stämmer faktiskt att man inte ska äta för sent. Undersökningar har visat att de med sömnstörningar oftare är överviktiga jämfört med andra. Orsaken är att även de inre organen styrs av vår biologiska klocka och att man då bla har svårare att känna mättnad.
Du kommer inte att gå ner av att äta på fasta tider, går ner gör du om du gör av med mer energi du stoppar i dig. Men äter du regelbundet så är chansen större att du går ner eftersom man annars ofta överäter.
Det finns inga generella tider utan du måste lyssna på din egen kropp.

Jag tror tvärt om - man ska äta när man behöver det, inte när mat-och-sov-klockan säger att det är dag. Det svåra är att faktiskt vänta tills man BEHÖVER äta och inte äta bara för att man VILL.

#3 Håller med om att det optimala är att äta när man är hungrig.
Men om man har svårt att känna skillnad på sug och hunger och istället för mat stoppar i sig en massa onyttgheter så tycker jag att det är bättre att äta på regebundna tider för att mota Olle i grind, så att säga
Såg på danska Unga mödrar och där var det lite oklara rutiner med maten. De åt inte så mycket under dagen och sedan åt de middag vid 21 tiden på kvällen. Jag tror att de skulle tjäna på att ha lite mer ordning på mattiderna.

Det beror ju också på vad och hur mycket du äter på de där fasta tiderna.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Det påstås att man inte ska äta efter klockan 20 på kvällen, och att det helst ska gå 4 timmar från det man äter tills man går och lägger sig för att inte matsmältningen ska störa sömnen.
Så går du och lägger dig kl 23 så borde du äta sista gången senast 19.
Angående hur många gånger så finns det de som säger att man ska äta 5 mål om dagen. dvs frukost, lunch, middag och två mellanmål.
Antar att tidsdelningen ser ut typ frukost vid 6- 7, mellanmål 9-11, lunch 12-13, mellanmål 14-15, middag 16-18.
Angående fasta tider så funkar det för en del och för andra inte. Jag äter när jag blir hungrig. Kanske inte ett alternativ om man inte känner skillnad på hunger och sug på något gott.
Du kanske inte kommer gå ner i vikt, men du kan ta kontroll på hur mycket du äter och vad du äter och därigenom gå ner i vikt.
Qui dormit, non peccat
Jag tror också på att man bör äta regelbundet under hela dagen. Inte för stora portioner, men att man äter något även fast man inte känner sig hungrig. Risken kan ju vara annars att man vräker i sig större mängder om man helt plötsligt känner sig utsvulten.
Sedan så har jag hört en annan variant om att man skall helst ha 2 timmar mellan ätandet och sänggåendet. Men det där vet jag inte om jag följer så värst strikt. Vet jag med mig att jag har fuskat med maten och inte fått i mig allt som jag borde under dagen, då kan jag vakna på natten och är skithungrig istället. Har också svårt att sova överhuvudtaget om jag lägger mig för tom i magen.
Var och en måste nog känna in sin kropp vad som funkar bäst för den, kan jag tro.