Ersätta småätande av morötter
Jag är en sådan person som inte kan se på film utan att äta på något och när jag är uttråkad så går jag direkt till kylskåpet/skafferiet för att gräva fram något att äta.
Dessutom är jag riktigt sockerberoende och kan äta flera kilo godis i veckan - gjorde ett uppehåll på 1½ månad i början av året, det är det längsta jag någonsin lyckats med i hela mitt liv.
De senaste dagarna så har jag kommit på mig själv med att istället för att ta en macka, äta chips eller något annat liknande så har jag plockat fram en morot istället.
Morötter är ju nyttiga och jag misstänker att det inte är fullt lika dåligt att äta massor av morötter som massor av frukt(som ju innehåller mycket socker)?
Finns det något som är negativt med att äta några morötter om dagen? 1-5 stycken har det blivit hittills.
Förr brukade jag äta gröna äpplen, men jag märkte snarare viktuppgång än viktnedgång utav det, och så räcker inte ett äpple lika länge som en morot känner jag, och så är det dyrare.
Jag vill gå ner i vikt på det nyttiga viset för en gångs skull, därför har jag även börjat gå ut och gå ca 1-2 timmar om dagen i olika tempon.
Jag kan inte utesluta godis och glass helt, tyvärr, men genom att tugga bort mitt godisbehov på detta vis så kan jag nog begränsa mig till enbart en dag i veckan med lite viljestyrka…
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
om man äter mycket morötter så kan man ana en färgskiftning på huden då morötter innehåller karotin (tror jag det heter). Men varför inte varva morötter med gurka, rå blomkål och paprika. Nyttiga snacks..om du gillar dip så kan du googla hommos (hoummus) kikärtspure - jättegott. och mättande
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
#1 Jaså? På vilket sätt? Alltså, blir man orange som en morot själv eller blir det bara allmänt?
Jo, jag älskar ju grönsaker och exempelvis gurka brukar jag alltid ta en bit av om vi har hemma, men grejen är ju att t.ex en bit gurka äter man ju upp på några sekunder medan man kan sitta och gnaga på en morot väldigt länge.
Då blir det istället så att jag äter extra mycket av saker, det är t.ex därför jag köper 500-600 gram godis varenda gång jag köper godis istället för bara lite plock för en tjuga, eller 3 mackor istället för en. Osv. Jag har inte ett sunt förhållande till mat och onyttigheter tyvärr. 
ja, man kan bli lite gulaktig i hyn, men jag tror det behövs mer än 5-6 st om dagen för att det ska inträffa.
Jag har ett sockermonster på insidan av gigantiska mått -jag klippte nästan alla kolhydrater och nu har jag kontroll på mitt ätande - och jag har inget sötsug. tack o lov så jag vet hur du kan ha det.
Jag gillar rå blomkål. lite pepprig i smaken men den sitter jag o bryter i småbuketter så det blir nära nog samma som att sitta o gnaga på en morot -det tar lång tid innan det tar slut.
Haha, hoppas det, annars lär jag väl se ut att ha gulsot då…
Ja, blomkål är gott, jag gillar även färsk broccoli. Detta är inte heller så dyrt har jag för mig, så det är ju faktiskt ett väldigt bra alternativ.
Paprika är nog det bästa jag vet, skär man det i tunna strimlor så kan det nog också räcka lite längre.
Sedan om man tänker på det så kanske det är bättre att äta en hel gurka (ja, jag skulle utan problem kunna göra det!) än att äta godis för 70 spänn en vanlig tisdagskväll, så jag får helt enkelt lära mig att prioritera pengarna på nyttigheter istället.
Vill verkligen bli av med godisberoendet, under den tid som jag lyckades avstå helt så upplevde jag att jag sov lättare och tyngre om nätterna, jag var mycket piggare om dagarna och framförallt morgnarna, och så märktes det såklart i plånboken. Det lustiga är att jag, då jag varit godis- och läskfri i några veckor, inte alls tyckte att varesig godis eller cola var gott längre, men jag fortsatt likt förbannat att äta det igen. 
Jag vet - jag trillar dit ibland när sockermonstret vaknar- då e jag sugen på pizza o chips - jag ger efter och äter det och blir helt ras i magen - Har IBS och ångrar mig såklart direkt - sen e det lätt att vara strikt nåt halvår och så faller jag dit igen.. evig karusell. Jag tror att en del av godissuget är pga vana - eller ovana- vi människor är ju vanedjur i grund och botten och gamla vanor är svåra att döda..tyvärr. Min pappa slutade röka för 30 år sen - men säger att han fortfarande kan drömma att han tänder en cigarett och att suget efter en cigarett kan blinka till ibland… (hugaligen)
Jag brukar fråga mig själv när suget sätter in - måste jag ha det? kan jag överleva utan det? tycker min mage (IBS) om detta är blir det anfallsdagar/nätter? Det brukar hjälpa mig att tacka nej,
Hoppas du hittar ditt sätt och att det hjälper dig
Jo, när man trillar dit så kanske det känns bra första sekunderna, men man ångrar sig direkt efteråt. Jag mår ju absolut inte bra av det. Vana är det absolut! Jag tror inte egentligen att det är just sockret i godiset som jag är beroende av(kanske lite), utan bara vanan att tugga och äta det. Därför får man göra så gott man kan och ersätta med annat som man tycker om…
Men jag hoppas också att jag lyckas finna mitt sätt. Vi får se om grönsaksersättning hjälper. 
..kom på en grej till som är gott att snacksa på. Kidney-bönor. Jag är lat o köper på burk och sköljer under hett vatten 2-3 minuter. Då blir de ljumna -och jättgoda. Borlottiböna och kikärtor är oxå gott. Jag sköljar alla under varmt vatten så de blir lite ljumna. Helt ok snacks att ha ibland. Jag har det även i sallad och köttfärssås ibland. Mycket nyttigheter i bönor o linser.

Jag brukar göra i ordning en skål med varvade morotsbitar och gurkbitar. Ett annat knep som är nyttigt är mandel och vindruvor.
Jag stickar ochså tröjor och babydressar framför Lets dance och Så ska det låta. Tugga tuggumi är en anna idee.
Har ochså ätit massor av kakor och godis tills magen kolapsade i gluten-och mjölkintollerans och IBS. Burr nästan allt jag äter kommer ut. Men jag svullnar ändå. Måste tänka på allt jag äter Blossas Matte