Salt i skinka?!
Tränar ca 4 ggr/vecka och har börjat lägga om kosten till att passa träningen dvs mer protein än jag ätit förut. Tycker det är svårt att veta varifrån man ska få alla dessa olika delar. Någon som kan ge mig tips?
Äter glutenfritt och till största delen laktosfritt.
Kolhydrater mer än spannmål?
Protein i mer än kött?
Fett? Nötter vet jag men mer, annat än smör tex.
Vill gärna äta kokt skinka men tycker att allt smakar salt. Tycker det är svårt att läsa på innehållsförteckningarna då alla har olika E-nummer och jag inte riktigt vet vad de står för eller om det är bra eller dåligt. Nitrit - överallt.
Känner att jag svullnar i kroppen och vill undvika salt, hur gör jag då med denna skinka??
Hoppas på hjälp och tips!
Ät inte skinka om du svullnar av den! Sök upp E-nummrena på internet och läs om alla bieffekter av den. Är det salt i skinkan så ska det stå "salt" under "ingredienser", annars är det bara smaken som är salt i sig, eller så har det med e-nummret att göra.
Alla fungerar olika, testa uteslutningsmetoden för att se om du blir bättre i magen. Man måste nog göra sin egen utredning för att få ett riktigt svar, Ingen kan säga att du har si och så, inte ens tester på sjukhusen är att lite på till fullo.
kolhydrater - frukt, alla slags grönsaker, majs, baljväxter rotfrukter (potatis, sötpotatis, palsternacka, fänkål, kålrot), quinoa, hirs…
fett - fet fisk (makrill, sardiner, lax…), olivolja, kokosolja, linfröolja, ägg, rapsolja, nötkött… nötter: pinje, brazilian, cashew, jordnöt, mandel. fröer: pumpafrön, solrosfrön.
protein - kikärtor, bönor, sojamjölk, quinoa, hirs, fisk, kött, ägg, mjölk
Länk till Äkta Varas E-nummerlista med förklaringar. Du hittar många bra länkar under fliken Länkar här på Kost, på Matlust och på Matbröd 
/Désirée
Tusen tack för svar! Har inte varit inne på jättelänge och känner mig lite stram men tack ska ni ha! 
Det fanns korv utan tilsatta e-ämnen och utan konserveringsmedel men dessa lades tyvärr ner. Ledsamt då det sålde riktigt bra här i skövde bland annat.
Annars kan du köpa en skinkstek och göra egen kokt skinka