Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 1559 ggr
florre
2012-04-18 18:46
0

Bakelser tips?

Hejsan tänkte göra nån bakelse eller nån slags efterrätt på fredag, men min flickvän äter speciel kost just nu för hon vill gå ner i vikt. Hon äter saker med lite kalorier och medelmåttit med fett.

Skulle gärna vilja ha tips på nån efterrätt med låga kalorier och medemåttit fett

Tack på förhand Mhv kevin

Ni får gärna flytta denna tråd om den inte är på rätt plats

Lill-Kisse
2012-04-18 21:29
1

Fruktsallad är väldigt fräscht, festligt och gott. Välj frukter som du vet att flickvännen gillar, hacka och blanda. Lite glass till bör du nog kunna servera, om du väljer en mager typ.

Mitralis
2012-04-18 23:12
1

Vad omtänksamt av dej Glad

Det enda jag kommer på just nu är en chokladmousse som jag tycker är supergod. Kanske inte precis det du söker, men i brist på annat i alla fall. Har gjort moussen till min mamma som på grund av sin kostkontrolerade diabetes ska undvika socker. 
Jag brukar inte ha hallon i moussen utan dom serverar jag ovanpå.
Orginalreceptet hittar du på 
http://mittvallchf.bloggplatsen.se/2011/08/24/6103719-chokladmousse-med-hackad-mork-choklad-och-hallon/

Chokladmousse med mörk choklad och hallon

4 portioner

* 3 ägg

* 1 msk honung el sötningsmedel. Borde funka med 1 msk vanligt socker om du inte har honung hemma och vill hålla kostnaderna nere lite.

* 150 gram mörk choklad att smälta. Brukar köpa Lindhs eller liknande. Inte blockchoklad.

* 4 msk vispgrädde

* 100 gram hallon

* 2 dl vispgrädde till servering

Separera vitor och gulor. Vispa vitorna till ett hårt skum.

Hacka och smält chokladen över vattenbad.

Blanda honung/socker med äggulorna och häll sedan i den smälta chokladen. Vänd sedan ner äggvitorna med hjälp av en slickepott. Blanda i vispgrädden.

Låt stå kallt i minst 2 timmar innan servering.

Servera med vispad grädde och hallon, blåbär och jordgubbar.

Det finns lågfettgrädde som kanske funkar för henne.

Hoppas att det går bra med bjudningen Glad

florre
2012-04-19 08:02
0

Tack för alla tips och det kommer nog bli jätte bra Glad

DesK
2012-04-19 08:37
0

Vi gör då och då glass så här: Ta frysta bär och /eller frukt, lägg ned dem i mixer eller matberedare och kör sönder dem, klicka ned Kesella och eventuellt lite socker, blanda och ät bums. Man kan ta tjock yoghurt istället för Kesella, eller blanda 50 - 50. Sen kan man dekorera med ätliga blad och bär- eller fruktbitar Glad På samma sätt kan man göra smoothie, men då får man ta mer vätska.

/Désirée

Mitralis
2012-04-19 15:53
0

Glömde att berätta att man inte kan äta så mycket av moussen för den är väldigt mäktig, ca 1dl eller 1,5dl kanske är vad som är lagom. Första gången så gjorde jag för stora portioner så jag åt den i två sittningar.
Tänk på att inte fylla glasen hela vägen upp eftersom du ska ha plats med grädde och bär också. Receptet räcker till många fler så passa på att bjuda någon kompis före eller efter du träffat tjejen Glad

Mitralis
2012-04-19 15:56
0

Här är ett recept som jag inte provat, men det låter gott i alla fall
http://vanillaskykitchen.blogspot.se/2010/10/nyttig-brownie.html

Hittade det på 
http://www.hittarecept.se/s/l%C3%A5g-kalori-efterr%C3%A4tt.html

florre
2012-04-19 18:53
0

Okej tack för alla underbara recept :)