Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 2231 ggr
[Equidem]
0

Borde jag börja äta kött igen?

Hej!

Jag känner att jag inte har någon kontroll över min kost, och funderar på om jag kanske tillfälligt borde börja äta kött igen. Visst, vegetarisk mat kan vara nyttigare än kött, dock bara om man sköter kosten, som jag uppenbarligen inte gör. Är konstant trött, och har oregelbunden mens.

Hursomhelst, jag undrar om det skulle underlätta/vara nyttigare för mig att börja äta kött igen? Med tanke på att jag då skulle ha mer maträtter att välja mellan (jag har typ gett upp letandet efter goda vegetariska maträtter - och jag är så trött på soja- och qourn-produkter). Eller spelar det kanske ingen roll?

Jag har dock varit vegetarian så länge nu att jag bara tycker det vore äckligt att äta kött igen. Men fortsätter jag hålla på så här med min kost kanske jag är illa tvungen. Men bara tills jag får ett bättre grepp om kosten. Och så behöver jag ju inte äta så mycket kött, bara så att jag får i mig tillräckligt. Kan ju ändå inte äta så mycket kött i början, då man kan bli dålig av det om man inte ätit det på länge.

Men jag vet inte… Det känns så mycket lättare att kunna köpa olika sorters kött och fisk till lunch och middag än att hålla på och leta efter vegetariska recept hela tiden. Jag ger ju bara upp, och lagar bara de lätta och snabba maträtterna som jag kan, vilka inte alls är många.

[sakring]
0

Tar du b12 som injektion?

[Equidem]
0

Nej, har tre burkar här hemma med kosttillskott (Mitt val vegetarian, något kosttillskott för kvinnor innehållandes en hel del vitaminer/ämnen, och ett annat kosttillskott med järn). Men jag tar dem aldrig. Tog en idag dock. Men är ingen rutin jag har… Jag är lite pessimistisk och får för mig att de inte skulle hjälpa. Jag har aldrig riktigt trott på tabletter/piller. Förutom alvedon.

Jag brukar dock dricka C-vitaminbrus varje dag.

DesK
1

Först och främst bör du se till att få en varierad och allsidig kost, oavsett vilket kosthåll du väljer. Läs kokböcker och då i första hand faktasidorna, där finns många bra tips. Varken soja- eller quornprodukter är nödvändiga när man vill äta vegetarisk mat. Av ditt inlägg får jag en känsla av att du köper mycket halv- och helfabikat, vilket tyvärr aldrig är särskilt lyckat. Det är långtifrån säkert att ditt kosthåll skulle bli bättre om du lägger till kött , men eventuellt kan fisk och kyckling bidra till att du mår bättre. Det beror mycket av vad du äter idag och hur länge du har varit vegetarian.

Hur länge har du varit vegetarian och vilken sorts vegetarian har du hittills varit?

/Désirée

[Equidem]
0

Tack för svaret!

Ok, jag tänkte att om jag börjar äta kött så skulle jag ha lättare för att komma på maträtter, och på så sätt få en mer varierad kost. Men nu när jag tänker efter.. det skulle nog inte förändra så mycket. Jag måste bara ändra min inställning till mat och matlagning.

Ja, jag köper ofta halvfabrikat när jag inte orkar laga mat. Linssoppa och västerbottenpaj är de enda maträtterna jag äter som inte är halvfabrikat. Annars äter jag bara sojakorv med bröd, qournfärs och pasta, och ja, det är väl den enda maten jag äter. Jag har provat andra vegetariska maträtter, men har inte tyckt om dem. Kokta grönsaker, kikärtor, bönor och allt annat nyttigt som vegetarianer skall/brukar äta tycker jag inte alls om.

Jag har varit vegetarian i 4-5 år, och är lakto ovo-vegetarian.

DesK
0

Då föreslår jag att du köper Vegetariska kokboken av Inga-Britta Sundqvist som är en mycket bra vegetarisk kokbok med mycket fakta  och bra och goda tips. Sen bör du försöka komma bort från de där hel- och halvfabrikaten. Det vill säga att om du nån gång använder dem så är det helt okej, men inte mer eller mindre dagligen. Försök istället planera din mat, ja jag vet att det låter tråkigt, men faktum är att den där planeringen gör mycket för såväl hälsan som ekonomin. Pröva också att äta mycket råa grönsaker och annars mycket lättkokta dito. En del saker kräver viss tillvänjning, men ofta kan man lära sig att äta en viss sak bara genom att tillsätta sina egna favoritkryddor. Glad

/Désirée

[Equidem]
0

Jag har faktiskt den kokboken redan =) Har två andra vegetariska kokböcker också, + hemkunskapsboken från högstadiet. Så kokböcker har jag gott om. Det svåra är bara att sätta mig ned och kolla igenom dem. När jag väl gör det så markerar jag bara recepten med få ingredienser. Men öppnar boken sedan inte mer, utan köper den vanliga dåliga maten i alla fall.

Men jag ska försöka ta tag i det här nu! Jag vaknade med en fruktansvärd värk i nedre delen av magen vid 5-tiden imorse, och har mått illa hela dagen, och magen är lite svullen och så gör det ont om jag trycker på den. Och jag tror min mens är försenad (gått 36 dgr. den är iofs oregelbunden. förra månaden gick det 38 dgr). Kanske är en varning. Visste att den dåliga kosten skulle ge värre effekter än trötthet förr eller senare…

Jag har ju sommarlov nu snart också, inga tentor att tänka på. Så jag kommer ju ha en massa tid nu att ägna mig åt att läsa kokböcker och prova nya maträtter. Får bara hoppas att jag inte ger upp den här gången.

DesK
1

Härligt! Då är du på god väg! Glad Inte ska du ge upp! Glad Använd gärna den här tråden som en matdagbok, då ser du själv vad du äter och så kan andra komma med tips och kommentarer.

/Désirée

[Equidem]
0

Tack så mycket för tipsen! :D

[sakring]
1

Gå och kontollera ditt b12-värde.

[Equidem]
0

Lyckades äta nyttigt idag i alla fall. Sallad till lunch, och tomatsoppa till middag. Missade dock frukosten (drack bara kaffe), då jag bara hade vitt bröd hemma (misstänker att jag kan ha lite förstoppning, så vågar inte riktigt äta mat som kan försämra den).

[Equidem]
0

Men jag funderar på att faktiskt börja äta fisk igen åtminstone.

Jag kan ju äta fisk tills jag läst på om vegetarisk kost, och fått ordning på min hälsa. Och får se till att äta fisk som är Krav- och MSC-märkta. WWF har ju dessutom en lista över fiskar, med grönt, gult och rött ljus.

Och sedan är det ju bara att jag blir vegetarian igen.

Namiko
2

Jag har flera enkla, snabba rätter som jag kan tvinga mig till att laga lite när som helst just för att dom ofta inte tar mer än 20 minuter att göra. När du kollar i kokböcker så finns det alltid ingredienser som man kan skippa i recepten för att göra maten enklare.

Om du äter linser i soppa så kan du testa att göra biffar på dom, det är så enkelt att du kokar linserna och blandar sen med lite potatismjöl och örtsalt (eller annan valfri krydda) forma till biffar och stek i olja. Släng ner en burk med krossade tomater i en kastrull med lite kryddor och låt koka medan du steker biffar och kokar ris eller pasta så har du en enkel men lyxig maträtt. Linserna går att byta ut mot olika bönor också om man vill och biffarna är även perfekta som burgare. Gillar du fetaost så är det en höjdare att ha i biffarna också.

Välj ut några grönsaker du tycker om, jag brukar ha zucchini, champinjoner och färsk broccoli hemma för det mesta som jag skär upp och steker på hög värme i olja tills dom fått lite stekyta, på med curry och lite grädde och servera till ris eller nudlar.

Jag avskydde faktiskt allt vad bönor hette när jag blev vegetarian för 8 år sedan, men gör man biffar på dom så känns det som en helt annan grej och med en välkryddad sås till smakar det inte bönor alls. Bara för att man inte gillar något när det är tillagat på ett sätt så betyder det inte att det inte går att göra gott, så jag tycker att du ska läsa på i sommar och experimentera fram nya rätter som du gillar. Framförallt, våga testa nya grönsaker och olika sorters bönor.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.