Kost iFokus

Kost

Etikettrådochrön
Läst 1555 ggr
[Mairah]
1

Butiker slarvar med märkning av mat!

Fick höra på nyheterna idag om hur visssa matvarubutiker slarvar med hygien och datummärkning.

http://www.aftonbladet.se/

När ska vi konsumenter våga lita på att maten vi inhandlar verkligen är ätbar??Oskyldig

Niklas
2

"Fick höra på nyheterna idag om hur visssa matvarubutiker slarvar med hygien och datummärkning."

Det jag hörde lät inte som slarv. Det lät ytterst planerat. De hade skurit bort mögliga delar av ostar och satt ett nytt bäst före-datum.

"När ska vi konsumenter våga lita på att maten vi inhandlar verkligen är ätbar??"

Det krävs nog ganska mycket. Eller lite. Vi handlar mest råvaror och lagar maten själva. Kött från gårdar vi åker till eller jägare vi känner.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[Mairah]
1

# 1 Jovisst. Fast kanske har inte alla möjligheten att åka runt och handla sina råvaror på det viset som du beskriver.

Och hur kan man lita på att även dessa varor är bättre behandlade, än dem i affärerna? Flört

Tja, man får väl bli jägare själv, storbonde och börja odla eget och göra egen ost..ha ha Skrattande

Niklas
1

Jag tror att de som producerar råvarorna ofta är stoltare över sina produkter än en del butiker som säljer dem. När det gäller att handla råvaror och laga maten själv tror jag att de flesta skulle kunna det ifall de vill. :-)

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

DesK
0

Jag uppfattar det också som ett medvetet fusk och tyvärr är den bistra sanningen den att sånt förekommer i de flesta butikerna. Ett steg på vägen att undvika sånt här är att undvika att köpa exempelvis butikspackad ost och precis som Niklas säger satsa på att handla råvaror och laga all mat från grunden. Ett annat tips är att vara kritisk och ställa frågor, samt undvika de butiker man tycker verkar skumma.

En sak jag reagerar på är att det ofta är kvällstidningarna som skriver om sånt här och de är ju inte precis kända för att de är särskilt trovärdiga Obestämd

/Désirée

[sakring]
0

Varför är inte kvällstidningar trovärdiga? Uppdrag granskning var det ju.

[Mairah]
1

De talade ju om det här på radion också, så det måste ju ligga något i det, tycker man.