Hjälp med matschema
Jag vill gå ner i vikt, är en tjej på 19år som är 177cm lång och idag ställde jag mig på vågen som visade 70kg. Förra månaden var jag nere på 66… Jag vill gå ner till 64. Jag pendlar rätt mycket i vikt eftersom ibland får jag för mig att träna och äta nyttigt, och då tappar jag kilo rätt fort, sedan blir jag bekväm och käkar godis och orkar inte röra på mig så går jag upp alla kilo igen… Men jag lyckas aldrig komma ner till 64, 66 är det lägsta jag har kommit till. Men nu känner jag att det är dags att ta mig i kragen och faktiskt lyckas!
Så nu undrar jag om någon kan komma med ett bra matschema och kanske ett träningsschema? Jag vill också ha lite tips på hur jag ska lyckas stanna i vikt och sluta gå upp alla kilo hela tiden :)
Tacksam för hjälp!!
Vad tycker du om för slags mat? :) Det är lättare att komma på ett matschema om man har en aning om vad du tycker är gott och vilken mat som fungerar för din kropp.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Samma här är nästan lika lång som dig och väger samma. Lyckas heller inte gå ner till mer än 66 för det sista krävs en hård insats som man ibland inte riktigt orkar och SÅ lätt går upp.
Ett matschema som funkade toppen för mig var.
09-10 frukost omelett, yoghurt med bär och nötter eller dylikt.
12-13 något glas juice/smoothies eller någon frukt. Är man hungrig tog jag keso med morötter, salladsblad med keso.
15.00 lunch då i form av tyngre måltid så att man hinner förbränna det innan kvällen. Kött,fisk ja helt "normal" husmanskost.
17.00 en mindre smörgås, knäckemacka eller dylikt, bönor.
19.00 sallad.
Då gck jag ner till 66 men började jobba igen och hoppade över måltider så gick upp igen annars hade jag gått ner det sista.
Tränade då löpning dag 1, styrketräning dag 2 och vila dag 3. På detta sättet höll jag igång förbränningen och var jag nu sugen på en godis typ snickers eller en liten skål med chips åt jag det istället för mellanmålet. Hoppa aldrig över dom större måltiderna. Frukost, lunch middag för då stör du kropssrytmen, men att byta bort mellanmål funkade fint utan att störa vikten. Mellanmål är bra för att magen skall hållas igång och därmed förbränningen plus att man då inte äter lika stora portioner vid dom större målen då man inte är vrålhungrig och känner av behovet att "vräka i sig" Var faktiskt inte alls mycket sötsugen då. Skall ta upp detta matschema igen nästa vecka. Skriv gärna upp veckovis exakt vad du skall äta så slipper man det konstanta "vad ska jag äta nu då" man har då alltid rätt saker hemma och då man äter var 2-3e timma hinner kroppen knappt tänka godis
#1 mina favoriter är väl kyckling, bacon, ägg, bär och kött. Jag gillar nog det mesta, men jag äter inte grönsaker haha, med undantag för morötter :)
#2 Det låter faktiskt rätt gott! Tänker nog köra på det!
#3 Ja, för det är faktiskt lätt att följa när man väl fått med kroppen på tiderna. Det är superjobbigt första 2veckorna att äta "hela" tiden känns det som men sen som sgat kräver verkligen kroppen det. Så då går det på ren automatik. Se till att du alltid har måltid redo eller iaf är enkla att fixa när du skall ha det annars skjuter man gärna på tiderna och ruckar på schemat
70kg på 177cm. För mig låter det inte mycket. vad har du för fettprocent?
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
#5 jag har ingen aning, hur räknar man ut det?

Försök att inte gå ut så hårt med träningen och maten att du snabbt tappar sugen. Öka vardagsmotionen lite och lägg till ett eller två pass i veckan. När du fått rutin på det så kan du lägga till ytterliggare något pass. Lika med maten. Om du inte brukar äta frukost så lägg till att du ska äta frukost, sedan när du fått kläm på det så lägger du till de andra måltiderna 
Min tanke är att man inte gör det för krångligt om man har svårt med maten. Tänk enkelt; varannan dag endast vegetariskt, inte hoppa måltider i onödan , äta något på morgonen. Träning är inte så svårt, ut och gå, några enkla övningar var annan dag. Man håller igång och bättre än avbrutna komplicerade scheman… :)
Fettprocent räknar man bäst ut med kalipermätning, det gör man på något gym som en pt eller en annan kunnig vet hur man gör.
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare