Kost iFokus

Kost

Etikettalternativmedicin
Läst 2315 ggr
gaabriellaaa
2

Istället för pasta?

Vet inte riktigt hur man ska skriva detta på bästa sätt haha.
Jag är en tjej på 15 år som tränar regelbundet och äter ganska varierad kost - förutom då jag själv lagar maten. När man kommer hem från en träning os.v och det inte finns någon mat hemma - då gör jag alltid pasta. Jag äter nog pasta iallafall minst 3-4 gånger i veckan. Jag skulle gärna sluta med det då jag försöker minska på kolhydrater men jag kommer verkligen inte på vad jag ska äta istället för pasta. Det får inte vara för avancerat och jag är inte personen som äter bara köttbullar te.x utan jag vill ha något till.
Eller skulle det helt enkelt räcka att börja äta fullkornspasta istället för vanlig? Helst av allt vill jag som sagt hitta ett annat allternativ istället för pasta men sålänge det minskar på kolhydraterna så är jag nöjd.

[Mairah]
1

Jag tycker du ska käka fullkornspasta istället för vanlig pasta. Dels för att du tränar och behöver energi. Fullkornspastan ger en längre och skönare mättnad också.

Fast du kommer säkert att få andra bra alternativ också vad du ska äta. Finns många kunniga här som vet.

DesK
2

Broccoli, gröna bönor och grönsaksblandningar hittar du i frysdisken, de går snabbt att tina och värma i mikron. Hyvla squash och /eller morot på längden med en vass potatisskalare och koka dem i salltat vatten, till lagom koncistens, är gott och går också fort att göra Glad

/Désirée

Zabbio
3

En omelett på några ägg och ev grönsaker/kött går snabbt att göra.

Frysta grönsaker som sagt.

Koka ris - finns råris som tar 10 min.

Pyttipanna - visserligen  helfabrikat men ändå hyfsat mellanmål. Rödbetor och ägg till.

Rester från dagen innan.

Koka upp lite bönor med lite smått och gott (jordnötter brukar bli  gott)

Makrill i tomatsås med lite majonäs.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

gaabriellaaa
0

Tack för bra svar!!

#3 tyvärr är jag även ganska kräsen och tycker inte om tex bönor eller makrill. Jag önskar att det inte vore så men tyvärr, jag kan verkligen inte få ner sådant.

På tal om squash (jag tror det var det iallafall.. Obestämd) så har jag hört att man kan hyvla och sedan steka dom eller något sånt så ska det smaka ganska likt pasta. Är det någon som vet om det är sant?

DesK
2

#4 Så likt pasta smakar det inte när man steker hyvlad squash eller annan grönsak, men det är gott och passar till mycket Glad Se även mina tips ovan Flört

/Désirée

MissInAction
2

Jag brukar hyvla squash och steka i smör, med krossad vitlök och salt och peppar, det är vansinnigt gott till exempelvis köttfärssås! Vet inte om det smakar som pasta precis men det är ett väldigt gott alternativ, och du slipper gluten som finns i pasta, även fullkornsvarianter. Vill du ha det lite mer såsigt kan du slå på en skvätt grädde. Vill du ha mer tuggmotstånd kan du prova ha i cashewnötter, jag har inte testat det själv men tror det kan funka om man gillar nötter i maten.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

MissInAction
1

Du kan ju titta in på Kolhydrater - där finns mycket tips och inspiration samt länkar, jag lovar att du kommer hitta många alternativ till pasta Glad

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

LoAEmma
1

Jag kör med keso! Det är ju också protein…tex till lax är det jättegott! Men tränar du så är det ju bra med en del carbs också :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus